همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد منابع متحرک مانند خودروها بیش‌ترین سهم را در آلودگی شهرهای تبریز و ارومیه دارند.

منابع متحرک علت اصلی آلودگی تبریز و ارومیه

به گزارش ايرنا، شینا انصاری گفت: مسئولان استانی اعلام کرده‌اند که سهم آلودگی در ارومیه به خودروها به ویژه خودروهای فرسوده بسیار زیاد است. همچنین با قرار گرفتن در فصل سرما، شاهد بروز پدیده وارونگی دما و در پی آن انباشت الایندگی هستیم.

وی تاکید کرد: وارونگی دما باعث شد تا آلودگی‌ها قادر به خروج از سطح نباشند در نتیجه شاهد انباشت آلایندگی و آلودگی هوا در حجم زیاد هستیم.

انصاری گفت: این شرایط برای تبریز نیز صدق می‌کند و بخش عمده بار آلودگی مربوط به منابع متحرک، سرما و سکون و پایداری هوا است. مانند تهران، اصفهان، کرج و مشهد که این روزها به همین دلیل آلوده هستند.

وی تاکید کرد: در فصول سرد سال در شهرهای بزرگ با توجه به تمرکز جمعیت، صنعت، خدمات و حجم خودرو انتظار آلودگی هوا را داریم چون وارونگی دما امری طبیعی و قادر به مقابله با آن نیستیم.

انصاری ادامه داد: در چنین شرایطی باید سعی کنیم انتشار آلاینده‌ها را تا حد ممکن کاهش دهیم و بر همین اساس در این مواقع دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا یک سری تصمیمات به طور موقت با هدف فقط کاهش بار آلایندگی و کنترل آن اتخاذ می‌کند.

وی در پاسخ به این که ممکن است این شرایط به علت پایین آمدن توان اکولوژیکی این شهرها صورت گرفته باشد گفت: افزایش بارگذاری جمعیتی باعث پایین آمدن توان محیط زیستی و اکولوژیکی شهرها می‌شود، از سوی دیگر زمانی هم که با سرما و بروز پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم ، شاهد بروز انباشت آلایندگی و آلودگی هوا در چند روز مداوم هستیم.

انصاری در پاسخ به این که آیا وضعیت دریاچه ارومیه تاثیری در بروز این مشکل دارد افزود: ارتباط وضعیت دریاچه با شرایط فعلی هوا در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیازمند بررسی و تحقیق بیشتری است اما آنچه مسلم است این است که وقتی دریاچه پرآب بود موجب تلطیف هوا و وزش باد می‌شد.

وی اظهار کرد: البته دریاچه امسال به این وضعیت نیفتاده است اما به هر حال سهم خشک شدن آن در تشدید آلودگی هوا نیازمند بررسی دقیق و بیشتری است.

انصاری گفت: بر اساس بررسی که در تبریز صورت گرفته سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ٧٢ درصد، منابع خانگی سه درصد و منابع ثابت ٢٥ درصد است که چنین مطالعه‌ای باید برای ارومیه نیز صورت گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که در شرایط تشدید آلودگی هوا هستیم باید حواسمان به فعالیت صنایع نیز باشد، به همین دلیل فعالیت این صنایع مانند کارخانه‌های شن و ماسه و ریخته‌گری متوقف می‌شوند تا با این کار مانع انتشار بیشتر آلودگی شویم.

کد خبر 393150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha