دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دامنه اینترنتی asia. برای دست اندرکاران اینترنت در ایران معرفی شد

این دامنه که نخستین دامنه‌ای است که مرکز آن در قاره آسیا واقع شده دومین دامنه جغرافیایی جهان است که بعد از دامنه eu. راه اندازی می‌شود.

ادموند چونگ، از گردانندگان این دامنه که مقر آن در هنگ کنگ است به ایران آمد تا این دامنه جدید اینترنتی را معرفی کند.

او در جلسه ای که با همین عنوان برگزار شد گفت: این روزها دامنه‌های اینترنتی شبیه ملک شده‌اند و صنعتی میلیونی را پایه گذاری کرده‌اند. در سال 2006 میلادی 10 میلیون دامنه اینترنتی در دنیا ثبت شد.

به گفته او  در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ چندین دامنه برای خود خریداری می‌کنند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

قاره آسیا بیشترین کاربران اینترنتی را در دنیا دارد. کاربران آسیایی 339 میلیون نفر هستند در حالی که این رقم در اروپا 315 میلیون نفر و در آمریکا 253 میلیون نفر است.

کاربران آسیایی 25.52 درصد از بازدیدکنندگان 10 سایت برتر دنیا را تشکیل می‌دهند. در حالی که این رقم برای قاره آمریکا 17.7 درصد و برای قاره اروپا 12.65 درصد است.

بیشتر بازدیدکنندگان سه سایت برتر دنیا شامل یاهو، MSN و گوگل نیز آسیایی ها با 13.57 درصد هستند و بعد از آنها آمریکایی ها با 12.50 درصد و اروپایی ها با 7.73 درصد قرار دارند.

گردانندگان دامنه اینترنتیasia. معتقدند که این دامنه می تواند بازار خوبی برای شرکت های آسیایی باشد و در عین حال شرکت های دیگری که می خواهند در بازار آسیا حضور داشته باشند را به خود جلب کند.

یکی از تفاوت های این دامنه به گفته «چونگ» کامل بودن نام آسیا در آن است که در هیچ دامنه دیگری تاکنون روی نداده است. دامنه های موجود مانند  com .eu و مانند آن چنین خاصیتی ندارند به همین دلیل وقتی نام آسیا در موتورهای جست و جو وارد شود سایت‌هایی که در این دامنه موجودند در نتیجه جست و جو ظاهر می‌شوند.

بر اساس آمارها کلمه آسیا و آسیایی 20 برابر واژه EU و پنج برابر کلمه اروپایی در اینترنت جست و جو می‌شود.

اولین طرح‌ها برای ایجاد چنین دامنه‌ای در سال 2000  ایجاد شد و در سال 2003  در مجمع آیکان معرفی شد. پس از مدتی بررسی سرانجام در سال 2006 قراردادی با آیکان برای راه اندازی این دامنه بسته شد.

تاکنون فعالیت‌هایی برای ثبت سایت در این دامنه انجام شده است اما ثبت عمومی سایت از اول اسفندماه سال 1386 تا 22 همین ماه انجام می‌شود.

گردانندگان این دامنه برای کشورهای آسیایی تسهیلات ویژه ای را قائل شده‌اند یعنی نام کشورها، شهرهای بزرگ و حتی در برخی موارد شهرهای کوچک کشورها، نام سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی را رزرو کرده‌اند و کسی جز دولت‌ها نمی تواند آدرس اینترنتی آنها را بخرد.

همچنین برای اینکه بازار سیاه برای آدرس سایتها ایجاد نشود، عنصر زمان را از ثبت نام سایتها برداشته اند. به این معنی که اگر شما برای آدرسی تقاضا دهید و تا فاصله بسته شدن خرید شخص دیگری هم برای همان آدرس تقاضا دهد، آدرس به مزایده گذاشته می‌شود.

پیش از این هر شخصی که زودتر برای ثبت یک آدرس اقدام می‌کرد آدرس به نام او می‌شد.

ثبت آدرس در این دامنه باید از طریق نمایندگی‌های مجاز انجام شود که در سایت این دامنه معرفی شده‌اند. در میان این نمایندگی ها نامی از ایران به چشم نمی خورد.

دکتر سیاوش شهشهانی در این مورد توضیح می‌دهد که دلیل این اتفاق عضو نبودن ایران در آیکان است. به همین دلیل شرکتهای ایرانی باید از طریق نمایندگی های خرجی اقدام کنند.

به گفته او رایزنی‌هایی در حال انجام است تا این مشکل حل شود اما تا آن زمان باید از همین رویه پیروی کرد.

خرید آدرس اینترنتی در این دامنه شرایط ویژه ای دارد که گاهی احراز آنها برای شرکتهای ایرانی مشکل است به همین دلیل گردانندگان دامنه گزینه ای در نظر گرفته اند که بر اساس آن آدرس های اینترنتی که در دامنه .ir ثبت شده اند می توانند در دامنه asia. هم حضور یابند و پیش از فروش عمومی آدرس‌ها آدرس مورد نظرشان را رزرو کنند.

فرصتی که برای آنها موجود است از تا 11 بهمن ماه سال 1386 است. دکتر شهشهانی امیدوار است که سایتهای ایرانی دامنه asia. را از اول سال 87 بتوان روی اینترنت دید.

کد خبر 39392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز