یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم نوشت: اختلافات پنهان عربستان و امارات، ائتلاف طولانی مدت این دو کشور را در معرض تهدید قرار داده، تا آنجا که بعید به نظر می رسد این ائتلاف در خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس ادامه یابد.

 اختلافات پنهان عربستان و امارات

به گزارش ايرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم (چاپ لندن) با اعلام این مطلب نوشت: علیرغم ائتلاف دوجانبه میان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید ولیعهد امارات، اختلافات شدیدی میان دو کشور در خصوص سیاست های در پیش گرفته شده آنها در مورد پرونده های منطقه وجود دارد، تا آنجا که به گفته کارشناسان موقعیت این دو کشور به پایین ترین سطح ممکن رسیده است.

بر اساس این گزارش، بحرانی که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در برگرفته امنیت ملی امارات را در معرض خطر قرار داده است و هم اکنون این کشور از بیم آینده نامعلوم فراروی منطقه خلیج فارس، با پدیده ای به نام فرار سرمایه ها روبرو است.

اختلافات ریاض - ابوظبی به طور مشخص حول محور دیدگاه دو کشور در مورد نظام منطقه ای خاورمیانه تمرکز یافته است؛ دیدگاه سعودی در بردارنده ابعاد مذهبی می باشد و این همان چیزی است که محمد بن زاید با آن مخالف می باشد و بارها عربستان را در جریان آن قرار داده است.

رأی الیوم می افزاید؛ ریاض ایران را عامل اصلی تهدید کننده ثبات در منطقه می داند، اما امارات با خط مشی افراطی عربستان مخالف است؛ بن زاید با قاطعیت از نیروهای لائیک در خاورمیانه حمایت کرده و معتقد است که گروه های اسلامگرای سنی مذهب برای ثبات منطقه خطرناک تر از ایران هستند.

اما در ارتباط با پرونده سوریه، همکاری میان ابوظبی و دمشق خشم ریاض را برانگیخته و عربستان آن را به عنوان جانبداری امارات از محور ایران تلقی می کند؛ با وجود تضاد موجود میان اهداف عربستان و امارات در مورد سوریه، دو کشور در خصوص راه حل مسالمت آمیز سوریه مواضع متفاوتی در پیش گرفتند.

دامنه این اختلافات به پرونده یمن نیز کشیده شد؛ امارات حاضر نشد از جریان اخوان المسلمین حمایت کند و جریان علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع و مقتول یمن را به آن ترجیح داد.

روزنامه مزبور خاطرنشان کرد: توصیفی که محمد بن زاید از رابطه با ایران ارائه می دهد، موضوع توجه برانگیزی می باشد و این اظهارنظر وی ممکن است فرآیند همکاری میان امارات و عربستان را به سمت و سوی دیگری تغییر دهد.

بحران پیش آمده میان قطر و همسایگانش ظاهرا حکایت از آن داشت که روابط و ائتلاف میان امارات و عربستان در مراحل پیشرو قرار دارد، اما این ائتلاف مبتنی بر یک مصلحت مشترک است و فاقد پایه و اصول ایدئولوژیک محکم و استوار است؛ با توجه به رویکردهای ژئوپلتیک موجود در خلیج فارس بعید به نظر می رسد این ائتلاف بتواند تا ابد جایگزین شورای همکاری خلیج فارس شود.

کد خبر 394195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha