همشهری آنلاین: طلا در معاملات سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه بازار جهانی به بالاترین قیمت در بیش از سه ماه گذشته افزایش یافت و نخستین روز معاملات سال ۲۰۱۸ را پرقدرت آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۳.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰۵.۹۳ دلار رسید، در حالی که اوایل معاملات تا ۱۳۰۷.۶۳ دلار که بالاترین قیمت از ۲۶ سپتامبر بود، صعود کرده بود.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل فوریه ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۰۸ دلار رسید.

طلا پس از این‌که طی دو هفته اخیر در بالای متوسط قیمت ۲۰۰ روزه و متوسط قیمت ۱۰۰ روزه بسته شد، از نظر فنی تحکیم شده است و همچنین این فلز ارزشمند روز جمعه موفق شد مقاومت روانی در مرز ۱۳۰۰ دلار را درهم بشکند.

هر اونس طلا برای تحویل فوری سال گذشته ۱۳ درصد رشد قیمت داشت که بهترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۰ بود و به کمک ضعف ارزش دلار آمریکا، تنش‌های سیاسی و فروکش کردن نگرانی نسبت به تاثیر افزایش نرخ‌های بهره آمریکا حاصل شد.

دلار آمریکا که طلا به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود، به دلیل تنش‌ها در کره شمالی، جنجال‌ها پیرامون دخالت روسیه در مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و تورم پایین آمریکا، در سال ۲۰۱۷ بدترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۰۳ را نشان داد.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، طلا از بازده اندک آمریکا و ضعیف شدن ارزش دلار در پایان سال به طور واضح سود برده است.

طلا از رکورد پایینی که در اواسط دسامبر برجای گذاشت بیش از ۷۰ دلار افزایش یافته است. با این همه تحلیلگران و معامله‌گران نسبت به این‌که تا چه مدت روند صعودی این فلز ادامه پیدا خواهد کرد، محتاط مانده‌اند.

شاخص قدرت نسبی ۱۴ روزه برای معاملات طلا روز سه‌شنبه به ۷۱.۶۳ واحد رسید که بالاترین میزان از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بود. رقم بالای ۷۰ واحد نشان می‌دهد که یک کالا وضعیت پیش خرید پیدا کرده است.

در این بین، آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا نشان داد مدیران سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری قراردادهای خرید طلا در بازار معاملات آتی کامکس را در هفته منتهی به ۲۶ دسامبر برای دومین هفته متوالی افزایش دادند.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت طلا و تعطیلات پایان سال، تقاضا برای خرید فیزیکی طلا در آسیا را طی هفته گذشته کاهش داد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و ۱۶.۹۶ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۲۷.۴۹ دلار رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۰۶۵ دلار ایستاد.

کد خبر 394345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha