همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن وضعیت تامین مالی برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد خبر داد و گفت، این طرح در مدت ۴ سال نهایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در جریان مراسم امضای قرارداد همکاری ایران با روسیه در عرصه ریلی، اظهار کرد: خبر نخست به راه‌آهن تهران - مشهد باز می‌گردد. پنج‌شنبه گذشته ( 23 آذر) توانستیم پس از پیگیری‌های طولانی مدت پروژه برقی سازی این خط آهن را از نظر تامین منابع مالی لازم نهایی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا ایران توانست سهم ۷.۵ درصدی خود را برای برقی سازی این خط آهن تامین کند و پس از آن بانک صنعت و معدن ال سی لازم برای طرف چینی را باز کرد تا کار برقی‌سازی این پروژه رسما آغاز شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات این پروژه ریلی توضیح داد: این طرح که باید در جریان یک برنامه چهار ساله نهایی شود می‌تواند سیر ناوگان مسافری را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش داده و امکان جابجایی مسافر میان تهران و مشهد را در یک زمان شش ساعته فراهم کند. در حوزه باری نیز سرعت قطارها به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. امیدواریم با نهایی شدن این پروژه امکان جابه‌جایی سالانه ۳۵ میلیون ایرانی به سمت مشهد مقدس فراهم شود.

آخوندی درباره‌ دومین خبر خوش ریلی این روزها نیز اظهار کرد: امروز در جریان قراردادی با یک شرکت روسی که با محوریت مرکز صادرات روسیه انجام می‌شود ساخت ۲۰ هزار واگن باری، ۶۰۰۰ واگن مسافری و ۳۵۰ لکوموتیو به شکل مشترک میان شرکت‌های روسی و ایرانی کلید خواهد خورد.

وی ادامه داد: برای مشخص شدن بزرگی این قرارداد کافی است ببینیم که تاکنون در کل ناوگان ایران تنها ۲۸ هزار واگن فوری فعال بوده و با این قرارداد رشدی ۷۰ درصدی در این حوزه به وجود می‌آید. تعداد کل واگن‌های مسافری ۲۲۰۰ واگن بوده که با اجرای این توافق گشایشی مهم و رشدی حدود ۵۰ درصدی به ثبت خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با امضای این قرارداد سریعا ساخت ۶۰۰۰ واگن جدید کلید خواهد خورد، بیان کرد: در جریان آن به شرکت واگن‌ساز پارس، کوثر و فولاد درخشان از ایران کار خود را آغاز می‌کنند که در کنار رساندن واگن‌های جدید زمینه اشتغال قابل توجهی را نیز به وجود خواهد آورد. در کنار آن امیدواریم کریدورهای تجاری ایران و روسیه به طور خاص مسیر مشترک با هند رونق بگیرد و از هفت میلیون تن کالای جابجا شده سالانه بخش مهمی به راه‌آهن ایران برسد.

آخوندی خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری جدید در حوزه ریلی انجام شود که این دو قرارداد جدید بخش قابل توجهی از آن را پوشش می‌دهد. توسعه ریلی می‌تواند موجب بهبود صلح و امنیت در منطقه شود و ایران به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، در جریان امضای این توافق میان راه‌آهن ایران و مرکز صادرات روسیه دو طرف نسبت به ساخت ۲۸ هزار واگن و ۳۵۰ لوکوموتیو در جریان یک فرآیند سرمایه‌ گذاری مشترک پنج ساله با برآورد سه میلیارد یورو به مرحله نهایی رسیدند.

در این توافق واگن‌ها به شکل مشترک میان شرکت‌های ایرانی و روسی ساخته خواهند شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت از ایران در حوزه حمایت‌های فنی و شرکت یونایتد واگن روسیه به عنوان طرف تغییر کننده منابع مالی ساخت ۶۰۰۰ واگن جدید در نظر گرفته شده‌اند.

کد خبر 392978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha