همشهری آنلاین: طلا روز جمعه هشتم دی‌ماه به بالاترین قیمت در سه ماه اخیر صعود کرد و تحت تاثیر ضعف ارزش دلار، تنش‌های سیاسی و تعدیل نگرانی‌ها نسبت به تاثیر افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، بزرگترین رشد سالانه خود در هفت سال اخیر را ثبت کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رشد قیمت طلا با اُفت دلار و ثبت بدترین عملکرد سالانه این ارز از سال ۲۰۰۳ به دلیل تنش‌ها پیرامون کره شمالی، رسوایی دخالت روس‌ها در مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و تورم اندک آمریکا مصادف شد.

شاخص دلار روز جمعه هشتم دي‌ماه به پایین‌ترین حد در سه ماه اخیر نزول کرد و کمک کرد طلا به بالاترین قیمت از اواخر سپتامبر صعود کند و به ۱۳۰۷.۶۰ دلار برسد با این همه طلا تا پایان معاملات بخشی از این رشد را از دست داد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۶۷ درصد افزایش، در ۱۳۰۳.۳۷ دلار بسته شد و سال ۲۰۱۷ را با ۱۳ درصد رشد به پایان رساند.

بهای معاملات آتی طلا در بازار آمریکا ۱۲.۱ دلار یا ۰.۹۳ درصد افزایش یافت و در ۱۳۰۹.۳۰ دلار بسته شد و ۱۲ درصد رشد قیمت برای سال ۲۰۱۷ نشان داد.

دیوید میگر، مدیر معاملات فلزات در شرکت "های ریج فیوچرز" با اشاره به اینکه بانک مرکزی آمریکا دورنمای نرخ بهره خود در سال آینده را بدون تغییر حفظ کرد، گفت: از آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا که سیاست‌گذارانش موضع چندان محکمی درباره تحکیم سیاست پولی نداشتند بازارهای کالا تا حدودی چراغ سبز گرفتند.

به گفته جورجت بوئل، تحلیلگر ارشد فلزات ارزشمند بانک ، ABN AMRO طلا سال آینده در برابر بهبود ارزش دلار و همچنین رشد بازده اوراق قرضه آسیب‌پذیر خواهد بود.

در میان سایر فلزات ارزشمند، پالادیوم بزرگ‌ترین رشد قیمت را در سال ۲۰۱۷ داشت و تحت تاثیر نگرانی‌های فزاینده نسبت به موجود بودن این فلز پس از سال‌ها کمبود، ۵۷ درصد صعود کرد. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۳۱ درصد کاهش در معاملات روز جمعه، در ۱۰۶۲.۵ دلار بسته شد.

هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۵۱ درصد افزایش، در ۱۶.۹۲۶ دلار بسته شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱۱ درصد افزایش، در ۹۲۴ دلار بسته شد. این دو فلز در سال ۲۰۱۷ به ترتیب شش درصد و سه درصد افزایش داشتند.

کد خبر 394069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha