همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دست‌کم نیمی از مردم جمعیت جهان امکان دسترسی به خدمات بهداشتی ضروری را ندارند

WHO

و بسیاری از افراد دیگر به علت پرداخت هزینه‌های مراقبت بهداشتی فراتر از استطاعتشان دچار فقر شدید می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) منتشر شد، حدود ۸۰۰ میلیون از افراد در سراسر جهان دست‌کم ۱۰ درصد از درآمد خانوارشان را برای مراقبت بهداشتی از خودشان یا کودک بیمارشان صرف می‌کنند و درنتیجه ۱۰۰ میلیون نفر از این افراد مجبور می‌شوند با کمتر از ۱.۹ دلار در روز زندگی‌شان را بگذرانند.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش مشترک با بانک جهانی می‌گوید اینکه هنوز بیش از نیمی از جمعیت جهان اغلب مراقبت‌های بهداشتی پایه را دریافت نمی‌کنند، کاملاً غیرقابل‌قبول است.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی در بیانیه درباره این گزارش گفت:‌ » اگر ما نه فقط درباره بهبود وضعیت بهداشت بلکه پایان دادن به فقر جدی باشیم، باید به فوریت تلاش‌هایمان برای پوشش همگانی بهداشتی را تشدید کنیم.»

این گزارش حاوی اخبار خوبی هم هست: این قرن شاهد افزایش شمار افرادی بوده است که خدمات بهداشتی مانند واکسیناسیون، داروهای ضد ویروس ایدز، پشه‌بندهای آغشته به مواد دافع حشرات و خدمات تنظیم خانواده را دریافت می‌کنند.

اما بر اساس این گزارش کمبود شدیدی از لحاظ دسترس به خدمات بهداشتی در آفریقای زیر صحرا و آسیای جنوبی وجود دارد. در مناطق دیگر جهان، خدمات پایه مانند تنظیم خانواده و واکسیناسیون کودک بیشتر در دسترس هستند، اما پرداخت هزینه‌های این خدمات خانواده‌ها را از لحاظ مالی دچار مشکل می‌کند.

یونگ کیم می‌گوید این وضعی نشانه این است که «این سیستم نابسامان است.»

او افزود:‌«ما نیاز به تغییری بنیادی در شیوه اختصاص منابع برای سلامت و سرمایه انسانی به خصوص در سطح ملی در کشورها داریم»

کد خبر 392502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha