شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

غلامرضا کریمی-کارشناس مسائل منطقه: در چارچوب رقابت بین قدرت‌های فرامنطقه‌ای درخصوص خاورمیانه، ایران و عربستان به‌عنوان ۲ محور تقابل معرفی شده‌اند.

غلامرضا کریمی-کارشناس مسائل منطقه

تلاش‌هاي آمريكا درخصوص اتهام‌زني‌هاي جديد عليه ايران و انتساب حملات دفاعي موشكي يمن در مقابل عربستان به ايران را هم بايد در همين پازل تعريف كرد؛ تلاشي كه تا‌كنون ناكام مانده است. بررسي اين سناريوي آمريكايي - عربستاني- صهيونيستي را بايد از چند منظر مورد تحليل قرار داد كه در ادامه به اختصار به آن توجه مي‌كنيم.

عربستان در طول يك‌سال گذشته سعي كرده است تقابل ميان خود و ايران را افزايش دهد. اين تقابل به زعم آنها به نفعشان تمام مي‌شود. بعد از شكست‌هاي متعدد جبهه تكفيري‌هاي وابسته به عربستان در عراق، سوريه و همچنين معضل پيش آمده براي عربستان در يمن، سعودي‌ها و شريك فرامنطقه‌اي‌شان، آمريكا مي‌كوشند كه ايران را به‌عنوان خطر اصلي منطقه معرفي كنند. اين مسئله باعث شد كه نيكي هيلي، نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد يك نمايش به راه بيندازد و با استفاده از بقاياي موشك‌هاي يمني انگشت اتهام را به سمت ايران ببرد. واقعيت آن است كه آمريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان نتوانسته‌اند در اين زمينه موفق باشند.

از سويي ديگر، يك رقابت داخلي هم در آمريكا بين نيكي هيلي و تيلرسون، وزير خارجه آمريكا وجود دارد. نيكي هيلي برنامه‌اي براي جايگزين شدن به جاي تيلرسون دارد و درصدد است به پست وزارت خارجه برود. از اين منظر و با توجه به اينكه كنگره ايالات متحده نتوانسته است درخصوص برجام و خروج اين كشور از آن به نتيجه مشخصي برسد، نيكي هيلي سعي مي‌كند كه نقش‌آفريني جديدي براي بهانه‌سازي‌ عليه ايران بكند و با اين مسئله نقش تيلرسون را در قدرت حاكمه آمريكا تضعيف كند.

مسئله ديگر هم مرتبط با قدس اشغالي و موضع دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در قابل آن است. مسئله‌اي كه با مخالفت 14عضو شوراي امنيت مواجه شده و در منطقه هم مخالفت‌هاي بسيار فراگيري را به‌دنبال داشته است. با توجه به اين مسئله، با اتهام‌زني آمريكا عليه ايران و ارتباط آن با مسئله موشكي كشورمان، اين كشور سعي مي‌كند ايران را به‌عنوان خطر اصلي اعراب و مسلمانان معرفي كند. در واقع ترامپ مي‌خواهد در نگاه اعراب ايران را جايگزين رژيم صهيونيستي كند.

و نكته نهايي هم اينكه ايران نشان داده است كه در قبال مسائل جهاني موضعي مسئوليت‌پذيرانه داشته است و با هزينه‌اي كه براي مبارزه با داعش و تروريست داشت، اين موضوع را به اثبات هم رسانده است. از سويي ديگر اين آمريكاست كه از هماهنگي ايران، روسيه و تركيه در منطقه نگران است و براي آن سناريوهايي شبيه آنچه نيكي هيلي در قبال ايران پيگيري مي‌كند را تعريف مي‌كند.

کد خبر 392617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha