سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای چندین دهه به این نتیجه رسیده‌بودند که آخرین تک‌شاخ سیبری، گونه‌ای منقرض شده که بیشتر به کرگدن شباهت دارد تا اسب، درحدود ۳۵۰ هزار سال پیش از بین رفته‌است.

تک‌شاخ

براساس گزارش ساينس الرت، اكنون با كشف جمجمه‌اي كامل و سالم از اين جاندار باستاني در قزاقستان اين فرضيه را به كلي رد كرده‌است و دانشمندان دريافته‌اند اين جانداران خارق‌العاده تا 29 هزار سال پيش در زمين پرسه مي‌زده‌اند.

و اين به آن معني است كه تك‌شاخ‌ها افسانه نيستند، ده‌ها هزار سال پيش تك‌شاخ‌هاي واقعي در زمين زندگي مي‌كرده‌اند، البته شباهت چنداني به آنچه در كتاب كودكان ترسيم مي‌شوند نداشته‌اند. تك‌شاخ‌هاي حقيقي الاسموتريوم سيبيريكوم نام داشته و غول پيكر و پرمو بوده‌اند. شباهت زيادي ميان اين جاندار و كرگدن‌هاي مدرن امروزي وجود دارد و تنها تفاوت ميان اين دو جاندار قرار محل قرار گيري شاخ آنهاست، شاخ تك‌شاخ روي پيشاني‌اش قرار مي‌گرفته‌است.

ابعاد اين جاندار بيشتر به ماموت‌ها نزديك بوده تا اسب‌ها، و باوجود ابعاد بزرگش اين جاندار از گياهان تغذيه مي‌كرده‌است. جمجمه در منطقه پاولودار قزاقستان كشف شده‌است. محققان دانشگاه تومسك موفق شدند قدمت اين جمجمه را با كمك گرفتن از تاريخ‌نگاري كربني 29000 تخمين بزنند. 

براساس وضعيت و ابعاد جمجمه، به نظر مي‌آيد به يك تك‌شاخ نر تعلق دارد اما چگونگي مرگ اين جاندار مشخص نشده‌است. پرسش ايجاد شده اين است كه چطور اين تك‌شاخ توانسته بيشتر از ديگر هم‌نوعان خود زندگي كند؟ محققان اميدوارند اين كشف جديد بتواند به درك بهتر چگونگي تاثيرگذاري عوامل محيطي بر روند انقراض گونه‌ها به آنها كمك كند.

کد خبر 393730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha