سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هم‌زمان با افزایش اقدام‌های واشنگتن علیه شورش طالبان، تلاش رئیس جمهور افغانستان برای برکناری یکی از قدرتمندترین والی‌های این کشور با مقاومت شدید روبه‌رو شده و باعث تشدید بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شده است.

عطا محمد نور، والی بلخ با گذشت یک هفته از زمانی که دفتر اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد، رئیس‌جمهور استعفای والی بلخ را پذیرفته و جایگزین او را انتخاب کرده، از ترک سمت خود امتناع کرد.

این بن بست نشان می‌دهد که چقدر کنترل دولت مرکزی در خارج از پایخت متزلزل  و وضعیت سیاسی در افغانستان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ میلادی چقدر شکننده و ضعیف است.

عطا محمد نور مدت‌ها به دنبال ایفای نقش در عرصه ملی بوده و یکی از نامزدهای بالقوه در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی افغانستان محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از  رویترز، متحدان هشدار دادند که اگر اشرف غنی در تصمیم خود تجدید نظر نکند، خطر ناآرامی مدنی را به جان می‌خرد که امنیت کشور را تهدید خواهد کرد و به شبه نظامیان طالبان و داعش اجازه می‌دهد تا در ولایت بلخ جای پایی برای خود پیدا کنند؛ ولایتی که یک مرکز اقتصادی مهم محسوب می‌شود و در مسیرهای تجارت سودآور به سمت آسیای مرکز قرار گرفته است.

فرهاد عظیمی، یکی از اعضای پارلمان از ولایت بلخ گفت: اگر رئیس‌جمهور انعطاف‌پذیری نشان ندهد مسئول پیامدها خواهد بود.

با این حال او تاکید کرد که به وجود آمدن یک رویارویی که تنها منجر به آشوب و یا ناامنی می شود به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

کد خبر 393747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha