همشهری آنلاین: اپرای «پردیس و پریسا» به رهبری پیمان منصوری نیمه دی‌ماه به مناسبت هشتادمین زادروز لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

لوریس چکناواریان

به گزارش همشهري آنلاين، پردیس و پریسا نخستين اپرایی است که چکناواریان پیش از انقلاب به زبان فارسی نوشته و بارها در کشورهای انگلستان، آمریکا و ارمنستان اجرا شده است. در واقع آهنگساز و خالق اين اپرا موسيقيدان نامدار ايراني است و حالا قرار است پس از 44 سال در تهران براي دوستداران موسيقي كلاسيك روي صحنه برود. این اجرا شامگاه روز 15 دي با همکاری گروه اپرای آیو برگزار می‌شود.

پردیس و پریسا سال 52 نوشته شد و همان سال‌ها در ارمنستان اجرا شد. استقبال از اين اپرا به اندازه‌اي بود كه سوئیت‌های آن در تبلیغات شرکت خودروسازي BMW استفاده شد. نوازندگان اپراي پرديس و پريسا از میان هنرمنداان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی برگزيده شده‌اند تا مخاطبان يك اجراي كم‌نقص را با کیفیت عالی شاهد باشند.

لوریس چکناواریان مهرماه ۱۳۱۶ از پدر و مادري ارمني‌تبار در شهر بروجرد استان لرستان به دنيا آمد. اين آهنگساز، نقاش و رهبر اركستر بیش از ۷۵ اثر موسيقايي در كارنامه خود ثبت كرده و چند موسيقي متن هم براي فيلم‌هاي سينمايي ساخته است. او اوايل آبان‌ماه امسال تمام آثار موسيقايي خود را به موزه موسيقي اهدا كرد.

کد خبر 393608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha