همشهری آنلاین: رییس مجلس خبرگان رهبری ،حضرت خواستار تدوین دایره‌المعارفی شد که تاریخ دوران حضرت امام (ره)، اعمال، حرکات و تصمیمات ایشان در آن گردآوری شود.

به گزارش ایرنا ، هاشمی رفسنجانی عصر یکشنبه (25 آذر) در دومین جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه مطالعاتی امام خمینی و انقلاب اسلامی، درمرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ابعاد زندگی امام و افکار و آثار عملی حرکت ایشان  در تاریخ نمونه‌ای ندارد و باید بیشتر آن را باز کرد.

هاشمی رفسنجانی گفت: بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) ، جامعه جهانی که قبلا تحت تاثیر تبلیغات منفی علیه ایشان بود ، رفته رفته به خود آمد و مطالب جدیدی در تشریح افکار و ابعاد زندگی ایشان ، از مراکز مهم جهانی شنیده می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جای تحقیقی جامع از عصر امام (ره) در شرایط حاضر خالی است، گفت: باید دوران حیات امام (س) را از لحاظ زمینه‌های تاریخی که در آن زندگی می‌کردند و شخصیت ایشان که تحت چه شرایطی شکل گرفته شد، تبیین کرد.

هاشمی رفسنجانی، امام(ره) را شخصیتی باهوش و نابغه خواند و افزود: فلسفه امام حقیقتا فلسفه واقعی بود ، هرچند رژیم گذشته اجازه ادامه آن را نداد اما اگر ادامه می‌یافت فلسفه را دگرگون می‌کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به‌اینکه از لحاظ عرفان هم امروز عارفی همانند ایشان نداریم، تاکید کرد: در طول دوران مبارزه، حرکت‌های امام در مواقع حساس ریشه در عرفان عمیق ایشان داشت.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امام فردی بود که برای اولین بار در تاریخ اسلام ، مکتب مظلوم اهل بیت (ع) را به صورت نظام رسمی در جامعه‌ای برقرار کردند ، گفت: جای تحقیق مهمی در موسسه نشر آثار وجود دارد تا مسیر عملی و نقاط عرفانی ایشان را روشن نماید.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از لحاظ سیاست، حضرت امام خمینی (ره) ورزیده بودند و همه عمر خود را در یکصد سال بعد از مشروطه، با دانش، درک و شخصیتی که داشتند صرف مبارزه کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گروه‌های فعال در دوران مشروطه تصریح کرد: امام ، آن شرایط و جریانهای فعال را به خوبی تحلیل کردند و تصمیمات درستی گرفتند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دو جنگ جهانی در زمان حیات امام خمینی (س) رخ داد، گفت: حوادث دو جنگ جهانی از انسانی مانند امام، شخصیتی ساخت که جهانی فکر کنند.

رییس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه غربی‌ها با برقراری نظام سکولار در ترکیه و ایران می‌خواستند ریشه اسلام را بزنند، گفت: آنها می‌خواستند با یک حرکت فرهنگی تفکر اسلامی را در کشورهای مسلمان تغییر دهند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات سیاسی دوران پیش از انقلاب اسلامی ، خاطرنشان کرد: بعد از شهریور ‪ ۱۳۲۰‬که رضا خان از ایران رفت ، امام درست تشخیص داند و حوزه علمیه قم را که توسط رضاخان متلاشی شده بود، با افرادی همچون آیت الله حائری دوباره زنده کردند و آیت الله بروجردی را به این حوزه آوردند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امام درمدت کوتاهی روحانیت وحوزه علمیه قم را به مرکز عظیم انسانهای وارسته، عالم و بالنده تبدیل کردند، افزود: امام با اندوخته‌های شخصیتی ، استعداد بی‌نظیر و نبوغ خود، موقعیتی را درست کردند که مردم به مخالفت با رژیم پهلوی برخاستند.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شکستن طلسم شاهنشاهی کار کوچکی نبود، گفت: شخصیت امام همانند شمعی بود که همه را گرد خود جمع کرد و در دوران مبارزه، با شاهکار سیاسی و رهبری سیاسی و دینی ، مردم را در مبارزه به جلو برد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باردیگر تاکید کرد: باید دوران امام و بعد از ایشان تا امروز، مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفته و حوادث و نقاط اثرگذار تاریخ در این دوران مورد بررسی قرار گیرد.

در این مراسم آیت الله صانعی، آیت الله موسوی بجنوردی ، آیت الله توسلی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری و حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی روحانی مسوول پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی حضور داشتند.

همچنین از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی به برگزیدگان ویژه دومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه مطالعاتی امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، که به همت پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی وابسته به موسسه تنظیم و نشرآثارحضرت امام خمینی(ره) برگزار شده بود، لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.

کد خبر 39324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز