همشهری آنلاین: رپرتوآر ۳ اثر نمایشی تولیدشده به شیوه روایی بر اساس نمایشنامه های ویلیام شکسپیر با کارگردانی اصغر نوری، بهار ۹۷ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

سنگلج

به گزارش مهر؛ اصغر نوری سرپرست گروه «تئاتر ۸۸» درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی این گروه نمایشی گفت: از سال ۸۹ که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم پژوهش اجرایی روی متون ویلیام شکسپیر را مبنی بر اینکه چگونه می توان این آثار را به شکل ایرانی یعنی با استفاده از شیوه‌های تئاتر ایرانی مثل نقالی و پرده خوانی اجرا کرد، آغاز کردم که این پژوهش اجرایی منجر به تولید ۲ کار شد.

وی ادامه داد: ۲ نمایش «اتللو به روایت یاگو» و «هملت به روایت هوراشیو» آثاری بودند که با استفاده از شیوه روایی تئاتر ایرانی تولید و اجرا شدند. نمایش «هملت به روایت هوراشیو» در جشنواره شکسپیر فرانسه اجرا شد و در جشنواره گونته بونه در کشور آلمان نیز به صحنه رفت.

نوری با اشاره به تولید ۶ اثر از ویلیام شکسپیر با استفاده از شیوه روایی تئاتر ایرانی، گفت: با استفاده از همین شیوه نمایش‌های «ریچارد سوم»، «مکبث»، «طوفان» و «شاه لیر» را هم تولید کردیم.

سرپرست گروه «تئاتر ۸۸» اظهار کرد: قصد داریم که رپرتوآری از این آثار را در تماشاخانه سنگلج به صحنه ببریم از این رو سه نمایش «هملت به روایت هوراشیو»، «شاه لیر به روایت ادموند» و «اتللو به روایت یاگو» را در بهار سال ۸۷ به صحنه خواهیم برد.

وی درباره شکل اجرای این رپرتوآر توضیح داد: تماشاگر با تهیه یک بلیت در داخل سالن اصلی سنگلج نمایش «شاه لیر به روایت ادموند» را تماشا می‌کند و پس از پایان این نمایش، در لابی سنگلج تماشاگر نمایش «اتللو به روایت یاگو» خواهد بود و بعد از پایان این نمایش نیز در سالن اصلی تماشاخانه، نمایش «هملت به روایت هوراشیو» را خواهد دید.

نوری یادآور شد: ما در این نمایش‌ها از موسیقی ایرانی و شیوه روایی استفاده کرده‌ایم و همه اتفاقات رخ داده برای شاه لیر، اتللو و هملت از زبان یک شاهد که ادموند، یاگو و هوراشیو هستند، روایت می‌شود.

وی درباره بازیگران این سه اثر نمایشی نیز گفت: در نمایش «شاه لیر به روایت ادموند» شهره رعایتی و میثم رازفر به ایفای نقش می‌پردازند. در نمایش «اتللو به روایت یاگو» نیز غزاله رشیدی و خودم حضور داریم ولی بازیگران نمایش «هملت به روایت هوراشیو» هنوز مشخص نیست زیرا بازیگران قبلی نمایش در زمان اجرا در تماشاخانه سنگلج درگیر پروژه‌های دیگری هستند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: ما در اجرای این سه اثر نمایشی، بخش هایی از اجرا را با استفاده از تماشاگر بازسازی می‌کنیم.

رپرتوآر نمایش های «شاه لیر به روایت ادموند»، «اتللو به روایت یاگو» و «هملت به روایت هوراشیو» از ۱۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۹۷ اجرا خواهد شد.

کد خبر 393576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha