سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
۰ نفر

مرتضی کاردر: ابراهیم حقیقی از هنرمندانی است که سال‌ها در هنر معاصر ایران حضوری تأثیرگذار و ماندگار داشته است.

ابراهیم حقیقی

او حوزه‌هاي گوناگوني را در هنرهاي ديداري تجربه كرده است؛ از گرافيك و تصويرسازي تا عكس و طراحي نشانه. بسياري از نشانه‌هاي او در تاريخ مطبوعات و كتاب‌ها ماندگارند، مثل نشانه مجله «فيلم» يا طرح جلد كتاب «يوزپلنگاني كه با من دويده‌اند.»او در سال‌هاي اخير بيشتر در 2حوزه خط‌نگاري و عكاسي متمركز بوده و نمايشگاه‌هاي زيادي در اين دو حوزه برپا كرده است. تازه‌ترين نمايشگاه ابراهيم حقيقي با عنوان «خانه‌ ابري» از روز جمعه24آذر در گالري گلستان آغاز مي‌شود. با او درباره نمايشگاه تازه‌اش گپ زده‌ايم.

  • خبر رسيده كه نمايشگاه تازه شما از چند روز ديگر آغاز مي‌شود. آيا اين نمايشگاه هم ادامه خط‌نگاري‌هاي شما از شعرهاي نيماست؟

من در تداوم رفتاري كه با خط‌نگاره‌ها انجام مي‌دهم بهتر ديدم كه اين‌بار خط‌ها را با عكس تلفيق كنم. اين نمايشگاه تلفيق خط و عكس است. خط‌نگاري‌هايي از شعر نيما به اضافه عكس‌هايي كه به حال و هواي اين شعرها نزديك است.

  • تجربه‌هاي اين‌چنيني را چه بايد محسوب كرد؛ نقاشي خط؟ گرافيك يا...؟

من خيلي به اسم فكر نمي‌كنم. معمولا سعي مي‌كنم ايده‌هاي تازه‌اي را كه به ذهنم مي‌رسد اجرا كنم. حالا گاهي در قالب عكاسي‌هاي متفاوت است، گاهي در قالب خط‌نگاره‌ها، گاهي در قالب‌هاي ديگر. خيلي برايم مهم نيست كه چه اسمي روي اين تجربه‌ها بگذارم. نام‌گذاري و تحليل اين تجربه‌ها كار منتقدان است كه معمولا در جامعه هنري ما حضور ندارند.

  • شعرها و عكس‌ها را چطور انتخاب مي‌كنيد؟

من سال‌هاست كه با شعرهاي نيما مأنوسم. دفتر كوچكي دارم كه معمولا سطرهايي از شعرهاي نيما را كه برايم جالب است در آن مي‌نويسم. براي اين نمايشگاه پس از خط‌نگاري به‌دنبال تصويرهاي مناسب براي اين عكس‌ها در آرشيو عكس‌هايم گشتم و عكس‌هايي را كه فكر مي‌كردم مناسب شعرهاست با هم تلفيق كردم. براي سطرهايي كه عكس‌هاي مناسب با حال و هواي آنها نداشتم هم دوباره عكاسي كردم. در سفرهاي اخيرم در 2سال گذشته به شمال براي خيلي از اين سطرها عكاسي كردم و نمايشگاه روز جمعه بيشتر محصول كارهاي 2سال گذشته است.

  • كتاب گفت‌وگوي شما با مرتضي مميز تجديد چاپ شده. چند روز پيش هم نمايشگاه...

چاپ نخست كتاب «روبه‌رو» چند وقتي بود كه تمام‌شده بود. قرار بود تجديد چاپ شود ولي اين خبر را از شما مي‌شنوم. فقط مي‌دانستم كه مشق‌هاي خط‌نخورده به چاپ سوم رسيده است. اما از تجديد چاپ كتاب گفت‌و‌گو با مميز بي‌خبر بودم.

  • چند روز پيش هم نمايشگاه مرور آثار مرتضي مميز در خانه هنرمندان برگزار شد. به‌نظر شما آيا هنوز هم به بازخواني تجربه‌هاي مرتضي مميز در گرافيك ايران نياز داريم؟

من در جلسه افتتاح نمايشگاه گفتم كه به همه گرافيست‌ها و تصويرسازان پيشنهاد مي‌كنم آن را ببينند. هنوز هم با وجود اينكه نزديك به 50 سال از بعضي كارهاي مميز مي‌گذرد همچنان امروزي و تازه هستند. رفتار هنرمندانه مميز در همه حوزه‌ها آن‌قدر قدرتمند و تأثيرگذار است كه كارهايش ايده‌هاي بسياري براي تصويرگران و گرافيست‌ها دارد؛ چه در حوزه نشانه، چه در حوزه پوستر و چه تصويرسازي‌هايش براي مجله‌ها.

  • محمدعلي نجفي روز يكشنبه به خانه هنرمندان آمد و در جلسه شوراي‌عالي خانه شركت كرد. به‌عنوان عضو شوراي‌عالي خانه هنرمندان ارزيابي‌تان از اين ديدار چه بود؟ رويكرد شهردار جديد را درباره هنر چطور مي‌بينيد؟

حرف‌هاي آقاي شهردار بسيار اميدوار‌كننده بود و نگراني‌هايي را كه اهالي هنر درباره تغيير و تحولات در شهرداري داشتند برطرف كرد. آقاي نجفي در جلسه شوراي‌عالي خانه هنرمندان قول دادند كه همچنان حامي خانه هنرمندان باشند. كسي را به‌عنوان نماينده خود در شوراي‌عالي خانه هنرمندان منصوب كردند كه تجربه سال‌ها مديريت هنري دارد و با همه رشته‌هاي هنري آشناست. به‌نظرم مجموع اينها، اتفاقات خوبي براي خانه هنرمندان است، براي جايي كه يكي از معدود نهادهاي حقيقي حامي هنرمندان در كشور است.

  • در نشست مجمع عمومي آيا تغييراتي در خانه هنرمندان اتفاق خواهد افتاد؟

در نشست مجمع عمومي كه در نيمه دوم سال برگزار مي‌شود معمولا فقط گزارش كار مي‌دهيم. انتخابات در نشست بعدي مجمع عمومي برگزار مي‌شود.

کد خبر 392369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha