همشهری آنلاین: درآمد گیشه سینمای چین در سال ۲۰۱۷ با افزایش دو میلیارد دلاری نسبت به سال پیش از آن به رقم خیره‌کننده هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار (۵۶ میلیارد یوان) رسید و انتظار می‌رود تا پایان سال تازه میلادی از گیشه هالیوود پیشی بگیرد.

مبارز گرگ

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين‌ديلي، رشد 30 درصدي فروش بليت در سينماي چين در بازه زماني يك سال در شرايطي قابل اندازه‌گيري است كه معيار ما دلار باشد. سينماهاي چين سال 2016 حدود شش ميليارد و 600 ميليون دلار درآمد داشتند و اين رقم سال گذشته ميلادي دو ميليارد دلار افزايش يافت اما اگر معيار محاسبه رشد يوان باشد، رشد درآمد گيشه چيزي حدود 22 درصد خواهد بود. اگر هزينه بليت‌فروشي آنلاين هم از اين رقم كسر شود، رشد به حدود 14 درصد مي‌رسد.

مقام‌هاي رسمي سينماي چين محاسبه هزينه بليت‌فروشي آنلاين را از ابتداي سال 2017 وارد آمار و ارقام درآمد سينماها كردند. در واقع بدون اين هزينه‌ها، درآمد سينماها در سال 2016 نسبت به سال پيش از آن كمي كمتر از چهار درصد افزايش يافته بود. تا پيش از سال 2016 به مدت حدود يك دهه درآمد سينماي چين هر سال 30 درصد افزايش مي‌يافت و به همين دليل هم بود كه كارشناسان پيش‌بيني كرده بودند دومين سينماي مهم جهان به زودي جاي هاليوود را به عنوان قدرت غالب مي‌گيرد.

سينماي منطقه آمريكاي شمالي در سال ميلادي گذشته بيش از 11 ميليارد دلار درآمد داشت. اگر چيني‌ها بتوانند در سال تازه هم به رشد 30 درصدي ادامه بدهند، رسيدن به ركورد هاليوود چندان دور از دسترس نخواهد بود. سال 2017 سهم فيلم‌هاي چيني از بازار تقريبا 9 ميليارد دلاري سينماي اين كشور حدود 54 درصد بود؛ رقمي كه سال پيش از آن به 58 درصد رسيده بود. ضمن اينكه به نظر مي‌رسد فيلم‌هاي داخلي و خارجي به يك اندازه از رشد گيشه سود برده‌اند.

موفق‌ترين و پرفروش‌ترين فيلم سينماي چين در سال 2017 «مبارز گرگ2» بود كه در مجموع 873 ميليون دلار فروخت. در ميان 10 فيلم پرفروش سال نام چهار فيلم چيني ديگر به چشم مي‌خورد كه عبارتند از كمدي «هرگز نگو بمير»، اكشن «كونگ‌فو يوگا» با بازي جكي چان، «سفر به غرب: شياطين مي‌تازند» تسويي هارك و درام تاريخي «جواني» ساخته فنگ زيائوگنگ كه از 15 دسامبر روي پرده رفته و نمايش آن همچنان ادامه دارد.

دومين فيلم پرفروش سينماي چين در سال گذشته «سرنوشت خشمگين» بود كه 393 ميليون دلار فروخت و فاصله‌اي تقريبا 500 ميليون دلاري با صدرنشين داشت. «ترنسفورمرها: آخرين شواليه»، فيلم پرهزينه «دنگال» محصول باليوود، «دزدان دريايي كاراييب: مردان مرده قصه نمي‌گويند» و «كنگ: جزيره جمجمه» ديگر فيلم‌هاي خارجي بودند كه سال 2017 در چين اكران شدند و در فهرست 10 فيلم پرفروش قرار گرفتند.

تعداد سينماروها در چين از يك ميليارد و 370 ميليون نفر در سال 2016 به يك ميليارد و 620 ميليون نفر رسيد كه حدود 18 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. تعداد سينماها هم 23 درصد بيشتر شد و در پايان سال 2017 از مرز 50 هزار سالن گذشت. با اينكه جمعيت چين چهار برابر آمريكاست اما تعداد سينماها در ايالات متحده حدود 40 هزار است؛ رقمي كه نشان مي‌دهد چيني‌ها بايد بيش از پيش در ساختن سالن‌هاي سينما بكوشند.

کد خبر 394372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha