همشهری آنلاین: مشاور عالی نظامی رهبری گفت: باید از اقدام‌ها، فعالیت‌ها و حتی کوچکترین آثار و یادگاری‌های به یاد مانده از جنگ به صورت موزه درآمده تا جوانان نسل جدید به گذشته خود و مردان سلحشور آن زمان افتخار کنند.

ناصر آراسته

به گزارش ایرنا، سرتیپ ناصر آراسته روز جمعه در یادواره فتح میمک اظهار کرد: افتخار به گذشته غرور آفرین موجب حفظ اقتدار کنونی و برنامه ریزی برای حرکت به سوی آینده ای روشن خواهد بود.

وی افزود: مردم و به یژه جوانان که در زمان جنگ حضور نداشته اند باید با مطالعه آثار و اسناد و مدارک به جای مانده از زمان جنگ و هم صحبتی با رزمندگانی که در جنگ و جبهه ها بوده اند، بدانند که در روزگار جنگ بر ملت ایران چه گذشته است.

سرتیپ آراسته با بیان اینکه دشمن در زمان جنگ از لحاظ نیرو و تجهیزات و حمایت جهانی بر ایران برتری داشت، تاکید کرد: غیرت ملی، باورملی، بصیرت سیاسی، اتحادجمعی، قدرت رزمی، پویایی برنامه ریزی جنگی از عوامل اصلی توانمندی ایران بود.

وی در خصوص ویژگی های فتح میمک نیز گفت: ضربت ذوالفقار تنها عملیاتی بود که از ابتدا تا انتها در آن فقط نیروهای نظامی و بومی سرزمینی شرکت داشتند و هیچ نیروی غیر سرزمینی مشارکت نداشت و با همکاری تیپ یک لشکر 81 زرهی ارتش و ایل خزل میمک از عراق بازپس گیری شد.

وی یادآور شد: بعد از بازپس گیری میمک عراق هفت پاتک برای تصرف مجدد میمک انجام داد که با رشادت و مقاومت ارتش و نیروهای بومی خزل، ارکوازی و بولی مواجه شده و ناکام ماندند.

به گزارش ایرنا، این آئین با حضور مسئولان لشکری، مسئولان نظامی و دستگاه های اداری و ایلات و طوایف استان ایلام در منطقه عمومی میمک برگزار شد.

بیان خاطره از برخی رزمندگان حاضر در عملیات میمک، رونمایی از تمبر یادبود این روز و تقدیر از شهدای فتح میمک از دیگر برنامه های این یادواره بود.
در 19 دی ماه سال 59 و با تصرف ارتفاعات میمک 15 کیلومتر طول و عرض هفت کیلومتر، آزادی بلندی های کله‌ قندی و قله‌های 620 و 625 و 540 میمک تثبیت شد و همچنین در این عملیات 200 کیلومتر از سرزمین‌های اشغالی آزاد شد.

در عملیات ضربت ذولفقار با رمز یا الله خسارات مهمی به عراق وارد شد که ازجمله آن انهدام 2 فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، 46 دستگاه تانک، 50 خودرو و به غنیمت گرفتن10 قبضه ادوات جنگی، پنج دستگاه ماشین مهندسی، پنج قبضه توپ، 21 دستگاه تانک و نفربر و 2 دستگاه خودرو و 2 هزار کشته و مجروح و 164 اسیر بود.

کد خبر 395219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha