همشهری آنلاین: وزیر انرژی روسیه به رویترز گفت: اوپک و روسیه از کاهش تولید نفت به شکل تدریجی خارج خواهند شد و محدودیت‌ها را به شکلی ادامه خواهند داد تا از ایجاد مازاد عرضه جدید در بازار جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، الکساندر نواک همچنین گفت: هیچ ارتباط مستقیمی میان کاهش تولید نفت و برنامه عربستان سعودی برای عرضه سهام آرامکو، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، نمی‌بینم.

نواک در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان سعودی ممکن است پس از این‌که سهام آرامکو در سال ۲۰۱۸ در بورس عرضه شد، به طور ناگهانی از توافق کاهش تولید خارج شود، گفت: همه در بازار علاقه‌مندند به تعادل دست پیدا کنند.

اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت شامل روسیه ماه گذشته موافقت کردند کاهش تولید مجموعا ۱.۸ میلیون بشکه نفت در روز را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کند. این اقدام با هدف کاهش مازاد ذخایر جهانی و حمایت از افزایش قیمت‌های نفت انجام گرفت.

روسیه و عربستان سعودی امسال روابط دو جانبه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیدند که به دیدار ملک سلمان به همراه هیات بزرگی از مقامات تجاری و سیاسی از مسکو منجر شد.

نفت منبع مهم درآمد بودجه برای هر دو کشور است و نواک اعلام کرد انتظار می‌رود قیمت‌ها در سال آینده بین ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه در نوسان باشد.

ملک سلمان و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه یک تماس تلفنی داشتند که در جریان آن موافقت کردند به همکاری نزدیک برای اطمینان از ثبات در بازارهای هیدروکربن جهانی ادامه دهند.

اوپک و روسیه به اتفاق یکدیگر بیش از ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند. همکاری مسکو در کاهش تولید با اوپک که از حمایت‌های پوتین برخوردار بوده، در نصف شدن مازاد ذخایر جهانی نفت از ژانویه تاثیر بسزایی داشته است.

اگرچه قیمت نفت به بالای ۶۰ دلار صعود کرده، اما روسیه از این‌که تمدید کاهش تولید برای کل سال ۲۰۱۸ ممکن است به افزایش تولید در آمریکا منجر شود، ابراز نگرانی کرده است. روسیه خواستار یک خروج به موقع از توافق کاهش تولید برای تضمین شوکه نشدن بازار است.

نواک در این باره اظهار کرد: برای این‌که توافق به پایان رسانده شود زمان می‌برد.

وزیر انرژی روسیه گفت: گزینه‌ای برای تمدید توافق پس از سال ۲۰۱۸ وجود دارد، اما وی انتظار دارد بازارهای نفت در سه ماهه سوم یا چهارم سال آینده متعادل شوند.

نواک گفت: وظیفه ما بیش از همه دستیابی به یک تعادل میان عرضه و تقاضا بوده و اگر اوضاع خوب پیش برود قصد داریم در سال ۲۰۱۸ به این هدف دست پیدا کنیم.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه گفته بود هنوز زود است درباره هرگونه تغییر در توافق کاهش تولید اوپک صحبت کنیم، زیرا تعادل مجدد بازار بعید است تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸ روی دهد.

نواک گفت:‌ انتظار دارد تولید نفت روسیه سال آینده حدود ۵۴۷ میلیون تن ( ۱۰.۹۸ میلیون بشکه) در روز بماند، اما این کشور به دلیل ارتقای پالایشگاه‌هایش محصولات نفتی بیشتر و نفت کمتری صادر خواهد کرد.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: تولید نفت آمریکا به میزان ۰.۶ میلیون بشکه در روز در سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 393394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha