همشهری آنلاین: تازه‌ترین شماره‌ توسعه مهندسی بازار برای سال یازدهم، شماره‌ ۵۸، آذر و دی‌ماه ۱۳۹۶ منتشر شد.

پنجاه و هشتمین شماره مجله توسعه مهندسی بازار منتشر شد

این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، با کاغذ فاخر، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی.)

  • یادداشت

استارت‌آپ، کارآفرینی، و گیمیفیکیشن در صنعت بانکداری

چکیده: استارت‌آپ و کارآفرینی موضوع محوری شماره‌های پیشین و اين شماره‌ توسعه مهندسی بازار است

سرمقاله‌ این شماره را با عنوان سلسله مراتب هدف، آنتونیو نیتو رودریگز (Antonio Nieto Rofriguez) به سفارش مجله‌ توسعه مهندسی بازار تحریر و ارسال کردند.

  • سرمقاله

سلسله مراتب هدف / نویسنده: آنتونیو نیتو رودریگز، کارشناس جهانی مدیریت پروژه و مدیریت استراتژی

چکیده: اولویت‌بندی معمولاً به‌عنوان یک مهارت شخصی دیده می‌شود. وقتی به نحوه‌ی گذراندن وقت خود در امروز، این هفته، این ماه، یا امسال نگاه می‌کنید، کارهای خود را اولویت‌بندی می‌کنید. اما لازم است بدانید که اولویت‌بندی یکی ازتواناییهای مهم هر سازمانی نیز به شمار می‌رود. در واقع، دلیل و چگونگی اولویت‌بندی فعالیتهای سازمانها به‌منظور نیل به موفقیت‌شان امری ضروری است. با این حال، جای تعجب است که اولویت‌بندی یکی از کم‌اهمیت‌ترین موضوعاتی است که در طول عمر یک سازمان به آن توجه می‌شود و کمتر مفهوم آن درک شده است.

اخبار بازاريابي

  • کارآفرینی / گفت‌وگو با دکتر محمدابراهیم محجوب

آسیب‌شناسی مسائل کارآفرینی در ایران

چکیده: محمدابراهیم محجوب، در زمره‌ی اندیشمندان و متفکران ایرانی است با "ذهن میان‌رشته‌ای"؛ متولد 1330 تهران، دکتری رشته‌ی مکانیک با گرایش دینامیک سیستمها از دانشگاه اوتاوای کانادا، استاد دانشگاه امیرکبیر و کانادا.

محجوب برای پاسخ به پرسشهای کنونی ایران، همواره بین مهندسی و علوم انسانی یعنی مکانیک، تئوری شبکه‌ها، مدیریت، تاریخ، و ادبیات ایرانی پلی برقرار می‌سازد، همچنین بین سنت و مدرنیته.

دکتر محمدابراهیم محجوب تجربه‌ای درخشان در پتروپارس و ساخت پالایشگاه دارد، اما همواره دغدغه‌اش به پرسشهای علوم انسانی این مرزوبوم است. از او خواستیم به کارآفرینی و آسیب‌شناسی آن در ایران بپردازد که پرلطف پاسخگوی پرسشهای ما بودند.

  • هوش مصنوعی/ هوش مصنوعی و تجربه‌ی رفتار مصرف‌کننده

چکیده: امروزه ما به دوران جدیدی از فناوری و هوش مصنوعی وارد شده‌ایم، و فرصتهای هیجان‌انگیزی برای بازاریابی و تجربه‌ی مصرف‌کنندگان به وجود آمده است. این امر مزایای قابل توجهی برای مصرف‌کنندگان دارد و خدماتی که از این طریق به آنها ارائه می‌شود، بسیار سریعتر از روش سنتی است.

ایده‌ی پیشنهادهای ابرشخصی‌سازی‌شده مانند آمازون گو (Amazon Go) که در آن فرد وارد فروشگاه می‌شود، آنچه می‌خواهد انتخاب می‌کند، و بدون آنکه در صف معطل بماند هزینه‌ی آنها را پرداخت می‌کند، رو به گسترش است. همه از ورود هوش مصنوعی به عرصه‌ی بازاریابی و خدمات مصرف‌کنندگان صحبت می‌کنند، اما باید دید واقعیت ورای این استقبال هیجان‌زده چیست.

  • بازاریابی بین‌الملل/ رستورانها و جهانی شدن مزه‌های ملی

چکیده: پیتزای هاوایی با آناناس؟ لازانیا با طعم نان ذرت و مرغ کبابی‌شده و تند مکزیکی؟ قهوه‌ی لاته بدون شیر در یک شیرینی‌پزی فرانسوی؟ یک دسر پر پنیر؟ موس شکلاتی سیاه؟ بستنی به همراه سُس تلخ اسپانیایی؟ و یا سوشی به سبک برزیلی؟

با جهانی شدن فرهنگ میان کشورهای مختلف، غذاها نیز محدود به یک کشور نمانده و وارد فرهنگهای دیگر شده‌اند. اما این موضوع مسائلی را به دنبال خود به وجود آورده است. برای مثال آیا مردم یک کشور نوع اصلی و اصیل یک نوع غذا یا نوشیدنی را مصرف‌کنند؟ این غذا یا نوشیدنی چقدر به نوع اصلی آن در کشور خودش شباهت دارد؟ شرکتها و صنعتگران عرصه‌ی غذا چقدر این توانایی را دارند که نوع اصیل یک غذا یا نوشیدنی را در فرایند تولید حفظ کنند و قبل از اینکه به مردمان تازه‌ای ارائه شود، مانع از تغییر ویژگیهای اصلی آن شوند و فرهنگ آن غذا یا نوشیدنی را آنگونه که هست به مخاطبان تازه معرفی کنند؟

  • همایش/ تحلیل محیط کاروکسب و مهندسی اجرا

چکیده: همایش آموزشی تحلیل محیط کاروکسب و مهندسی اجرا با سخنرانی دکتر مرتضی عمادزاده، استاد برجسته اقتصاد و عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، و دکتر حسین ظهوریان، مشاور مدیریت و متخصص مهندسی اجرا به همت انجمن علمی مدیریت اجرایی ایران و انجمن علمی بازاریابی ایران در تاریخ یکشنبه، 21 آبان‌ماه از ساعت 16 تا 19 در سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برگزار شد.

در این همایش، ابتدا پرویز درگی، رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، به مروری بر همایشهای پرداخت که تاکنون از سوی انجمن مدیریت اجرایی ایران و انجمن علمی بازاریابی ایران برگزار شده است. در ادامه، دکتر مرتضی عمادزاده، سخنرانی خود را با عنوان "تحلیل شرایط کاروکسب ایران" آغاز کرد. گزارشی از آن همایش را می‌خوانید.

  • گفت‌وگو/ فیلیپ کاتلر و نسخه‌های تجویزی او برای بازاریابی "اکنون و حالا"

چکیده: کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه صاحبنام شیکاگو دریافت کرد ودوره‌ی تخصصی دکتری اقتصاد را در دانشگاه ماساچوست گذراند. او یک اقتصاددان مسلم است، آنگونه که سه نفر از اساتید وی نیز از برندگان نوبل اقتصاد بوده‌اند: میلتون فریدمن، پاول ساموئلسون و رابرت سولو. با این همه، نام او در دنیا مترادف با بازاریابی نوین است.

پروفسور فیلیپ کاتلر، نامی است که از او با عنوان اثرگذارترین بازاریاب تمام دوران یاد می‌شود. کاتلر اولین کتاب خود را با عنوان مدیریت بازاریابی در سال 1967 به چاپ رساند. این کتاب افزون بر 15 نوبت ویرایش شده و میلیونها نسخه از آن در سطح جهان به فروش رسیده است. آخرین کتاب کاتلر نیز با عنوان "مواجهه با نظام سرمایه‌داری" با اقبال جهانی روبه‌رو شد.

کاتلر بر اساس آنچه مکتب کاتلریسم نامیده می‌شود، باور دارد که بازاریابی بخشی از فلسفه‌ی مدیریت مدیران است؛ باوری که استحکام‌بخش پایه‌های علم مارکتینگ بوده است. در ادامه، مصاحبه‌ی خواندنی و جدید آلن بی. هارت، از نویسندگان cmo را با این کهنه‌سرباز بازاریابی می‌خوانیم.

  • گیمیفیکیشن/ کاربرد گیمیفیکیشن در صنعت بانکداری

چکیده: گیمیفیکیشن (بازی‌پردازی/بازی‌طور) کاربردهای متنوع و فراوانی دارد در آموزش، خدمات، بهداشت، صنایع گوناگون نظامی، حمل‌ونقل و... و همچنین در صنعت بانکداری.

"کاربرد گیمیفیکیشن در صنعت بانکداری" با ترجمه‌ی عماد ضیائی و پویان ثقه‌الاسلامی به‌تازگی چاپ و منتشر شده است که انگیزه‌ی گفت‌وگوی ما در این شماره‌ی مجله است.

عماد ضیائی، مترجم نخست این کتاب، نخست از کاربردهای گیمیفیکیشن در صنعت بانکداری می‌گوید، همچنین از بانکهای گوناگونی نام می‌برد که از گیمیفیکیشن برای فعالیهای خود بهره‌مندند، و در پایان، چالشهای ایران را درباره‌ی کاربرد گیمیفیکیشن تشریح می‌کند.

  • تبلیغات/ تبلیغات خلاقانه و نوآور

چکیده: تبلیغات خلاقانه، منبع ایده‌های شگفت‌آفرین است. در این صفحات شما با دامنه‌ای از تبلیغات سس، ایرلاین، رستوران، کمپین اهدای عضو، رنگ ساختمانی، اهدای خون و... آشنا می‌شوید که هر یک می‌توانند الهام‌بخش ایده‌های شما باشند.

  • تبلیغات/ ارزیابی تبلیغات ایران؛ نمونه‌های موفق، و پارادایم جدید

چکیده: مجتبی محمدیان، مؤسس مجموعه‌ی کافه بازاریابی و فعال حوزه‌ی تبلیغات با سابقه‌ای 15 ساله، به گفته‌ی خودش افتخار همکاری با برندهای بزرگی مثل بانک ملت، میهن، بارز، بیمه‌ی پارسیان و بیمه‌ی نوین را داشته است.

کار اصلی او در حال حاضر مشاوره، آموزش و تدریس در حوزه‌ی تبلیغات است. گپ‌وگفت ما با محمدیان، درباره‌ی آسیب‌شناسی تبلیغات کنونی ایران بود و به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداختیم که پارادایم جدید تبلیغات است.

  • تبلیغات/ گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی آنومالی (Anomaly)

چکیده: ادایج (AdAgd)، آنومالی (Anomaly) را "آژانس تبلیغاتی سال 2017" انتخاب کرد. آنومالی همچنین عنوان "خلاق‌ترین" آژانس سال را به خود اختصاص داد. این آژانس تبلیغاتی که مدیرعاملش آن را آژانس نمی‌داند بلکه، یک "ناهنجار" برای کمک به برندها می‌داند را کارل جانسون (Carl Johnson) و جیسون دی‌لند (Jason DeLand) در سال 2004 در نیویورک‌سیتی تأسیس کردند.

  • تجربه‌ی مشتری/ مدیریت تجربه‌ی مشتری یعنی درآمد بیشتر صاحبان کاروکسب

گفت‌وگو با حجت‌اله دهقان، و سیدباقر فتاحی، مؤلفان کتاب "مدیریت تجربه مشتری"

چکیده: "مدیریت تجربه‌ی مشتری" کتابی است تألیفی اثر حجت‌اله دهقان، و سید باقر فتاحی، که به تازگی در انتشارات بازاریابی چاپ و روانه‌ی بازار شد. 271 صفحه، قطع رقعی، به قیمت 25 هزار تومان.

گفت‌وگوی ما با مؤلفان کتاب از "سودمندی تجربه‌ی مشتری" آغاز شد و به وظایف مدیران در کاروکسب‌های گوناگون بویژه خرده‌فروشیها انجامید که چگونه باید تجربه‌ی مشتری را مدیریت کنند (که طبعاً با مدیریت مبتنی بر فناوریهای روز توأم با نقشه‌ی راه، درآمد و منافع بیشتری نیز نصیب کاروکسب‌ها خواهد شد).

  • بسته‌بندی/ بسته‌بندی خلاقانه و نوآور

چکیده: بسته‌بندی دنیایی است از "دانش" و "هنر"، خلاقیت و علم که برای به‌کارگیری آن بهتر است از دنیای کنونی الهام گرفت؛ یعنی کوشش شرکتهایی را دید که برای بسته‌بندی آب، جوراب، روغن، شکلات، موادغذایی، عسل، آرد، نودل، شکر، و... این خلاقیتها را به‌کار بسته‌اند.

  • مذاکره با ژاپنی‌ها

چکیده: آشنایی با ویژگیها و خصوصیات ژاپنی‌ها بخشی از اطلاعات و آگاهیهایی است که بازرگانان ایرانی به آن نیاز دارند. مقاله‌ی حاضر کوشیده تا افزون بر این نوع از اطلاعات و آگاهیها، نکات کلیدی در مذاکره با ژاپنی‌ها را با جزئیات معرفی کند.

  • فیلمهای بازاریابی/ درسهایی برای استارت‌آپ‌ها: توصیه‌های میلیون دلاری 50 کارآفرین برتر جهانی

چکیده: کارآفرینان برتر جهانی چگونه توانسته‌اند نوآوری ویرانگر را به راه اندازند؟ پاسخ این پرسش را در فیلم 19 دقیقه‌ای ببینید با عنوان درسهایی برای استارت‌آپ‌ها که پاسخهای میلیون دلاری دارد؛ آن هم از زبان 50 کارآفرین برتر جهانی که با وجود قدمت، هنوز هم استارت‌آپ‌های جهانی هستند!

فیلم درسهایی برای استارت‌آپ‌ها: توصیه‌های میلیون دلاری 50 کارآفرین برتر جهانی 19 دقیقه است به زبان انگلیسی که از سوی شرکت TMBA در ایران ترجمه و با زیرنویس فارسی تکثیر شده است.

  • تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌ها marketingmag.ir تهران تماس حاصل کنند.

کد خبر 393831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha