رضا کربلایی - خبرنگار: وزرای امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری در حالی تفاهمنامه‌ای چهارجانبه بین وزارتخانه‌های یادشده با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی ر‌یاست جمهوری برای مدل‌های تأمین مالی سرمایه جمعی جهت کسب و کارهای نوپا و نوین را امضا کردند.

جهرمی

 که این روزها فیلترشدن برخی شبکه‌های اجتماعی مانعی بر سر راه بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر پیام‌رسان ها ایجاد کرده و انتظارها برای برداشته‌شدن محدودیت‌های موجود طولانی‌تر شده است. اتفاقی که با واکنش محمد ‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد.

اوگفت: ضرر کسب و کارها را از فیلترینگ بررسی کرده و با مسئولان متولی نیز رایزنی‌هایی را صورت داده‌ایم. وی اذعان کرد: تصمیمات اینچنینی می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار دهد و اگر چه همه کسب و کارها وابسته به پیام‌رسان‌ها نیستند، اما باید تلاش کنیم حداقل چالش را برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کنیم.

به گزارش همشهری، هرچند آمار دقیقی از تعطیل شدن احتمالی با کاهش میزان مبادلات تجاری به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله شبکه‌های اجتماعی در ایران در دسترس نیست، اما باقی‌ماندن محدودیت‌های ایجاد شده در سایه اعتماد شکننده مردم به پیام‌رسان‌های داخلی باعث رونق بازار فیلترشکن‌ها شده است. سؤال اصلی اما این است که چه کسب و کارهایی در نتیجه فیلترشدن محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران با رکود مواجه شده است و آیا برنامه جایگزین دولت می‌تواند رونق را به این کسب و کارها برگرداند؟

تفاهم حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها تفاهم دیروز، روزنه‌های امید را نزد فعالان کسب و کارهای کوچک مبتنی بر اینترنت ایجاد کرده و به گفته وزیر ارتباطات، افراد می‌توانند ایده‌های خود را در بورس عرضه کرده و منابع مالی پروژه را از طریق پول‌های خرد که عموما ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است تأمین کنند و البته در آینده هم افزایش سرمایه صورت می‌گیرد.

به گفته آذری‌جهرمی، این تأمین مالی جمعی از 3 طریق سرمایه‌گذاری اعانه‌ای یا نذر اشتغال، شراکت و دریافت سهم شرکت استارت‌آپ و سرمایه‌گذاری برای دریافت بخشی از کالاهای تولیدی شرکت استارت‌آپی در آینده خواهد بود. مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم اذعان کرد:

حال که سود سپرده‌های بانکی کاهش یافته، شرایط برای مشارکت مردم در فناوری‌های نوین، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا فراهم شده و در سال‌های اخیر شاهد ارائه نوآوری‌های فراوان در عرصه‌های حمل‌ونقل، استارت‌آپ‌ها و... بوده‌ایم. به گفته کرباسیان نمی‌توان تخمین دقیقی از اثرات این قبیل طرح‌ها بر ایجاد شغل در کشور مطرح کرد اما به‌طور کلی باید توجه داشت که برطرف کردن موانع از مسیر سرمایه‌گذاری می‌تواند تا میزان زیادی منجر به ایجاد اشتغال شود.

جدول

  • کابوس کسب و کارهای محلی و خانگی

تا پیش از این برخی از جوانان و خانواده‌ها اقدام به راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌های مختص خود کرده و با معرفی کالاها و خدمات و همچنین ارتباط گرفتن با افراد ذی‌نفع و مشتریانی که به سختی آنها را شناسایی کرده بودند، در حال کسب و کار بودند و حالا با فیلترشدن این شبکه‌های اجتماعی مانده‌اند چگونه حلقه ارتباطی خود با مشتریان را حفظ کنند؟ فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی به گفته فعالان کسب و کارهای نوین و نوپا نخستین ضربه را به کسب‌و کارهای محلی، منطقه‌ای و خانگی وارد کرده و حتی بسیاری از مشاغل خدماتی نظیر گردشگری، رستوران‌ها، فروش محصولات فرهنگی و البته کالاها و محصولات دیگر را از رونق انداخته است.

آرش برهمند از کارشناسان و فعالان کسب‌و کارهای مبتنی بر فناوری‌های ارتباطی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تأثیر فیلترینگ بر کسب و کارهای خرد و محلی می‌گوید: اینگونه کسب و کارها در بسیاری از موارد امکان ایجاد سایت و اپلیکیشن را هم نداشته و از طرفی جامعه کاربری‌شان روی تلگرام بود، زیرا کمتر جایی را می‌توان پیدا کرد که امکان ارتباط دوجانبه را به کاربر بدهد. فیلترینگ تلگرام در این سطح، خیلی مؤثر بوده و برای آنها حکم تیر خلاص را دارد و از دور خارج‌شان می‌کند.جعفر محمدی از کارشناسان فناوری‌های نوین ارتباطی هم تداوم فیلترینگ را موجب افزایش استفاده از فیلترشکن دانست و گفت:

با تداوم فیلترینگ باید جایگزین داشته باشیم و جایگزین هم یک‌روزه ایجاد نمی‌شود و اکنون هیچ‌کسب‌وکار داخلی وجود ندارد که از لحاظ فنی و زیرساختی، تحت فشار، عملکرد خوبی ارائه دهد. اخیرا رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌منظور جلوگیری از افزایش خسارت اقتصادی صاحبان کسب‌وکارهایی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، خواستار رفع فیلتر این شبکه‌ها شد.

به گزارش ایلنا، ناصرعلی سعادت با بیان اینکه مسدودسازی یکباره شبکه‌های اجتماعی خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی را متوجه اقتصاد کشور می‌کند، تصریح کرد: تولیدکنندگان بسیاری بر بستر شبکه‌های اجتماعی با توزیع‌کنندگان ارتباط دارند و این شبکه‌ها ابزاری برای برقراری ارتباط بین کسب و کارها به شمار می‌روند و به این ترتیب شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند گذشته تنها کارکرد تفریحی و سرگرمی ندارند و در فرایندهای اقتصادی تأثیرگذار هستند.

  • نشانه‌هایی از اقتصاد دیجیتال

هرچند گزارش مستندی از وضعیت و آمار کسب و کارهای شکل گرفته بر بستر برخی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در دسترس نیست، اما آمارهای رسمی مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران نشان می‌دهد حدود 30هزار مجوز نماد تجارت الکترونیک صادر شده و بیش از 20هزار متقاضی هنوز در نوبت انتظار به‌سرمی‌برند.

آیا محدود شدن احتمالی شبکه‌های اجتماعی و نوسان سرعت اینترنت می‌تواند بر کسب و کار دست‌کم 30هزار فعال اقتصادی حقیقی و حقوقی که موفق به دریافت نشان تجارت الکترونیک شده‌اند، اثر بگذارد؟ افزون بر اینکه بسیاری از مردم بدون داشتن نشان تجارت الکترونیک در شهرها و روستاهای ایران با تکیه بر قابلیت‌های ارتباطی و تبلیغاتی که برای خودشان کسب و کاری راه‌اندازی کرده بودند، نگران و منتظر هستند.

  • جزئیات حمایت از کسب و کارهای نوپا

حمایت از کسب و کارهای نوین در قالب شراکت در پروژه‌ها دنبال و لیست تمام عوامل در فرابورس درج می‌شود و مردم باید با توجه به لیست، منابع را در اختیار صندوق‌ها قرار دهند.

براساس دستور‌العملی که به تصویب شورای‌عالی بورس خواهد رسید، وظایف هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شده و سازمان بورس مجوزهای این نوع تأمین مالی را صادر می‌کند.

این تفاهمنامه موضوع تأمین وام را دربرنمی‌گیرد و این موضوع در حیطه اختیارات بانک مرکزی است.

سقف تأمین مالی جمعی فعلا ۵‌میلیارد تومان است و مردم فقط به عامل‌های مجاز مراجعه داشته باشند.

استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی در تأمین مالی کسب و کارهای نوین پیش‌بینی نشده اما خارجی‌ها می‌توانند گواهی شراکت سرمایه‌گذاری جمعی را در ایران خریداری کنند.

کسانی که هم‌اکنون در زمینه تأمین مالی جمعی فعالیت دارند ۶‌ماه مهلت دارند تا خود را با آیین‌نامه جدید وفق دهند.

در تفاهمنامه مواد متعددی وجود دارد و امکان توصیه پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران و مردم وجود ندارد.

امکان تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه در این قالب پیش‌بینی شده و اطلاعات مربوط به کسب و کار در پروژه‌ها دیده می‌شود.

با اجرایی‌شدن این تفاهمنامه حساب بانکی رسمی تعریف می‌شود که منابع در آن حساب وارد می‌شود تا از منابع مردم صیانت شود.

کد خبر 395463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha