همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: کار نمایشی خوب نیست و برکتی ندارد، مهم اعتماد مردم است.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، سيد حسن هاشمي در نشست تبيين سياست‌هاي وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشكي گفت: بی‌عدالتی در درمان مردم پذیرفته نیست، در حوزه دانش و مهارت و تجهیزات وضعیت خوبی داریم اما در مورد عدالت در دسترسی به خدمات دندانپزشکی، وضعیت مناسب نیست كه بخشی از آن به حمایت‌های مالی از مردم برمی‌گردد، از طرفی درآمد مردم کافی نیست و همچنین به دلیل کمبود منابع عمومی، بیمه‌ها نمی‌توانند حمایت آنچنانی داشته باشند و از طرفی خود مردم در رعایت بهداشت فردی توجهی ندارند، ممکن است در بعضی نقاط کشور یا برخی رده‌های سنی توجه بیشتری شود، اما به طور عام ، بهداشت دهان و دندان که خود عامل بسیاری از بیماری‌ها است و بخشی از بیماری‌های دستگاه گوارش ناشی از آن است، کمتر مورد توجه است.
وزير بهداشت افزود: مشکل دندان و گرفتاری‌هایی که جوامع مختلف با دندان دارند، مربوط به دیروز و امروز نیست. خوشبختانه پیشرفت‌های زیادی در حوزه دندانپزشکی صورت گرفته و ما هم افتخار می‌کنیم که جامعه دندانپزشکی در ایران، همتراز با جامعه دندانپزشکی در کشورهای توسعه یافته توانسته به تکنولوژی، مهارت و دانش کافی دست پیدا کند، در عین حال خدمات دندانپزشکی در ایران در ترازی است که از نقاط مختلف دنیا برای دریافت آن مراجعه می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: طی 4 سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت بهداشت اقدامات زیادی انجام شده است و بالغ بر 40 میلیون خدمت، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و آسیب به آن برای مقطع سنی زیر 14 سال ارائه شده و نتیجه خوبی هم داده است.

هاشمی تاكيد کرد: میزان پوسیدگی دندان از رقمی حدود 2.1 به عدد 1.8 کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که، اگر کارها جدی پیگیری شود، می‌توان موفق شد. باید با سفیران سلامت برنامه را جدی‌تر دنبال کنیم تا با جلب توجه مردم به سمت پیشگیری موفق‌تر عمل کنیم و به عدد یک برسیم، زیرا ایده آل ما در شاخص پوسیدگی دندان عدد یک است و پیشرفته‌ ترین کشورهای دنیا از لحاظ بهداشتی به این عدد دست پیدا کرده اند. وقتی با این سرعت توانستیم تقریبا 3 دهم را در شاخص پوسیدگی دندان کاهش دهیم، چنانچه کارها مداومت داشته باشد، موفق خواهیم شد که به ایده ال برسیم.

وزير بهداشت افزود: علاوه بر پیشگیری مساله هزینه‌های درمان دندانپزشکی نیز مطرح است، در هیچ جای دنیا کشوری نیست که تمام هزینه‌های درمان دندانپزشکی را پوشش دهد. دلیل آن هم مشخص است، زیرا مردم باید از دندان خود مراقبت بیشتری کنند ولی دولت باید در پیشگیری هزینه کند.

هاشمی افزود: در گذشته خدمات دندانپزشکی به بخش خصوصی خلاصه می‌شد اما خوب است که دولت هم در این بازار برای تعادل بخشی سهمی داشته باشد؛ از دوسال قبل کار آغاز شد، اما به نظر من باید عمق بیشتری پیدا کند.

وزیربهداشت توضیح داد: اعلام کردیم در تمام بیمارستان‌ها می خواهیم خدمات دندانپزشکی ارایه دهیم و در 116 بیمارستان مرکزی خدمات دندانپزشکی راه اندازی و یونیت مستقر شد.

وزیربهداشت گفت: کار نمایشی خوب نیست و برکتی ندارد، مهم اعتماد مردم است. حرفی نزنیم که به آن عمل نکنیم.

هاشمی افزود: مقرر است که 3000 یونیت دندانپزشكی راه اندازی شود، نظر من در این مورد مثبت است، این اقدام نیاز به سرمایه گذاری و تصمیم بجا دارد و مجوزهای لازم نیز باید داده شود و در این زمینه باید از ظرفیت دندانپزشکان حداکثر استفاده را ببریم.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند در بخش پیشگیری کنار آنها هستیم و درمان رایگان را برای بیماران صعب العلاج فراهم کنیم و حداقل در حوزه دندانپزشکی و بیماری نباید مردم را تشویق کنیم که از خود مراقبت نکنند. هزینه‌های دولتی از جیب مردم است و در این زمینه نیز بی‌عدالتی وجود دارد، زیرا از جیب کسی که مراقب سلامتی خود بوده به جیب کسی که مراقبت نکرده است، می‌رود.

هاشمی گفت: مسئولان دندانپزشکی دانشگاه‌ها، تعرفه‌ ای بین خصوصی و دولتی برای درمان تعریف کنند و در هر استانی شرکتی توسط دندانپزشکان تاسیس شود تا بتواند این خدمات را ارائه کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان ارایه خدمات دندانپزشکی در بخش روستایی کافی نیست، تصریح کرد: با وجود ارائه خدمات پیشگیری برای ۷ میلیون دانش آموز، اما در بخش درمان دندانپزشکی مناطق روستایی موفق نبوده ‌ایم، لذا مسئولان دندانپزشکی کشور باید به دستورالعملی برسند که حاصل آن فعال شدن 116 بیمارستان و بعد اضافه شدن 500 بیمارستان دیگر باشد.

هاشمی اظهار داشت: همچنین تمهیداتی برای خدمات دندانپزشکی افرادی که دچار معلولیت، عقب ماندگی ذهنی و یا بیماری صعب‌العلاج هستند، اندیشیده شود چراکه نمی‌‌توان کار آنها را در مطب راه انداخت. علاوه بر آن آموزش را برای رفع مشکلات مردم انجام داد و آموزش نباید جدا از بهداشت و درمان باشد.

وزیربهداشت ادامه داد: در بخش تجهیزات دندانپزشکی امکانات فراهم است اما در مرحله اول باید بهترین مواد اولیه در لیست مواد مورد تایید قرار گیرد و در قیمت باید طوری رقابت ایجاد شود که با سودی منطقی از مصرف کننده حمایت کند.

هاشمی گفت: ۸۰ کلینیک سیار با همکاری خیرین فعال شد که باید نظارت بیشتری صورت گیرد و مسئولین باید یونیت‌ها را در اختیار بخشی که می‌‌توانند آنها را فعال کنند، قرار دهند. شاید مشابه آن برای خدمت‌رسانی در حاشیه شهرها و مدارس نیاز باشد.

کد خبر 394193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha