همشهری آنلاین: شرکت اپل در سرتاسر جهان به‌خاطر کند کردن عمدی آی‌فون‌هایش با شکایت‌های قضایی و اعتراضات شدید مواجه شده‌است.

براساس گزارش CNN، گروه‌هاي طرفدار حقوق مصرف‌كننده و مقامات دولتي در سرتاسر جهان شركت اپل را به باد انتقاد گرفته‌اند،‌برنامه‌هاي تجسس باز را آغاز كرده و يا از اپل به خاطر كند ساختن عمدي آي‌فون‌هايش شكايت قضايي كرده‌اند.

اما اپل از سويي ديگر مدعي است نيت خير داشته و به‌روز‌رساني اخير آي‌فون‌ها مانع از خاموشي ناگهاني اين محصولات شده‌است. اين شركت اصرار دارد هرگز از عمد كاري انجام نمي‌دهد كه عمر محصولاتش را كوتاه كند. اين شركت از زمان انتشار اخبار مبني كند شدن عمدي محصولات اپل، معذرت‌خواهي كرده و جايگزين‌هاي ارزان‌تري براي باتري گوشي‌هايش ارائه داده‌ و وعده داده تا با به‌روزرساني جديد كاربران بتوانند از سلامت باطري گوشي‌هاي خود اطمينان حاصل كنند.

اما اين تلاش‌ها براي برخي از مشتريان و مقامات دولتي كافي نبوده‌است. در آمريكا بيش از 30 شكايت قضايي عليه اپل در دادگاه‌هاي مختلف ثبت شده‌اند كه بيشتر آنها بر كند شدن عمدي محصولات بدون اجازه مشتريان متمركزند. همچنين يكي از سناتورهاي آمريكايي نامه‌اي تند و انتقاد‌آميز را براي اپل ارسال كرده‌است كه در آن با لحني تند اپل را به خاطر نداشتن ارتباطات با مشتريانش به باد انتقاد گرفته‌است.

در كره‌جنوبي نيز گروه حامي حقوق كاربران با نام "شهروندان متحد براي حق حاكميت مصرف‌كننده" از اپل شكايت كرده‌است كه بيش از 120 نفر به اين شكايت قضايي پيوسته‌اند. در اين شكايت شاكيان درخواست خسارت نقدي كلاني دارند.

دفتر دادستان عمومي در فرانسه نيز برنامه تجسسي را براي بررسي روند كند شدن آي‌فون‌هاي اپل آغاز كرده است،‌البته پس از آنكه گروه دفاع از حقوق مصرف‌كننده در شهر پاريس عليه اپل شكايت قضايي كرد. تحت قوانين فرانسه،‌كند كردن عمدي طول عمر محصولات با هدف مجبور كردن مشتريان براي خريد محصولات جديد جرم محسوب مي‌شود و مديراني كه به اين جرم متهم شوند ممكن است با مجازات دو سال زندان مواجه شوند و مجبور به پرداخت پنج درصد از درآمد ساليانه خود به عنوان خسارت شوند.

کد خبر 395511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha