همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل چشم‌پوشی نیست و حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده‌خواهی بخش صنعت مشخص کند.

افشاگری‌های سازمان حفاظت محیط زیست آغاز می‌شود

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهرها که بعد از ظهر شنبه با حضور استانداران، شهرداران و معاونان وزرای مرتبط تشکیل شد، ضمن انتقاد از برنداشتن گام عملی برای مقابله با آلودگی هوا و اجرایی شدن مفاد مصوبه‌های دولت یازدهم در این خصوص گفت: امروز نه تنها شاهد آلودگی هوا در تهران و کرج هستیم، بلکه شهرهایی همچون تبریز و ارومیه هم به لیست شهرهای آلوده ایران اضافه شده است.

وی ضمن اشاره به نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: مقابله با آلودگی هوا، حداقل در کوتاه مدت هزینه‌زا است و به طور نمونه باید میان برخورداری از هوای سالم و ادامه ساخت و ساز در چهار ماه انتهایی سال که منجر به تردد شبانه خودروهای فرسوده می‌شود، یک انتخاب داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور افزود: حداقل 80 درصد آلایندگی ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران ناشی از تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر این که به طور نمونه سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی عامل 20 درصد آلودگی هوا در تهران و کرج است، از وزیر نفت درخواست شد تا نسبت به تامین سوخت گاز طبیعی برای تمام نیروگاه ها در فصل سرد سال اقدام شود، اما مهم‌تر از سوخت به عنوان یک فاکتور آلاینده هوا، احتراق ناقص سوخت در موتور وسایل نقلیه است.

  • 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است

کلانتری با بیان این که طبق آمار اعلام شده از سوی شهرداری تهران، 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است، گفت: بر اساس همین آمار، 50 درصد اتوبوس‌های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.

وی ضمن انتقاد از ورود 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری طی دو ماه به کشور، اظهار کرد: این حجم ورود موتورسکیلت کاربراتوری به کشور پیش از ابلاغ مصوبه دولت در این خصوص و در حالی که هر موتورسیکلت چهار برابر خودرو تولید آلودگی دارد، قابل قبول نیست.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این که عمده مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران ناشی از تردد کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌های فرسوده است، تصریح کرد: با توجه به این که آلودگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بیماری مردم می‌شود، باید آماده اتخاذ تصمیم‌های سخت برای مقابله با این چالش باشیم.

  • 40 درصد کامیون‌های در حال تردد در تهران فرسوده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به فرسودگی حداقل 40 درصد 140 هزار کامیون در حال تردد در تهران داشت و گفت: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی‌های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده طی پنج سال، مخالفت شود.

کلانتری افزود: این کارشکنی صنعت است، در حالی که صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.

  • حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده‌خواهی بخش صنعت مشخص کند

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده‌خواهی بخش صنعت مشخص کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است.

وی با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل می‌کند، اظهار کرد: هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد و سلامت، امنیت زیست محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل چشم پوشی نیست.

  • افشاگری‌های محیط زیست آغاز خواهد شد

کلانتری با اعلام این که افشاگری‌های محیط زیست آغاز خواهد شد، گفت: حق مردم در حوزه محیط زیست را باز پس می‌گیرم، اگرچه می‌دانم ممکن است این حرف‌ها، هجمه‌ها و فشارهای زیادی برایم به همراه داشته باشد.

  • 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خسارات ناشی از آلودگی هوا می‌شود

بنابر این گزارش، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آسیب‌های مختلف ناشی از آلودگی هوا همچون آسیب‌های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی گفت: کنترل در مبداء یا منبع ایجاد آلودگی، همچنین استفاده از فناوری‌های نوین همچون استفاده از ماشین‌های برقی و هیبریدی دو روش مهم مقابله با آلودگی هوا است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گرچه منابع طبیعی در تابستان سهمی تقریبا 50 درصدی در تولید ذرات زیر کمتر از 2.5 میکرون دارند اما این سهم در تابستان بسیار کاهش پیدا می‌کند.

تجریشی ضمن مرور ظرفیت‌های قانونی در حوزه مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: حذف آلاینده‌های صنعتی، توزیع سوخت پاک، برخورد با مجریان آلودگی هوا از جمله ظرفیت‌های قانون هوای پاک است.

وی با یادآوری این موضوع که 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خسارات ناشی از آلودگی هوا می‌شود، خاطرنشان کرد: مقابله با آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است.

  • جلوگیری از توزیع سوخت غیراستاندارد در کشور تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست است

در ادامه، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای نمونه‌برداری و پایش سوخت توزیعی در هشت کلانشهر کشور از سال 93 تا کنون، گفت: از 27 مهرماه سال جاری و حسب تاکید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سنجش شاخص گوگرد بنزین توزیعی در کنار سنجش شاخص‌های بنزن و آروماتیک در دستور کار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست جلوگیری از توزیع سوخت غیراستاندارد در کشور است و به این وظیفه عمل می‌کند.

  • عدم تامین منابع اعتباری اصلی‌ترین دلیل اجرایی نشدن قوانین و مصوبات است

همچنین، محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بیانیه سال 2013 سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه آلودگی هوا یکی از عوامل مهم بیماری‌های مختلف است، گفت: چرا سازمان حفاظت محیط زیست بر حسب وظیفه و تکلیف نظارتی خود، تخلفات سایر دستگاه های مسئول در زمینه مقابله با آلودگی هوا را به صورت عمومی اعلام نکرده است.

در ادامه، سید محمد علی افشانی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تاکید بر اینکه خلاء قانونی در زمینه مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد، گفت: برداشتن گام عملی برای رفع این چالش، نیازمند تامین منابع مالی است.

وی با بیان اینکه ما مکلف به انجام تکالیفی می شویم بدون اینکه منابع اعتباری مشخصی برای انجام این تکالیف مشخص شده باشد، اظهار کرد: عدم تامین منابع اعتباری اصلی ترین دلیل اجرایی نشدن قوانین و مصوبات است.

  • هیچ راهکار کوتاه‌مدتی برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد

بنابر این گزارش، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز با بیان این که طبق تجربه جهانی هیچ راهکار کوتاه مدتی برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد و حداقل زمانی چهار ساله برای رفع این چالش نیاز هست، گفت: تنها راهکارهای کوتاه مدت برای مقابله با آلودگی هوا، استفاده از روش‌های همچون افزایش سخت‌گیری‌های مدیریتی در تردد خودروها و مدیریت ترافیک، همچنین تعطیلی مدارس است.

قناتی افزود: سال گذشته حتی برش یکساله تکالیف و مسئولیت دستگاه‌ها بر اساس سیاهه انتشار شرکت کنترل کیفیت هوا تهیه شد اما عدم تخصیص اعتبار مانع از انجام اقدام اجرایی توسط دستگاه‌ها شد.

بهرام طاهری مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نظام مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) نیز پیشنهاد داد: رئیس سازمان محیط زیست با تفویض اختیار از سوی رئیس جمهوری مدیریت واحد موضوع آلودگی هوا را بر عهده بگیرد.

طاهری با ارائه توضيحاتی در خصوص تشدید پدیده اینورژن همزمان با کوتاه شدن روزها و بلندتر شدن شب‌ها، خواستار در نظر گرفتن تعطیلات زمستانی با کاهش تعطیلات تابستانی برای مدارس کشور در بازه زمانی انتهای آذر ماه تا ابتدای دی ماه شد.

بنابر این گزارش، محمدحسین مقیمی استاندار تهران با اشاره به تبعات اجتماعی تصمیم‌های سخت برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: با توجه به این که 70 درصد چالش آلودگی هوا در تهران و تمامی کلانشهرها ناشی از سیستم حمل و نقل و ترافیک است و از طرف دیگر خلاء قانون و برنامه در این زمینه وجود ندارد، باید منبع اجرایی برنامه‌ها و تکالیف موجود به ویژه در زمینه توسعه و بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی مشخص شود.

همچنین، محمدعلی نجفی استاندار البرز از دیگر حاضران در این جلسه بود و گفت: البرز تاوان تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده به تهران را می‌دهد و حتی تعداد روزهای آلوده کرج بیش از تهران شده است.

وی با بیان این که افزایش ذخیره ارزی کشور از محل پس‌انداز درآمدهای نفتی امری پسندیده است، اظهار کرد: اما این منبع مالی باید برای رفع چالش مهم امروز مردم نیز کاربرد داشته باشد و از این رو دولت باید در این زمینه تصمیمی جدی اتخاذ کند.

در ادامه جلسه، معاونان استانداران فارس، مرکزی، اصفهان و مشهد با تشریح دستاوردها و چالش‌های خود برای مقابله با آلودگی هوا، بر ضرورت در نظر گرفتن منابع مالی مشخص برای رفع این بحران تاکید کردند.

کد خبر 393538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha