درحالی‌که تعداد قربانیان تصادف اتوبوس راهیان نور در استان خوزستان ۷نفر اعلام شده بود، پیگیری‌های خبرنگار همشهری از این حکایت دارد که در این حادثه ۵نفر ازجمله ۲دختر دبیرستانی جان باخته‌اند.

راهیان نور

بعدازظهر سه‌شنبه اتوبوس بنز حامل دانش‌آموزان دبيرستاني كه همگي از نظرآباد كرج راهي اردوي راهيان نور شده بودند، در جاده سوسنگرد در حركت بود كه حادثه هولناكي رخ داد. يك خودروي تويوتا وانت پس از انحراف به چپ با اتوبوس برخورد كرد و شدت حادثه به حدي بود كه اتوبوس از مسير خارج و واژگون شد. به‌دنبال اين حادثه 2نفر از دانش‌آموزان، يك مربي خانم و يك راوي جانشان را از دست دادند و 38نفر نيز مصدوم شدند.

  • حادثه چطور رخ داد

زهرا، يكي از دانش‌آموزان اتوبوس حادثه‌ديده مي‌گويد: در راه سوسنگرد بوديم و داشتم با دوستم صحبت مي‌كردم كه از روبه‌رو يك تويوتا به طرف ما آمد و يكهو خورد به اتوبوس. سرعت تويوتا بالا بود و فكر كنم داشت خلاف مي‌آمد و ظرف چند ثانيه اتوبوس چپ شد و فقط يادم است كه صداي شكستن شيشه‌ها را شنيدم و بعد از حال رفتم. همه بچه‌ها ترسيده بودند و آنهايي كه جلوي اتوبوس بودند بيشتر آسيب ديدند و چند دقيقه بعد هم اورژانس آمد و ما را به بيمارستان بردند.

  • اولين اردوي فرهانه

فرهانه توده‌روستا، يكي از دانش‌آموزاني است كه در اين حادثه آسيب جدي ديد و هم‌اكنون در بخش آي‌سي‌يو بيمارستان گلستان اهواز بستري است. مادر فرهانه به همشهري مي‌گويد: اين نخستين‌باري بود كه دخترم به اردو مي‌رفت و از من جدا مي‌شد. خيلي شوق شركت در اين اردو را داشت و از يك‌ماه پيش كه قرار شد اردو برگزار شود، قبول كردم كه او هم برود. حدود ساعت 6:30صبح دوشنبه بود كه خودم، دخترم را به مصلاي نظرآباد رساندم.

علاوه بر بچه‌هاي دبيرستان قلم‌چي، بچه‌هاي ديگر دبيرستان‌ها ازجمله چمران هم بودند. بعد از چند دقيقه سخنراني در مصلا، بچه‌ها سوار 5اتوبوس شدند و به راه افتادند. طبق برنامه قرار بود پنجشنبه برگردند. او ادامه مي‌دهد: در اين مدت با دخترم تلفني در تماس بودم. آنها ابتدا به فكه رفته بودند و روز حادثه هم در راه شلمچه بودند.

فكر كنم نخستين كسي كه از حادثه تصادف باخبر شد، ما بوديم. چون حدود ساعت 6بعدازظهر بود كه دوباره با دخترم تماس گرفتم اما اين بار به جاي او مردي جواب تلفن را داد كه مي‌گفت امدادگر اورژانس است. او گفت كه اتوبوس تصادف كرده و گوشي دخترم كف اتوبوس افتاده و آنها در حال انتقال مجروحان به بيمارستان هستند.

وقتي خبر را شنيدم، دنيا روي سرم خراب شدم. صبح زود با هواپيما به سوسنگرد رفتيم اما گفتند كه مجروحان را به اهواز منتقل كرده‌اند. سريع خودمان را به بيمارستان گلستان رسانديم كه پزشكان مي‌گويند فرهانه مشكل تنفسي پيدا كرده و لگنش شكسته است.مادر فرهانه مي‌گويد: دخترم نخبه است و حتي 2اختراع هم كرده كه به‌خاطر مشكل مالي نتوانستيم ثبتش كنيم. او كلاس دهم است و از مردم مي‌خواهم براي سلامتي‌اش دعا كنند.

  • آمار متناقض

تنها چند ساعت پس از تصادف اتوبوس بود كه آمار متناقض از تعداد قربانيان حادثه اعلام شد. در حالي كه اورژانس قربانيان را 4نفر اعلام كرده بود اما برخي خبرگزاري‌ها به نقل از آموزش و پرورش اين آمار را 7نفر و برخي به نقل از وزارت بهداشت 8نفر اعلام كردند. حال آنكه يكي از مسئولان بيمارستان سوسنگرد به همشهري گفت: پس از حادثه اجساد قربانيان و مجروحان به اين بيمارستان منتقل شد. متأسفانه در اين حادثه 4فرهنگي جان باخته و يكي از سرنشينان تويوتا نيز كشته شده بود. 38نفر ازجمله سرنشين ديگر تويوتا هم مجروح شده بودند كه روز گذشته تمامي مجروحان به بيمارستان‌هاي اهواز منتقل شدند.

  • انحراف به چپ تويوتا

بررسي‌هاي پليس از اين حكايت دارد كه علت اين تصادف مرگبار انحراف به چپ وانت تويوتا بوده است. به گفته سردار حميدي، رئيس پليس راهور ناجا، حدود ساعت ۱۷:۱۰ سه‌شنبه در كيلومتر ۸ محور سوسنگرد - بستان در استان خوزستان يك دستگاه وانت تويوتا به‌علت انحراف به چپ با يك دستگاه اتوبوس بنز حامل دانش‌آموزان دختر دبيرستاني برخورد كرد و باعث واژگوني آن شد و در اين حادثه 4نفر از سرنشينان اتوبوس جان باختند.

در همين حال خسرو ساكي، مديركل آموزش و پرورش البرز روز گذشته گفت: پس از اين حادثه بيشتر مصدومان با اتمام مراحل درماني و كسب سلامت عمومي از مراكز درماني مرخص شدند و تنها 4نفر تحت درمان قرار دارند. آنها يك مربي و 3دانش‌آموز هستند كه به‌دليل آسيب‌ديدگي بيشتر در بيمارستان گلستان اهواز بستري شده‌اند و در حال رايزني هستيم تا دانش‌آموزان و مربيان راهيان نور نظرآبادي از طريق هوايي يا راه‌آهن به استان بازگردند.

درحالي‌كه به گفته مديركل آموزش و پرورش البرز، راننده تويوتا مقصر اين حادثه بوده است، دادستان عمومي و انقلاب شهرستان دشت‌آزادگان از تشكيل پرونده قضايي در رابطه با اين حادثه خبر داد و گفت: پرونده مقدماتي در وقت كشيك تشكيل شده و دستورات قضايي لازم به عوامل انتظامي صادر و همچنين خودروي تويوتا پلاك منطقه آزاد و اتوبوس توقيف شده‌اند.

  • اردوهاي ناتمام

اردوهاي دانش‌آموزي درحالي همچنان قرباني مي‌گيرند كه مهرماه امسال معاون پرورشي وزير آموزش و پرورش از تدوين دستورالعمل جديد اردوها و تهيه متمم و ابلاغ آن به استان‌ها خبر داده بود. ممنوع بودن حركت اتوبوس‌هاي اردويي از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح، استفاده از خطوط ريلي به جاي اتوبوس در استان‌هايي كه راه‌آهن وجود دارد، حضور يك مأمور امنيتي از سوي سپاه يا بسيج در اتوبوس دانش‌آموزان، وجود يك سرپرست مرد در اتوبوس دختران،

بسيج همه امكانات اقامتي واقع در مسير حركت دانش‌آموزان به‌منظور بيتوته كردن آنها؛ اعم از خوابگاه‌ها، اردوگاه‌ها، كانون‌ها، خانه‌هاي معلم و مدارس شبانه روزي، پذيرش مسئوليت حفظ سلامت اردوهاي راهيان نور در مسيرتردد توسط سپاه پاسداران و نيز تحت پوشش بيمه مسئوليت مدني قرارگرفتن سرپرستان و مربيان اردويي ازجمله بندهاي متمم دستورالعمل مذكور است كه بايد ديد آيا همه آنها در اين اردو رعايت شده بود يا خير؟

جدول

کد خبر 392524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha