چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمک داور ویدیویی Video Assistant Referees یک فن‌آوری دیجیتال بسیار جدید در سیستم داوری فوتبال است که از سال ۲۱۰۷ در چند لیگ معتبر فوتبالی مورد استفاده قرار گرفته است.

کمک داور ویدیویی در فوتبال

بوندسليگاي آلمان؛ سري آ ايتاليا و ليگ ام‌ال‌اس آمريكا از مهمترين استفاده كنندگان اين تكنولوژي با عنوان مخفف VAR هستند. هنوز نصميمي در باره استفاده از اين سيستم در بازي‌هاي رسمي فيفا به ويژه بازي‌ها جام جهاني 2018 روسيه گرفته نشده است.

اگرچه اصطلاح ويديو چك نيز در باره اين فناوري استفاده شده اما اسم صحیح این فنآوری کمک داور ویدیویی است.

این فن آوری فقط برای صحنه‌های تعیین کننده و تاثیرگذار مانند گل , پنالتی؛ اخراج و جریمه کردن اشتباهی یک بازیکن به جای بازیکن خطا کار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

داور می‌تواند در حین بازی و به صورت مستقیم از کمک داوران ویدیویی در خواست بازبینی صحنه را داشته باشد.

کمک داوران در حین بازی به داور مسابقه در مورد صحنه اتفاق افتاده گزارش می‌دهند. حالا داور می‌تواند بر اساس این صحبت‌ها تصمیم خود را تغییر دهد و یا اینکه بازی را قطع کند و خودش خواهان بازبینی صحنه شود.

 اینفانتینو رییس جدید فیفا؛ در باره اين فناوري گفته است:

ما نمی‌توانیم چشم‌هایمان را رو به پیشرفت تکنولوژی ببندیم. ما به صحبت‌های بازیکنان، مربیان و هواداران احترام می‌گذاریم، اما اول باید تست‌های مختلفی را پشت سر بگذاریم. باید مطمئن شویم با این تکنولوژی اصل فوتبال و روند بازی زیر سئوال نمی‌رود و به فوتبال لطمه‌ای نمی‌خورد. نکته اصلی برای ما این است که مبادا استفاده از این تکنولوژی، هیجان و سرعت بازی را بگیرد.

به هر روي دستور العمل‌های مخصوص این تست‌ها در زیر گروه‌های مخصوص آماده و تدوین شده‌اند. همه این تست‌ها باید زیر نظر بُرد بین‌المللی باشند. همچنین یک دانشگاه معتبر باید روند این پروژه و تاثیر آن را بر روی خود مسابقه، بازیکنان و تماشاگران تحلیل کند.

هوارد وب داور اليت و مشهور فوتبال از مدرسان اين سيستم جديد است

کمک داور ویدیویی در فوتبال

2 يا  3داور در كابين مخصوص بازي را زير نظر دارند و به داور اصلي مشورت مي‌دهند. تصميم نهايي با داور مسابقه است.

کمک داور ویدیویی در فوتبال

کد خبر 393137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha