سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون توسعه و فناوری رسانه با یادآوری اینکه اچ‌دی شدن شبکه‌های تلویزیونی هزینه زیادی را به صداوسیما متحمل می‌کند، خاطرنشان کرد: طرح اچ‌دی شدن شبکه یک، دو و سه در دستور کار قرار گرفته است و در ادامه سایر شبکه‌ها را اچ‌دی خواهیم کرد.

تلویزیون

به گزارش ايسنا؛ رضا علیدادی درباره اولویت‌بندی‌های سازمان صداوسیما در زمینه توسعه و فناوری رسانه توضیح داد:  توسعه پوشش دیجیتال، توسعه فناوری‌های فضای مجازی و امکانات فضای رقابتی سازمان صداوسیما چه در فضای مجازی و چه در بخش همگانی، توسعه سیستم‌ها و فرستنده‌های رادیویی اف‌ام، سنکرون سازی فرستنده‌های رادیویی موج متوسط، پلن ماهواره‌ای برای انتشار به سایر کشورها را نیز در دستور کار داریم.

وی درباره اینکه در قبال اچ‌دی شدن شبکه‌های تلویزیونی چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است و چه زمانی شبکه‌های تلویزیونی اچ‌دی می‌شوند، توضیح داد: برنامه ما برای اچ‌دی شدن طبق نظر رییس سازمان صداوسیما در حال حاضر سه شبکه یک‌، دو و سه سیما در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر نیز شبکه مستند و تماشا تنها شبکه‌هایی هستند که اچ‌دی هستند؛ البته شبکه سه نیز به شکل نیم‌بند اچ‌دی است؛ یعنی یکی از استودیوهای شبکه سه اچ‌دی است.

علیدادی همچنین درباره‌ این که چه زمانی شبکه‌های تلویزیونی اچ‌دی می‌شوند، گفت:‌ طرح‌های تحولی در سازمان صداوسیما طرح‌های پیچیده و سنگینی هستند. اینگونه نیست که ما در مدت زمان کوتاهی بخواهیم این اقدام را عملی کنیم. موضوع مالی موضوع مهمی است که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است و توقع داریم که منابع مالی تامین شود؛ البته تلاش‌هایی هم صورت گرفته است اما اینکه قبل از پایان سال ۹۶ این اقدام عملی شود، نخواهد شد؛ چرا که تامین تجهیزات اچ‌دی شدن،‌ سفارش تجهیزات، نصب و راه‌اندازی زمان‌بر است.

معاون توسعه و فناوری صداوسیما با اعتقاد بر اینکه تبدیل شدن یک شبکه از اس‌دی به اچ‌دی مثل این  است که ما هیچ شبکه‌ای نداریم و یک شبکه جدید می‌خواهیم ایجاد کنیم، گفت: اچ‌دی شدن کار دشواری است و از هیچکدام از تجهیزات موجود نمی‌توان در راستای اچ‌دی شدن بهره‌برداری کرد. حتی تجهیزات موجودی که در استودیو نصب شده است، حال در بحث محتوا از جمله گریم و غیره مسائل خودش را دارد. واقعیت این است که در بحث زیرساختی مثل این است که هیچ چیزی وجود ندارد و یک زیرساخت جدید باید ایجاد شود به همین دلیل این پروسه بسیار سنگین است.

وی درباره اچ‌دی شدن شبکه سه سیما نیز که پیش از این خبر آن اعلام شده بود، یادآور شد:‌ شبکه سه سیما فقط یکی از استودیوهایش اچ‌دی شده است در صورتی که ما وقتی می‌گوییم اچ‌دی کل چرخه شبکه را باید اچ‌دی کنیم و همین طور اینکه کل تولید اچ‌دی شود. در حال حاضر استودیو ۱۱ صداوسیما اچ‌دی است و آن هم به خاطر انتخابات ریاست جمهوری؛ با این حال کار سنگین ضربتی و سریعی بود که با کیفیت انجام شد.

علیدادی با اعلام این که استودیوهای صداوسیما در دستور کار اچ‌دی شدن قرار گرفته‌اند، گفت:  استودیوهای تولید، واحدهای سیار، استودیوهایی که در ساختمان الوند وجود دارند، استودیوهایی که در خارج از جام‌جم هستند و تعداد زیادی از استودیوها همه باید به اچ‌دی تبدیل شوند.

معاون توسعه و فناوری صداوسیما سپس تاکید کرد: مفهوم اچ‌دی کردن این است که کل تجهیزات موجود در صداوسیما را باید جمع کنیم و کنار بگذاریم از تجهیزات جدیدی که سفارش می‌شود مثل بخش دوربین آن، میکسر و غیره که خارجی است استفاده شود که برای این اقدام هزینه‌های زیادی را متحمل خواهیم شد.

علیدادی در پایان به پوشش ۹۹ درصدی که جزو برنامه‌های پنج ساله صداوسیماست اشاره کرد و گفت: این برنامه در دست اقدام صداوسیماست؛ یعنی اینکه در این برنامه پنج ساله ۹۹ درصد جمعیت کشور می‌تواند شبکه‌های دیجیتال را دریافت کند.

کد خبر 393090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha