شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست فرماندهی نیروی انتظامی فریدونکنار به همراه اداره محیط زیست شهرستان بابلسر و فریدونکنار جهت تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای برنامه عملیاتی به منظور ساماندهی صید و شکار در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی فریدوکنار برگزار شد.

پرنده

به گزارش تسنیم، فرصت یک‌هفته‌ ابلاغ شده به صیادان مازندران برای جمع‌آوری ابزار غیرقانونی صید پرندگان مهاجر، اکنون به پایان رسیده و طبق مصوبه شورای تامین استانداری مازندران، از این پس برخورد قانونی با متخلفان در دستور کار فرماندهی نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست استان مازندران قرار دارد.

در این راستا، روز پنجشنبه، نشست فرماندهی نیروی انتظامی فریدونکنار به همراه مسئولان اداره محیط زیست شهرستان بابلسر و فریدونکنار جهت تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرای برنامه عملیاتی به منظور ساماندهی صید و شکار در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی فریدوکنار برگزار شد.

سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا 140 نفر از صیادان و دامگاه‌داران متخلف را شناسایی کرده و به آنها در دو مرحله، اخطاریه‌هایی مبنی بر لزوم جمع‌آوری ابزار غیرقانونی صید از قبیل کرس و تور هوایی ابلاغ کرده‌ است. همچنین ماموران محیط زیست مازندران، طی هفته گذشته، در آب بندان مرزون بابلسر 15 شکارچی متخلف را دستگیر و از آنها تعدادی از انواع پرنده کشف و ضبط کرده‌اند. کشف و ضبط دو قبضه اسلحه دولول بدون جواز حمل، یک قبضه اسلحه دولول غیرمجاز، تخریب و جمع‌آوری 7 رشته دام هوایی در ساری و کشف و ضبط پرندگان مهاجر یخ‌زده از جمله خوتکا در سردخانه‌های رستوران‌های بابلسر و فریدونکنار از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست طی هفته گذشته جهت مبارزه با تخلفات صید و عرضه پرندگان مهاجر در این استان است.

صیادان و دامگاه‌داران متخلف در استان مازندران به ویژه مناطق فریدونکنار، سرخرود و ازباران، علاوه بر آنکه در فصل مهاجرت پرندگان، با استفاده از ابزار غیرقانونی صید، زمین‌های کشاورزی را به قتلگاه پرندگان مهاجر تبدیل می‌کنند، در سایر زمین‌های منطقه و حتی پناهگاه حیات وحش فریدونکنار که یک عرصه محیط زیست است و طبق قانون، مدیریت آن به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شده با گستراندن تورهای هوایی به کسب درآمدهای هنگفت مشغول می‌شوند. به گونه‌ای که پناهگاه حیات وحش فریدونکنار، که قابلیت تبدیل شدن به تالابی امن برای زمستانگذرانی پرندگان مهاجر را دارد در سایه سال‌ها سکوت مسئولان محیط زیست اکنون به جولانگاه متخلفان و متعرضان تبدیل شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید عزم راسخی که در سال جاری به منظور مبارزه با این تخلفات در اظهارات مسئولان محیط زیست استان و فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست مشاهده می‌شود به پس گرفتن این زیستگاه ارزشمند از چنگ متخلفان سودجو خواهد انجامید یا نه.

صید، کشتار و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر که علاوه بر آسیب به سرمایه‌های بین‌المللی حیات وحش، به دلیل فراهم کردن بستری برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، طی سال‌های گذشته خساراتی چشمگیر به صنعت مرغداری و در نتیجه اقتصاد کشور وارد کرده این روزها مهم‌ترین عامل گرانی تخم مرغ دانسته می‌شود.

علی اکبرمهرفرد معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی، هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: علت اصلی و تنها علت گرانی تخم مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است. موج اول بیماری آنفلوآنزا اوایل سال بود که با مدیریت اتحادیه میهن ( مرغ داری و مرغ گذاری های کشور) کنترل شد. ما در حال حاضر 25 درصد گله های تخم گذار را از دست داده ایم وبه دلیل بیماری آنفلوانزا با کاهش تولید مواجه شده ایم، صادرات را نیز به دلیل کاهش تولید قطع کرده‌ایم. بیماری آنفلوآنزا حادثه غیرمترقبه‌ای است و عمدتا از طریق پرندگان مهاجر شیوع پیدا می کنند.

کد خبر 394065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha