همشهری آنلاین: درحالی که بسیاری انتظار داشتند پایان گروه تروریستی داعش، آغازی برای پایان حضور نظامی آمریکا در عراق باشد اما واشنگتن با اعلام ماندن نیروهایش در عراق، شاید بدترین پیام را در آستانه ۲۰۱۸ برای افکار عمومی عراق مخابره کرده است.

 پیام نامیمون آمریکا برای عراقی ها در ۲۰۱۸

به گزارش ايرنا، پیام فرستاده ویژه رییس جمهور امریکا در ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن در آستانه سال جدید میلادی و تاکیدات برخی از افسران عالی رتبه آمریکایی مبنی بر ماندن نیروهای آمریکایی در خاک عراق در سال جدید، شاید نامیمون ترین پیام سال 2018 برای عراقی ها بوده است.

'بریت مک گورک' در این پیام تاکید کرده است: 'نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا، تدابیر ویژه در غرب عراق برای ممانعت از ظهور نسخه جدید داعش اتخاذ می کند' که این اظهارات به اعتقاد کارشناسان به مفهوم ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق است.

اقدامات آمریکا طی سه سال گذشته در تثبیت حضور نظامی خود در برخی از پایگاه های نظامی به ویژه 'عین الاسد' و 'حبانیه' در استان الانبار در غرب عراق به بهانه آموزش نیروهای عراق، به اعتقاد کارشناسان امنیتی، همگی نشان از تلاش آمریکا به ادامه حضور نظامی بلند مدت در عراق دارد.

این پایگاه ها فقط به عراق محدود نشده بلکه جنگ داعش، بهانه ای برای آمریکا برای ایجاد حداقل سه پایگاه نظامی در سوریه کرده که یکی در اردن در نزدیکی اراضی سوریه و دیگر در جنوب و شرق سوریه است..

گرچه طبق برنامه رییس جمهور سابق آمریکا مقرر بود، تعداد نیروهای آمریکایی از 5 هزار نفر فراتر نرود اما گزارش های مسوولان عراقی حاکیست که تعداد نظامی امریکا به 10 هزار و برخی گفته اند به 12 هزار نفر رسیده است.

آمریکا همچنین در اقدامی غیر قانونی و بدون اجازه دولت سوریه، هم اکنون بالغ بر 500 نظامی خود را به بهانه حمایت از نیروهای کرد دموکراتیک سوریه (قسد) در شرق سوریه مستقر کرده و به طور مرتب در حال تجهیز این نیروی مسلح کرد به انواع سلاح و مهمات است.

همزمان با اظهارات بریت مک گورک مبنی بر ماندن در عراق، روزنامه عرب زبان 'العربی الجدید' چاپ لندن، به نقل از یکی از افسران بلندپایه ارتش آمریکا که نام او را فاش نکرده آورده است که نیروهای آمریکایی در 2018 در عراق باقی می مانند و خروج آنها از عراق صحت ندارد.

کارشناسان و حتی رسانه های امریکایی از جمله 'واشنگتن پست' (در تاریخ 17 ژانویه 2017) معتقدند که علی رغم اصرار آمریکا به ماندن نیروهایش در عراق و سوریه اما واشنگتن فاقد راهبرد مشخصی برای این حضور نظامی است.

طبق این نظر، به دلیل نفرت عمومی که نسبت به نیروهای امریکایی در منطقه وجود دارد، نظامیان آمریکا در مقایسه با روسیه و نیروهای محور مقاومت در عراق و سوریه، وضعیت شکننده ای دارند و حضور آنها به جای آن که عامل ثبات و آرامش باشد، اسباب نگرانی و ناآرامی است.

سخنگوی گروه های مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق همین چند روز قبل با زبان تهدید به نیروهای آمریکایی هشدار داد که اگر به صورت داوطلبانه خاک عراق را ترک نکنند مجبور خواهند شد که با اکراه از خاک عراق بیرون بروند.

کتائب حزب الله عراق تنها گروهی نیست که از نیروهای آمریکایی خواسته است که خاک عراق را ترک کنند بلکه النجباء، عصائب اهل الحق و دیگر گروه های مقاومت اسلامی و رهبران سیاسی عراقی نیز این درخواست را مطرح کرده اند.

'نایف الشمری' نایب رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اظهاراتی تازه اعلام کرده است که نیروهای امریکایی در طول جنگ با گروه تروریستی داعش هیچ گونه حضور و نقش فیزیکی در این جنگ نداشتند و بر همین اساس نیازی به حضور آنان نیست و باید عراق را ترک کنند.

وی اضافه کرده است که نیروهای امریکایی در طول سه سال جنگ با گروه تروریستی داعش حتی یک کشته نداده و بیشتر نقش پشتیبانی هوایی و لجستیک داشته اند و برای همین با پایان خطر داعش، دیگر نیازی با حضور آنها در عراق نیست.

در سوریه شاید به مراتب شرایط برای نیروهای آمریکایی بدتر باشد زیرا آمریکایی ها عملا از یک گروه مسلح خارج از قانون در اراضی عراق دفاع کرده و بدون اجازه دولت منتخب سوریه، ، بخشی از اراضی آن را اشغال کرده است.

اما دولت دونالد ترامپ بیش از اینکه یک راهبرد مشخص برای حضور نیروهایش در عراق و سوریه داشته باشد به نظر می رسد که در صدد ابقای نیروهای خود در منطقه است تا از آنها در راستای منافع واشنگتن بهره ببرد.

این چیزی که است که 'جیمس ماتیز' وزیر دفاع آمریکا اخیرا به صراحت به آن اشاره کرده و گفته است که 'حضور نظامیان آمریکا در عراق و سوریه در راستای منافع ملی امریکا است.'

در همین راستا دولت آمریکا در بودجه 2018 مبلغ قابل توجه یک میلیارد و 300 میلیون دلاری برای آنچه حمایت از نیروهای عراق در برابر تهدید های احتمالی نامیده، درخواست کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، مسئله حضور نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه یکی از مباحث بحث برانگیز در 2018 خواهد بود و آنچه بیش از همه کارشناسان امنیتی را نگران کرده، اصرار ناموجه آمریکا به ماندن نظامیانش، منجر به تنش و در نتیجه ناآرامی و بی ثباتی به ویژه در داخل عراق شود.

روی همین اصل است که اعلام بریت مک گورگ و برخی از افسران بلندپایه آمریکا به ماندن نظامیان آمریکا در عراق و سوریه، در آستانه سال جدید میلادی، بدترین پیام نه تنها افکار عمومی عراق بلکه شاید عموم منطقه است.

اعتقاد بر این است که از 1990 تا به امروز که پای نظامیان آمریکا به منطقه باز شده، هرگز منطقه روی آرامش به خود ندیده و به همین دلیل هرگونه اشاره یا پیامی در خصوص ادامع حضور نظامی آمریکا در منطقه، افکار عمومی منطقه و در پیشاپیش آن مردم عراق و سوریه را نگران می کند.

کد خبر 394293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha