علی ابراهیمی: بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار کشور به گوشت قرمز از محل تولید داخل تامین می‌شود اما با این وجود در مقاطعی از سال رشد بی‌رویه قیمت یا زیان دامداران به‌دلیل واردات بیش از حد این فرآورده موجب زیان توأم مصرف‌کنندگان و تولید‌‌کنندگان می‌شود.

گوشت

در اين ميان مسئولان تغيير ذائقه مردم به مصرف گوشت گرم گوسفندي را دردسرتازه تنظيم بازار قلمداد مي‌كنند. رئيس مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهادكشاورزي در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: نياز بازار كشور به گوشت قرمز سالانه حدود 950هزار تن است كه از اين ميزان حدود 830هزار تن از طريق توليد داخل و حدود 120هزار تن (حدود 10درصد) از طريق واردات تأمين مي‌شود.

محمدرضا ملاصالحي با بيان اينكه در سنوات گذشته همه واردات گوشت قرمز به گوشت سنگين گوساله و گاو اختصاص داشته است، افزود: در سال گذشته به هر دليلي مانند نوسان عرضه يا تغييرذائقه مصرف مردم از گوشت گاو و گوساله به گوشت سبك مجبور به واردات گوشت گوسفندي شديم.

وي در پاسخ به انتقاد‌ها نسبت به واردات بيش از سقف گوشت قرمز و زيان توليد‌كنندگان داخلي طي چند‌ماه گذشته، گفت: مجموع ميزان واردات گوشت قرمز تغيير نكرده بلكه بخشي از سهم گوشت گاو و گوساله به واردات گوشت گوسفندي اختصاص يافته‌است. تغيير ذائقه مردم به مصرف گوشت گوسفندي گرم و عدم‌اقبال آنها به گوشت گاو و گوساله منجمد موجب سخت‌تر شدن روند تأمين گوشت گرم گوسفندي و تنظيم بازارشده است. همچنين قيمت گوشت قرمز طي چند هفته اخير روندي كاهشي داشته است.

  • 5واسطه در بازار گوشت قرمز

ملاصالحي در مورد علت نوسان قيمت گوشت قرمز و زيان مردم و دامداران، افزود: قيمت گوشت قرمز در بازار تابع عوامل مختلفي است و تنها بخشي از آن با قيمت دام زنده مرتبط است. برخي مشكلات بعد از توليد دام آماده كشتار، يعني چرخه درب دامداري تا تبديل گوسفند زنده به لاشه و عرضه در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر آغاز مي‌شود.

گوشت قرمز از مرحله توليد تا زماني كه به‌دست مصرف‌كننده نهايي برسد، توسط 5تا 6واسطه دست به‌دست مي‌شود. وي افزود: دامدار محصول توليدي خود را به كشتارگاه نمي‌برد بلكه يك نفر به‌عنوان چوبدار دام زنده را از دامدار با حداقل قيمت و در اغلب موارد به‌صورت نسيه خريداري كرده و بخشي از اين دام توسط چوبداران در ميادين دام به افراد واسطه ديگري براي انتقال به كشتارگاه فروخته مي‌شود.

در اينجا نيز افرادي به‌عنوان كشتار‌كننده دام وارد چرخه مذكور شده و پس از كشتار، دام را در سطح شبكه توزيع عرضه مي‌كنند تا به‌دست قصاب و مصرف‌كننده نهايي برسد كه همين موضوع 5واسطه را به چرخه توليد و عرضه گوشت قرمز مي‌افزايد. به گفته وي، اكنون دامداران مجبور نيستند تا دام توليدي خود را با هر قيمتي به‌دليل توليد انبوه به‌صورت يكجا عرضه كنند و شرايط به‌گونه‌اي شده كه دامدار عجله‌اي براي فروش دام خود ندارد.

  • عبور گوشت قرمز از سقف واردات

طبق آمار وزارت جهادكشاورزي در حالي طي 8ماه امسال حدود ۹۰هزار تن (سقف نياز كشور) گوشت قرمز وارد كشور شده كه مذاكرات و توافق‌ها براي افزايش تعداد كشورهاي صادركننده (آستاراخان و روسيه) و ميزان صادرات گوشت به ايران ادامه دارد. طي اين مدت بيش از ۸۷ هزار و ۷۸۰ تن گوشت قرمز به ارزشي بالغ بر ۳۹۰ ميليون و ۷۲۰ هزار دلار از كشورهاي مختلف وارد شده است كه از نظر وزني ۴۶.۵۲ درصد و از نظر ارزشي ۵۵.۳۶ درصد نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته رشد داشته است.

همچنين ميانگين قيمت هر كيلوگرم گوشت قرمز وارداتي ۴.۴دلار بوده كه با توجه به ميانگين قيمت حدود ۳۵۰۰توماني ارز قيمت هر كيلوگرم گوشت وارداتي حدود ۱۵ هزار تومان بوده است. حسن ركني، معاون وزير جهادكشاورزي نيز به ايسنا، گفت: براي تأمين نياز بازار سالانه نيازمند حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز هستيم كه ۸۲۰ هزار تن آن (معادل ۹۰درصد) در كشور توليد و ۱۰درصد مابقي (حدود ۱۰۰ هزار تن) از ديگر كشورها تأمين مي‌شود. با اين روند نياز به واردات گوشت قرمز تأمين شده و اگر امروز نيز واردات آن ممنوع شود، واردات از طريق ثبت سفارش‌هاي گذشته نيز به بيش از ۱۰۰ هزار تن مي‌رسد.

کد خبر 392622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha