همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی کمک‌های امنیتی خود به پاکستان را به حالت تعلیق در آورد و اعلام کرد: این کمک‌ها زمانی پرداخت می‌شود که اسلام آباد علیه طالبان افغانستان و شبکه حقانی اقدام کند.

 تعلیق کمک های امنیتی آمریکا به پاکستان

به گزارش ایرنا از رسانه‌های رسمی پاکستان، «هیثر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده کمک امنیتی این کشور به پاکستان را که به گفته یکی از مقامات بالغ بر 255 میلیون دلار است، به حالت تعلیق در می آورد.

به گفته وی، تا زمانی که اسلام آباد با طالبان افغانستان و شبکه حقانی بطور جدی برخورد نکند، اعطای این کمک های مالی همچنان به تعویق در می آید.

وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این تصمیم گفت که این اقدام بازتاب یأس و سرخوردگی دولت آمریکا از عدم اقدامات کافی اسلام آباد علیه دو گروه مذکور است؛ گروه هایی تروریستی که برای مدت های زیاد از پناهگاه های خود در پاکستان برای اجرای حملاتی علیه کشور همجوار خود - افغانستان- استفاده کرده اند که در این حملات نیروهای آمریکایی و افغان کشته شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از ذکر میزان دقیق کمک مالی معلق شده، اعلام کرد که این تعلیق شامل کمک های مالی وزارتخانه های امور خارجه و دفاع آمریکا می شود.

با این حال، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته که کمک های مالی تعلیق شده شامل انتقال تجهیزات نظامی و بازپرداخت وجه عملیات ضد تروریسم پاکستان می شود که مبلغی بیش از 255 میلیون دلار است.

به گزارش روز جمعه ایرنا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در نخستین اظهارات توییتری خود در سال 2018، با متهم کردن پاکستان به پناه دادن به افراطیون خشونت طلب و دروغگو، تهدید کرد که کمک های خارجی به اسلام آباد را قطع می کند.

وی در نخستین توییت خود سال جدید میلادی نوشت: آمریکا از روی بی فکری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب کمک در اختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ایالات متحده، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل نداده اند. آنها بااندکی کمک، پناهگاه در اختیار تروریست هایی که آمریکایی ها در افغانستان شکار می کنند، قرار می دهند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه سیزدهم دیماه اعلام کرد: کاخ سفید همه حمایت‌های مالی خود را به پاکستان متوقف می‌کند زیرا دولت اسلام‌آباد از گروه‌های تروریستی علیه افغانستان حمایت و میزبانی می‌کند.

به گزارش رسانه های پاکستان، «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک به خبرنگاران گفت: واشنگتن به دلیل حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی کمک‌های مالی به ارزش 255 میلیون دلار را به این کشور را پرداخت نمی کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا نیز همان روز - چهارشنبه - گفت: در حالی که همواره از پاکستان درخواست کردیم تا برای مهار جنگ در افغانستان تلاش کند اما این کشور از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده می‌کند.

ژنرال «مک‌ مستر» گفت: واشنگتن دیگر نمی‌تواند سیاست‌های دوگانه پاکستان را تحمل کند بلکه نیاز داریم تا برای برقراری ثبات در افغانستان به صورت مشترک تلاش کنیم.

ژنرال 'آصف غفور' سخنگوی ارتش پاکستان نیز روز چهارشنبه در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی در خصوص اظهارات اخیر ترامپ گفت: این اظهارات ممکن است بر روند صلح در افغانستان تاثیر بگذارد.
جمعی از رهبران احزاب و فعالان سیاسی پاکستان نیز طی روزهای گذشته به اظهارات ترامپ در مورد این کشور در نخستین روز سال 2018 واکنش نشان دادند.

روابط واشنگتن - اسلام آباد از ماه اگوست سال 2017 و پس از اتهام زنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نسبت به پاکستان به شدت تیره شد.

کد خبر 394579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha