همشهری‌آنلاین: وزیر امور خارجه ژاپن از رهبر دوفاکتوی میانمار خواست که بازگشت امن و داوطلبانه مسلمانان روهینگیایی به این کشور از بنگلادش را تضمین کند و گفت مبلغ سه میلیون دلار برای این کار در نظر گرفته شده است.

 تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن در حالی به میانمار سفر کرده است.

میانمار و بنگلادش در توافقی در 23 نوامبر سال گذشته میلادی اعلام کردند که مسلمانان روهینگيایی می‌توانند به کشورشان بازگردند.

این در حالی است که میانمار اعلام کرده که این توافق از 23 ژانویه 2018 آغاز می‌شود. تعداد روهینگيایی‌هایی که بازمی‌گردند، هنوز مشخص نیست.

یکی از مقام‌های وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم تا این کمک را در واکنش به توافق میان میانمار و بنگلادش و برای کمک به بازگشت مسلمانان روهینگيا به میانمار و حمایت از طرح موجود به دولت این کشور ارائه کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از  آسوشیتدپرس، او ادامه داد: ژاپن چگونگی بازگشت آوارگان روهینگيایی به میانمار را از نزدیک تحت نظر دارد. این کمک مالی بر اساس پیشرفت در روند بازگشت روهینگيایی‌ها پرداخت می‌شود.

سفر سه روزه وزیر امور خارجه ژاپن به میانمار شامل سفر به استان راخین نیز می‌شود. گروه‌های کمک‌رسان و رسانه‌های مستقل از ورود به راخین به صورت مستقل و آزادانه ممنوع شده‌اند.

از آغاز عملیات ارتش میانمار علیه شبه‌نظامیان روهینگيا در غرب این کشور در 25 اوت سال 2017، بیش از 650 هزار مسلمان این منطقه را ترک كرده و به بنگلادش گریخته‌اند.

وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر از دولت آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار خواسته تا به گروه‌های کمک‌رسان و رسانه‌های مستقل اجازه دهد تا به مناطق غربی بروند.

او همچنین گفته است، دولت توکیو مبلغ 20 میلیون دلار دیگر در بلند مدت در قالب کمک برای بهبود شرایط انسانی و توسعه در استان راخین به میانمار اختصاص می‌دهد.

رهبر دوفاکتوی میانمار در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ژاپن گفت: ما از دولت توکیو برای این کمک و پشتیبانی در بازه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت تشکر می‌کنیم.

کد خبر 395276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha