همشهری آنلاین: واقعی نبودن جریمه بی‌حجابان توسط دوربین‌های جاده‌ای، فروسودگی یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو در کشور، ضرورت استانداردسازی خودروها، انتقاد از دولت مبنی بر جلوگیری از خروج خودروهای فرسوده از مهمترین سخنان پلیس راهور ناجا است.

سرتیپ مهری

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از سايت پليس، سرتيپ تقي مهري جریمه بی‌حجابان توسط دوربین‌های پلیس را تکذیب کرد و گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت نداشته و هیچ تخلف این‌چنینی توسط دوربین‌های جاده‌ای ثبت نشده است.

وی افزود: دوربین‌های جاده‌ای پلیس تخلفات خاصی را ثبت می‌کنند که ثبت تخلف بدحجابی راننده و تخلفات این‌چنینی جزو این موارد نیست.

رييس پليس راهور ناجا با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، اظهار داشت: در هفت ماه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است.

سرتيپ مهري ادامه داد: همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و در هفت ماه سال ٩٦ در تهران، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده اند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت:  ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری های شخصی و مجموعا ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.

او افزود: در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودروها ارتقا پیدا کند و به زیر ٦ لیتر برسد.

  • انتقاد از تصميم دولت درباره خودروهاي فرسوده
سرتیپ مهری با اشاره به این که خودروهای وارداتی برای شماره‌گذاری باید به ازای هر ۵ لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و بالای هر ۸ لیتر مصرف سوخت ۸ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند گفت: دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از ۸.۵ لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند. اما بعد از ٤٥ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند. بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی‌ای، خودرو اسقاط نمی‌شود.
  • توصيه و تاكيد پليس راهور به شهروندان

او افزود:با توجه به این که هوا این روزها رو به سردی می رود، قطعا حالت وارونگی هوا را در روزهای بیشتری در آینده شاهد خواهیم بود. توصیه ام به همه شهروندان این است که اگر کار ضروری ندارند، در سطح شهر تردد نکنند. همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد: شهروندان حتما تذکرات را رعایت کنند. در بعضی شهرها محدوده هایی برای منع تردد خودروها (به استثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیش بینی شده است. بنابراین خواهشم این است که همه به هم کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم.

او با اشاره به این که صبح ها در کلانشهرها ۸۰ درصد خودروها تک سرنشین تردد می‌کنند گفت: شهروندان باید کمتر خودرو بیاورند و مسوولان نیز باید به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خودروهای کم مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.

کد خبر 393053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha