همشهری‌آنلاین: با این‌که شکنجه براساس قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی منع شده است اما بازرس حقوق بشر سازمان ملل گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در زندان گوآنتانامو هنوز از شکنجه و شیوه‌های دوران بربریت استفاده می‌شود.

 نیلس ملزر، بازرس ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر اعلام کرد که عمار بلوچی، یکی از متهمان حمله‌هاي 11 سپتامبر در زندان گوآنتانامو هنوز مورد شکنجه قرار می‌گیرد.

ملزر در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلوچی در یک سلول تحت کنترل‌های شدید، بیش از یکسال است که در گوآنتانامو زندانی است. علاوه بر تاثیرهاي بلندمدت شکنجه‌های گذشته هنوز از شکنجه صدا و لرزش علیه او استفاده می‌شود که این شکنجه‌ها او را از خواب محروم کرده و باعث اختلال‌هاي ذهنی و فیزیکی می‌شود.

این شکنجه‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی بوده و می‌تواند به عنوان جرائم بین‌المللی از جمله جنایت علیه بشریت و جرائم جنگی به حساب آید.

به گزارش ایسنا به نقل از نیوزویک،ملزر اضافه کرد: اگر اتهام‌هاي وارده مبنی بر شکنجه‌های شدید در زندان گوآنتانامو درست باشد در این صورت شرایط بازداشت برخی از زندانیان را می‌توان ظالمانه،‌ غیرانسانی و خفت بار توصیف کرد. تنها راه دانستن صحت گزارش‌هاي رسیده این است که آمریکا اجازه یک بازرسی مستقل توسط کارشناسان بین‌المللی را بدهد.

در همین راستا کمیته اطلاعاتی سنا اعتراف کرد که شکنجه علیه مظنونان تروریستی اعمال می‌شود.

با این حال پنتاگون اظهارات ملزر و دیگر ناظران حقوق بشر در مورد اعمال شکنجه علیه مظنونان در زندان گوآنتانامو را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره اعلام کرد: این ادعاها در گذشته درباره چندین مورد، بررسي شده‌است اما هیچ‌گونه شواهد معتبر در این‌باره پیدا نشد.

عفو بین‌الملل به عنوان یک سازمان حقوق بشری بارها درخواست خود را مبنی بر بستن گوآنتانامو اعلام کرده است.

کد خبر 392778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha