سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

هر لیتر بنزین بشود ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل ۴۰۰ تومان؛ این پیشنهاد رسمی دولت است که نه در لایحه بودجه سال آینده بلکه در برنامه سالانه دولت (پیوست شده به لایحه بودجه سال آینده) آمده است.

بيژن زنگنه، وزير نفت با تأييد پيشنهاد دولت براي اصلاح قيمت اين دو حامل انرژي تأكيد كرد كه هنوز ميزان دقيق افزايش قيمت و زمان اجراي آن مشخص نيست. اين در حالي است كه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در اقدامي شتابزده با اشاره به برخي اخبار در مورد افزايش قيمت بنزين، گفت: هر قيمت جديدي كه براي بنزين اعلام مي‌شود كذب محض است.

همزمان با آغاز بررسي لايحه بودجه سال 1397 در كميسيون‌هاي مجلس، اتاق تهران با انتقاد از غيرواقعي بودن لايحه بودجه سال آينده، از تعيين نرخ 3500تومان براي هر دلار آمريكا در بودجه و همچنين مشخص نبودن سازوكار پرداخت بدهي‌هاي دولت در سند دخل و خرج سال آينده انتقاد كرد.

به گزارش همشهري، در اسناد پشتيبان لايحه پيشنهادي دولت براي بودجه سال آينده 980هزار شغل خالص براي سال 97ازجمله ايجاد اشتغال فراگير، اشتغال عشايري و روستايي و اشتغال حمايتي پيش‌بيني شده كه براساس آن 734هزار ميليارد ريال اعتبار نياز خواهد بود.

دولت پيشنهاد داده تا مبلغ 174هزار ميليارد ريال از محل افزايش قيمت بنزين به 1500تومان و گازوئيل به 400تومان براي اشتغال درنظر گرفته شود. افزون بر اينكه دولت براي تحقق وعده خود جهت ايجاد اشتغال فراگير در سال پيش رو، مصمم است تا 150هزار ميليارد ريال از محل سپرده‌گذاري منابع ارزي صندوق توسعه ملي نزد بانك‌هاي عامل و تلفيق آن با منابع بانك‌ها براي اعطاي تسهيلات اشتغال‌زايي اختصاص دهد. سهم منابع بانكي در پيشنهاد دولت 350هزار ميليارد ريال برآورد شده و 60 هزار ميليارد ريال هم از تتمه اعتبارات قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري درنظر گرفته شده است.

  • انتقاد بخش خصوصي از بودجه 97

روز گذشته اما مسعود خوانساري، رئيس اتاق تهران در نشست هيأت نمايندگان اين تشكل در واكنش به لايحه بودجه سال آينده، از غيرواقعي بودن برخي ارقام بودجه خبر داد و گفت: بودجه سال 97هم با كسري روبه‌رو خواهد بود. وي همچنين از افزايش بودجه جاري دولت به‌عنوان يك چالش ياد كرد و افزود: عملا در بودجه هم راهكاري براي سيستم بانكي ديده نشده است و بدهي‌هاي دولت به سيستم بانكي كماكان باقي مانده كه رقم بالايي هم هست».

رئيس اتاق تهران گفت: «فشار مالياتي امسال مجددا افزايش داشته و آن را نسبت به سال قبل ديده‌اند كه رقم بالايي درنظر گرفته‌اند و يك رقم كارانه بالايي را هم براي وصول ماليات براي كارمندان مالياتي گذاشته‌اند. اگر اين موضوع به مودياني كه ماليات نمي‌دهند اختصاص داده شود، خوب است ولي اگر قرار است بار اين ماليات دوباره بر دوش كساني باشد كه ماليات پرداخت مي‌كنند و حساب وكتابشان دقيق است، متأسفانه باز مشكلي را براي توليد ايجاد خواهد كرد».

خوانساري با اشاره به كاهش بودجه عمراني در 19سال گذشته، از تعيين نرخ ارز در بودجه انتقاد و خاطرنشان كرد: در بودجه قيمت ارز 3500تومان ديده شده است درصورتي كه الان در بازار آزاد قيمت حدود 4هزار و 200تومان است و اصلا معلوم نيست با چه هدفي اين عدد 3500تومان را درنظر گرفته‌اند، اگر قرار است به سمت تك نرخي برويم، 700تومان اختلاف هيچ نشانه‌اي را به توليد‌كننده و سرمايه‌گذار نمي‌دهد و روشن نمي‌كند كه بالاخره تصميم دولت چيست،

آيا قرار است ارز را تك نرخي كنند و يا اينكه دوباره ارز مبادله‌اي همچنان وجود داشته باشد؟ رئيس اتاق تهران با حمايت از تصميم دولت براي حذف يارانه غيرنيازمندان گفت: «در لايحه اقدام خوبي قرار است در ارتباط با يارانه‌ها انجام شود و 30ميليون نفر را حذف كنند و ان‌شاء‌الله بودجه آن به بخش صنعت و آن چيزي كه قانون مشخص كرده است اضافه شود».

  • واكنش زنگنه به افزايش قيمت بنزين

وزير نفت درخصوص انتشار اخباري مبني بر افزايش قيمت بنزين، گفت:هر وقت لازم شد دولت موضوع افزايش قيمت بنزين را عنوان مي‌كند. به گزارش خانه ملت، وي با بيان اينكه افزايش قيمت بنزين در بودجه سال ۹۷ ديده شده است، افزود: اينكه چه زماني و چگونه افزايش قيمت بنزين اعمال شود، هنوز مشخص نيست. زنگنه تصريح كرد: بحث مبلغ قيمت بنزين هنوز باز است و اين تصميم در مجلس جاي بحث دارد.

کد خبر 392381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha