پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیشب تهران لرزید. زمین لرزه ای با قدرت ۵.۲ ریشتر در ساعت ۲۳:۲۷ دقیقه دیشب استان‌های تهران ، گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین را لرزاند. به گزارش ایرنا کانون این زمین لرزه در مرز استان تهران و البرز در ۳ کیلومتری ملارد تهران، هفت کیلومتری مشکین‌دشت استان البرز و ۹ کیلومتری شهریار بوده و در ۷ کیلومتری عمق زمین روی داده است.

earthquake

کم‌بودن عمق کانون این زمین لرزه موجب شد شدت آن زیاد باشد و ساکنان مناطق غربی‌تهران به ویژه بیشتر آن را حس کنند. مرکز زلزله‌نگاری کشور تا نیمه شب دیشب از چندین پس لرزه یک تا 2 ریشتری در همین منطقه خبر داد. وحشت تهرانی ها و ترک خانه ها از نخستین دقایق بعد از وقوع زمین لرزه، خیابان‌های مناطق مختلف تهران شاهد ترافیک سنگین بود. ساکنان آپارتمان‌ها، خانه هایشان را ترک کردند و سراسیمه به کوچه و خیابان پناه بردند. شاهدان عینی تصاویری از خیابان‌های پر ازدحام از خودرو یا کوچه هایی که مردم در آنها جمع شده بودند را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

انتشار برخی اخبار غیرموثق درباره فعال‌شدن گسل‌های تهران و توصیه‌ها درباره رعایت احتیاط، موجب شد بسیاری از تهرانی‌ها دیشب را تا بامداد در خیابان‌ها بگذرانند. گزارش خبرنگاران همشهری حاکی است خیابان‌هایی که در روزهای‌گذشته به‌دلیل آلودگی هوا، تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد برای تردد خودروها، خلوت شده بود دیشب با هجوم خودروهایی رو به‌رو شد که سرنشینان آن از بیم زلزله به آنها پناه برده بودند. شلوغی پمپ‌بنزین‌ها و ازدحام در اطراف مراکز آتش‌نشانی و اورژانس از دیگر ویژگی‌های دیشب تهران بود. آنچه دیشب در تهران روی داد، همچون مانوری طبیعی جهت آماده‌شدن شهروندان و مسئولان برای زلزله بزرگ‌تری بود که سال‌هاست بسیاری پیش‌بینی‌اش را می‌کنند.

شهرداری‌تهران در آماده‌باش دستگاه‌های امدادرسانی همچون آتش‌نشانی و اورژانس و مراکز درمانی بلافاصله پس از وقوع زلزله به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین عارف‌نیا، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی شهرداری تهران نیز خبر داد: شهرداری تهران بلافاصله بعد از وقوع زلزله به حالت آماده‌باش درآمد. او از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند. کرکه آبادی مدیرکل دفتر شهردار تهران و شهردار شب تهران نیز که در ستاد مدیریت بحران حضور یافت، گفت: بلافاصله بعد از وقوع زلزله به تمامی مدیران شهرداری آماده باش داده شد. خبرنگار همشهری در محل ستاد بحران شهرتهران به‌نقل از عارف‌نیا گزارش داد به دستور مسئولان شهری تمام بوستان‌ها و پارک‌ها، مدارس، ورزشگاه‌ها، سرویس‌های عمومی و مساجد برای حضور شهروندان بازگشایی شد.

همچنین سوله‌های مدیریت بحران و سوله‌های سازمان ورزش شهرداری برای استقرار مردم گشایش یافت. در ستاد مدیریت بحران فعالیت گسل‌های تهران و اطراف تهران به‌صورت برخط از طریق مانیتورها رصد و دستورات لازم به مراکز مربوطه صادر می‌شود. اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز اعلام کرد بر اساس گزارش‌های اولیه در مقاطعی از جاده چالوس ریزش کوه گزارش شده است. وی با بیان اینکه گسل فعال در این زلزله گسل اشتهارد به مشکین دشت بوده گفت این زلزله ربطی به گسل تهران نداشته ولی ساکنان البرز و غرب تهران هوشیاری خود را حفظ کرده و البته آرامش داشته باشند. آخرین خبرها تا ساعت 30/2 بامداد صف پمپ‌های بنزین و افزوده‌شدن بر تعداد خودروهای پارک‌شده یا در حال تردد در خیابان‌ها موجب شد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای به مردم اطمینان دهد موجودی سوخت کافی است. وزیر ورزش از باز گذاشتن درهای مجموعه‌های ورزشی شهر برای اسکان مردمی خبر داد که در خیابان ها به سر می‌برند.

کد خبر 393268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha