شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت فرانسوی‌ دی‌اس در نمایشگاه دی اس۷ را برای نخستین بار معرفی کرد. خودرویی که از خیلی جهات یکی از لوکس‌ترین شاسی بلندهای معرفی شده در نمایشگاه بود

نمایشگاه خودرو

دومین نمایشگاه خودروی تهران، دهم آذرماه امسال به کار خود خاتمه داد. نمایشگاهی که پس از حدود ۱۱ سال غیبت، سال پیش بار دیگر به تهران بازگشت و امسال در دومین گام خود تلاش زیادی کرد تا زیر سایه‌ی حضور گسترده‌ی شرکت‌کنندگان خارجی حتی پرهیجان‌تر از دور قبل برگزار شود، هر چند که اما و اگر هم کم نداشت.

نمایشگاه امسال پر بود از خودروهای رنگ‌ووارنگ چینی آن‌ هم درحالی‌که شرکت‌های آلمانی، فرانسوی، ژاپنی و کره‌ای با وجود غرفه‌های بزرگ خود، حضور محتاطانه‌تری داشتند.

خودروسازان بزرگ ایرانی هم تلاش کرده بودند تا محصولات جدید و کمتر شناخته‌شده‌ی خود را به مشتریان معرفی کنند.

این‌که تا چه حد در این راه موفق بودند، جای بحثی جدا دارد. با این ‌همه اگر این گزارش را تا پایان با ما همراه باشید بخشی از مهم‌ترین خبرها و ترندهای نمایشگاه را با هم مرور خواهیم کرد.

مایشگاه امسال تهران با وجود استقبال گسترده‌ی مخاطبان با سوالات متعددی در زمینه‌ی چهارچوب، بازار هدف و حتی تقسیم‌بندی خود مواجه بود.

به‌علاوه نبود خودروهای مهم سال بسیاری از برندهای مشهور حاضر و تنوع به نسبت پایین محصولات معرفی‌شده‌ی آن‌ها در نمایشگاه به خوبی احساس می‌شد، آن‌ هم درحالی‌که نمایشگاه عملا پر بود از خودروهای چینی ناشناس که اولین حضور خود را در ایران تجربه می‌کردند و بیشتر آن‌ها ظاهرا طی سه تا شش ماه آینده روانه‌ی بازارهای ایران خواهند شد.

به‌علاوه خبر افزایش قابل‌توجه تعرفه‌های واردات خودرو به بیش از ۱۵۰درصد ضمن اثرگذاری گسترده بر قیمت خودروهای جدیدی که قاعدتا نباید با قیمت یک خودروی لوکس فروخته شوند، به‌وضوح روی حضور برندهای جدید در نمایشگاه نیز اثر گذاشته بود.

به‌عنوان‌مثال یک خودروی سی‌وسه‌هزار دلاری که قیمت بدون تعرفه‌ی آن چیزی حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰میلیون درمی‌آید، رسما طبق این قانون با قیمتی بالای ۲۵۰میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود؛ قیمتی که تا پیش‌ازاین می‌شود گفت به کف بازار خودروهای لوکس تعلق داشت.

ولی این موضوع روی محصولات خودروسازان چینی که عمدتا قصد مونتاژ محصولات خود را در ایران دارند، کمترین تأثیر را گذاشته بود.

همه‌ی این موضوعات موجب شده بود که بسیاری از خودروهای غربی و شرقی حاضر در نمایشگاه خصوصا خودروهایی که در آینده‌ی نزدیک قصد ورود به بازار ایران را دارند، با قیمت‌های بسیار نجومی معرفی شوند

قیمت‌هایی که طبیعتا از سبد بودجه‌ی بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه خارج بود. به‌این‌ترتیب به‌جز معدود خودروهای جدید شرکت‌های «ایران‌خودرو» و «سایپا» و بعضی از محصولات چینی، محصول خیلی جدی‌ای برای متقاضیان خودروهای زیر 50 تا 80میلیون وجود نداشت.

به زبان ساده‌ نمایشگاه فاقد یک تقسیم‌بندی مشخص برای سلیقه‌ها و بودجه‌های مختلف بود، همین موضوع هم موجب می‌شد که بیشتر بازدید‌کنندگان عملا تنها برای تفریح به نمایشگاه سر بزنند.

ضمن آن‌که تنها یک روز از دوره‌ی کوتاه برگزاری به خبرنگاران و بازدیدکنندگان تجاری اختصاص داده ‌شده بود، درحالی‌که در بیشتر نمایشگاه‌های خارجی تا سه روز اول به خبرنگاران و بازدیدکنندگان تخصصی اختصاص دارد.

  • در جبهه‌ی غرب خبری هست

عجیب نیست اگر بگوییم که نمایشگاه امسال عملا عرصه‌ی رقابت خودروسازان آلمانی و فرانسوی در مقابل چینی‌ها بود. هر چند که محصولات عرضه‌شده به‌وسیله‌ی این شرکت‌ها عموما برای سبدهای بودجه‌ای متفاوتی طراحی ‌شده بودند. طبق انتظار خودروسازان فرانسوی بیشترین سهم از نیمه‌ی غربی نمایشگاه را داشتند.

«رنو»، «سیتروئن» و «پژو» و شرکت کمتر شناخته‌شده‌ی «دی‌اس» همه محصولاتی جدید با خود آورده بودند. از این میان سیتروئن که عملا تنها با یک محصول شرکت کرده بود، با رونمایی پرسروصدای خودروی صدوده‌میلیونی مدل «C3» خود در روز نخست، بیشترین توجه را به خود جلب کرد. هرچند که رنو در ادامه با تنوع بیشتر محصولاتش میدان را به دست گرفت.

پژو در هر دو غرفه‌ی ایران‌خودرو و «ایکاپ» (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) حضور داشت، البته با این تفاوت که در غرفه‌ی ایران‌خودرو چیز دندان‌گیری از این شرکت پیدا نمی‌شد، اما در غرفه‌ی ایکاپ با دو محصول جدید (پژو 508 و 2008) بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کرده بود.

در میان خودروسازان آلمانی، «فولکس‌واگن» در قالب نمایندگی‌اش (ماموت خودرو) بزرگ‌ترین شرکت‌کننده بود. این شرکت همان‌طور که از قبل اعلام کرده بود در نمایشگاه قول دو محصول جدید «تیگوات» و «پاسات» را داد.

«بنز» هم که سال پیش در نمایشگاه غایب بود، امسال در قالب شرکت ستاره‌ی ایران در نمایشگاه حضوری نه‌چندان پررنگ داشت که علت‌ آن را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

بااین‌حال ستاره‌ی ایران دو محصول مدل «E200» و «C200» را برای عرضه آورده بود.

شرکت آلمانی کمتر شناخته‌شده‌ی «بورگوارد» هم خودروهای شاسی‌بلند «BX5» و «BX7» خود را برای نخستین بار در ایران معرفی می‌کرد که البته هر دو قیمت به نسبت بالایی در بازار خواهند داشت.

  • یورش شرقی

بدون اغراق باید گفت که نمایشگاه امسال در چنگ خودروهای چینی بود. در واقع آن‌قدر خودروی چینی در نمایشگاه حضور داشت که خودشان می‌توانستند نمایشگاهی مستقل بر پا کنند.

شرکت‌های چینی مانند «هاوال» (Haval)، «چانگان» (Changan)، «هاتای» (Hawtai)، «بیسو» (Bisu)، «چری» (Chery) و «بایک» (Baic) همگی با دستانی پر و حتی درکی بهتر از رقبای ایرانی خود به نمایشگاه آمده بودند.

بیشتر این شرکت‌ها نه تنها تنوع قابل‌توجهی در محصولات خود داشتند که حتی شرایط فروش بسیاری از خودروهای عرضه‌شده‌شان گاهی از خودروهای داخلی هم بهتر بود.

مهم‌تر این‌که بیشتر این خودروها قرار است در ایران مونتاژ شوند و به‌این‌ترتیب با تعرفه‌های پایین‌تری هم مواجه خواهند شد. علاوه‌ بر انبوه شرکت‌های تازه‌ازراه‌رسیده‌ی چینی، نمایشگاه امسال میزبان مسافری از هند هم بود.

شرکت هندی «ماهیندرا» که نخستین حضور خود را در نمایشگاه تجربه می‌کرد، در اولین گام خود از راه‌اندازی خط تولید سه خودروی جدید شامل دو خودروی شاسی‌بلند و یک پیکاپ در ایران خبر داد.

به‌علاوه شرکت تایوانی «لوکسژن» و نماینده‌اش «آرمان موتور»، ضمن نمایش دو خودروی جدید «U6» و «U5» گفت که به زودی با پنج خودرو وارد بازار ایران خواهد شد.

در این بین در نبود «نیسان»، «تویوتا» تنها شرکت‌کننده‌ی ژاپنی نمایشگاه بود که با خود خودروی هیبریدی «راو۴» را آورده بود؛ خودرویی که به لطف ممنوع شدن واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 5/2 لیتر فعلا رقبای خیلی جدی‌ای در بازار ایران نخواهد داشت.

  • سرد و بی احساس

خودروسازان بزرگ داخلی در نمایشگاه امسال بی‌سروصداتر از آن بودند که بتوان خیلی از آن‌ها حرفی به میان آورد.

برای نمونه ایران‌خودرو بدون در نظر گرفتن غرفه‌ی مشترکش با پژو در ایکاپ، در غرفه‌ی خود به‌جز خودروهای عمومی مانند «تندر پلاس»، «دنا پلاس»، «هایما اس۵» و «اس ۷» و همچنین «پژو ۲۰۷ آی» اتوماتیک چیز خاصی برای عرضه نداشت.

غرفه‌ی سایپا هم کم‌وبیش همین‌طور بود تا جایی که به‌جز «کوییک»، باقی خودروهای به نمایش‌در‌آمده عملا همان‌هایی بودند که این روزها در خیابان‌ها هم می‌بینیم.

این شرکت هم تنها در غرفه‌ی مشترکش با سیتروئن با C3 و کمپین عکاسی‌ای که در حاشیه‌ی آن به راه انداخته بود، جلب‌توجه می‌کرد.

  • غایبان بزرگ

نمایشگاه امسال با وجود آن‌که به‌مراتب از دور قبل خود بزرگ‌تر بود، همچنان غایبان بسیار بزرگی داشت

از بی‌ام‌دبلیو گرفته تا نیسان، میتسوبیشی و حتی پورشه که تقریبا همگی در ایران یا نمایندگی دارند یا در بازار ایران جای پای محکمی داشتند.

در این ‌بین غیبت بعضی برند‌ها مانند «پورشه» را می‌توان به محدودیت‌های وارداتی عدیده‌ی این روزها، خصوصا محدود شدن ورود خودروهای با حجم موتور بیش از 5/2 لیتر مرتبط دانست که موجب شده تا عملا خیلی از خودروهای لوکس دیگر نتوانند به آسانی وارد کشور شوند.

بعضی هم مانند «بی‌ام‌دبلیو» از مشتریان خود آن‌قدر مطمئن بودند که تنها با اعلام این‌که خرج شرکت در نمایشگاه را به زلزله‌زدگان بخشیده‌اند، از حضور در نمایشگاه عذر خواستند.

با این ‌همه غیبت تقریبا سراسری شرکت‌های کره‌ای که تا زمانی نه‌چندان دور در ایران جای پایی قدرتمند داشتند، جای بحث داشت.

به طوری که نه از «کیاموتورز» خبری بود و نه «هیوندای» (Hyundai)، هرچند که دست‌کم خودروهای هیبریدی هیوندای تحت پوشش «پاکرو» در نمایشگاه حضور داشتند، اما در حقیقت از خود هیوندای خبری نبود.

منبع:همشهری دانستنیها

کد خبر 392709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha