همشهری آنلاین: اگر «پست» استیون اسپیلبرگ چند ماه دیگر در نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار بدرخشد، این برای دومین بار در دو سه سال اخیر خواهد بود که سینما نگاهی از سر لطف و نیاز به دنیای روزنامه‌نگاری می‌اندازد.

همه مردان رئیس جمهور

به گزارش همشهري آنلاين، دو سال پيش بود كه «اسپاتلايت» با بردن جوايز اسكار بهترين فيلم و بهترين فيلمنامه غيراقتباسي توجه سينمادوستان را بار ديگر به فيلم‌هايي با موضوع دنياي روزنامه‌نگاري جلب كرد. در شرايطي كه برخي كارشناسان بخت «پست» را براي درخشش در فصل جوايز و نامزدي در رشته‌هاي اصلي نودمين دوره مراسم اهداي جايزه اسكار بسيار زياد مي‌دانند، با هم نگاهي مي‌اندازيم به بهترين فيلم‌هاي مرتبط با روزنامه‌نگاري از نگاه موسسه فيلم بريتانيا. هر چند در فهرست 10 فيلم برتر بر اساس سال توليد، جاي «ترس و نفرت در لاس‌وگاس» و «گوينده خبر: افسانه ران برگاندي» خالي است.

  • منشي همه‌كاره او - هوارد هاكس 1940

كري گرانت و روساليند راسل در اين فيلم نقش سردبير يك روزنامه و همسر پيشين/بهترين خبرنگار او را بازي مي‌كنند. «منشي همه‌كاره او» بر اساس نمايشنامه «صفحه اول» مربوط به سال 1928 ساخته شده كه بعدا بيلي وايلدر هم فيلمي به همين نام ساخت. فيلم هاكس در نظرسنجي‌ها براي انتخاب بهترين فيلم‌هاي تاريخ سينما همواره جايگاهي شايسته داشته و يك كمدي خوش‌ساخت و تماشايي است.

  • تكخال در حفره - بيلي وايلدر 1951

كرك داگلاس در اين فيلم به نقش روزنامه‌نگاري بدبين و ورشكسته ظاهر شده كه قصد دارد به حرفه پيشين خود در روزنامه‌اي بزرگ برگردد. وايلدر داستان خود را از دو رويداد واقعي الهام گرفته بود كه يكي از آنها به اعطاي جايزه پوليتزر به روزنامه‌نگار مورد نظر منتهي شده بود. «تكخال در حفره» جايزه بهترين كارگرداني را از جشنواره ونيز برد و نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين فيلمنامه شد.

  • بوي خوش موفقيت - الكساندر مكندريك 1957

يك نوآر آمريكايي با بازي برت لنكستر و توني كرتيس كه داستان تلاش‌هاي يك ستون‌نويس موفق را براي ويران كردن رابطه خواهر خود با مردي ديگر به تصوير مي‌كشد. با وجود استقبال نه‌چندان خوب منتقدان در نمايش‌هاي عمومي و خصوصي، «بوي خوش موفقيت» جايگاه شايسته خود را در طول تاريخ به دست آورد و امروز يكي از فيلم‌هاي محبوب منتقدان است.

  • زندگي شيرين - فدريكو فليني 1960

شاهكار استاد سينماي ايتاليا كه جايزه نخل طلايي جشنواره كن را هم از آن خود كرده، ساختاري اپيزوديك دارد شامل يك مقدمه، يك ميان‌پرده، يك پايان‌بندي و هفت اپيزود (اپيزود سوم به سه قسمت تقسيم شده است). مارچلو ماستروياني و آنيتا اكبرگ شايد بهترين صحنه مشاجره يك زوج درون خودرو را خلق كرده‌اند. «زندگي شيرين» يك هفته از زندگي روزنامه‌نگار نشريه‌هاي شايعه‌پرداز رم را روايت مي‌كند كه در جست‌وجوي خوشبختي به هر گوشه سرك مي‌كشد.

  • روزي كه زمين آتش گرفت - ول گست 1961

فيلمي در گونه‌هاي علمي خيالي و فاجعه كه جايگاه بريتانيا را در به تصوير كشيدن روزنامه‌نگاري در تاريخ سينما حفظ كرده است. «روزي كه زمين آتش گرفت» داستان گزارشگر روزنامه خيالي ديلي اكسپرس را به تصوير مي‌كشد كه درمي‌يابد آزمايش‌هاي هسته‌اي شوروي و آمريكا بر آب و هواي كره زمين تاثير گذاشته و زمين را به خورشيد نزديك‌تر كرده است. نكته جالب هزينه 200 هزار پوندي براي توليد يك فيلم علمي خيالي است!

  • همه مردان رئيس‌جمهوري - آلن جي پاكولا 1976

سومين فيلم از سه‌گانه پارانوايايي پاكولا پس از «كلوت» و «چشم‌انداز پارالاكس» كه برخي معتقدند موفق‌ترين فيلم تاريخ سينما با موضوع روزنامه‌نگاري است. داستان درباره رسوايي سياسي واترگيت بر اساس كتاب «همه مردان رئيس‌جمهوري» نوشته باب وودوارد و كارل برنستين است و رابرت ردفورد و داستين هافمن نقش‌هاي اصلي آن را ايفا مي‌كنند. ردفورد حق اقتباس سينمايي از كتاب را خريده بود و در نهايت فيلمنامه‌اي كه ويليام گلدمن بر اساس آن نوشت، برنده اسكار شد. «همه مردان رئيس‌جمهوري» كه با كمتر از دو ميليون دلار توليد شده بود، در گيشه جهاني بيش از 70 ميليون دلار فروخت.

  • شبكه - سيدني لومت 1976

نگاه شگفت‌انگيز لومت به درون يك شبكه تلويزيوني آمريكايي چنان به دل اعضاي راي‌دهنده آكادمي اسكار نشست كه آنها چهار جايزه تقديم سازندگان «شبكه» كردند؛ بهترين فيلمنامه براي پدي چايفسكي و بهترين بازيگران زن اصلي و مكمل براي في داناوي و بئاتريس استريت. ضمن اينكه پيتر فينچ هم پس از مرگ يك جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد برد. كارشناسان معتقدند فيلمنامه چايفسكي همچنان يكي از 10 فيلمنامه برتر تاريخ سينماست.

  • اخبار تلويزيون - جيمز ال. بروكس 1987

يك كمدي درام عاشقانه كه مثلثي عاشقانه را محور كار خود قرار داده است. ويليام هرت، آلبرت بروكس و هالي هانتر نقش‌هاي اصلي را بازي مي‌كنند و نام جك نيكلسن كه به نقش گوينده خبر تلويزيون فقط در عنوان‌بندي پاياني مي‌آيد. جيمز بروكس كه براي خلق «سيمپسن‌ها» تا هميشه تاريخ حقي بزرگ بر گردن فرهنگ عامه دارد، در «اخبار تلويزيون» هم نشان داد قواعد بازي را خوب مي‌داند. نكته جالب اينكه فيلم او از هفت نامزدي اسكار، هيچ جايزه‌اي دشت نكرد.

  • شبگرد - دن گيلروي 2014

آنها كه از «مخمصه» و «وثيقه» مايكل مان خاطره‌هاي خوش دارند، شايد از ديدن «شبگرد» هم لذت ببرند. گرچه فيلم نگاهي درخشان به روزنامه‌نگاران و دنياي روزنامه‌نگاري دارد اما تصويري كه از زندگي شبانه در لس‌آنجلس ارائه مي‌دهد، بسيار به ديدگاه مان نزديك است. «شبگرد» يك جيك جيلنهال درخشان دارد در نقش خبرنگاري كه دزدي‌هاي شبانه‌اش محور داستان است و فيلمنامه‌اي كه نامزد اسكار شد اما جايزه را نبرد.

  • سفيدپوستان عزيز - جاستين سيمي‌ين 2014

فيلم يك كمدي آمريكايي با نگاهي بي‌رحمانه است كه دانشجويان به ويژه دانشجويان روزنامه‌نگاري را به سخره مي‌گيرد اما مهم‌تر اينكه حرف‌هايي فراوان براي گفتن درباره سياست‌هاي نژادي در آمريكاي امروز دارد. گرچه «سفيدپوستان عزيز» نخستين تجربه نويسندگي و كارگرداني سيمي‌ين 34 ساله است اما در نمايش‌هاي جشنواره‌اي و عمومي چنان موفق بود كه شبكه نتفليكس سال گذشته ميلادي نسخه تلويزيوني آن را براي پخش در 10 قسمت توليد كرد.

کد خبر 394610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha