همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی تاکید اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ضرورت حذف کنکور، به وجود برنامه‌ای برای حذف کنکور اشاره کرد و گفت: برنامه این است که در آینده کنکور به روش جدیدی از گزینش دانشجو به نام گزینش علمی تبدیل شود.

منصور غلامی

به گزارش ایرنا، دکتر منصور غلامی با بيان اين مطلب در حاشیه مراسم اولین روز هفته پژوهش در جمع خبرنگاران گفت: حذف کنکور در دستور کار است، همین حالا هم در انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه بخش اصلی کار و امتیازها مربوط به سوابق تحصیلی است.

وی افزود: در بسیاری از رشته‌ها صرفا با همین سوابق وارد دانشگاه می‌شوند؛ در رشته‌هایی که پرطرفدار هستند و محدودیت برای ورود همه وجود دارد، قطعا سهمی که از طریق آزمون سراسری صورت می‌گیرد، تاثیرگذار است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه آیین روز پژوهش، فناوری، مدرسه و دانش آموز تصریح کرد: برنامه‌ای هست که در آینده کنکور به روش جدیدی از گزینش به عنوان گزینش علمی دانشجو تبدیل شود. ضرورتا این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود، یعنی باید دانش‌آموزان را از زمانی آماده کنیم که مثلا طی 5 سال آینده مدل آزمون سراسری نخواهیم داشت. در این رابطه آموزش و پرورش باید برنامه لازم را برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ارزیابی سوابق تحصیلی به اجرا درآورد.

غلامی گفت: نظر شخصی من این است که دانش‌آموزان باید بدانند بر اساس چه معیاری در آینده مشخصی قرار است انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه شوند؛ به این دلیل که باید خود را با آن ضوابط وارد دانشگاه کنند.

  • شرکت تعاونی سازمان سنجش در گردش مالی کنکور دخیل نیست

وی در این مورد که شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش كشور در امر حذف نشدن کنکور دخیل است، توضیح داد: سازمان سنجش مجری امور است و قانون را اجرا می‌کند. همین حالا نيز سازمان سنجش 85 درصد امتیاز را از سوابق آموزشی دانش‌آموزان استخراج می‌کنند که حجم زیادی از کار را دارد.

غلامی تاکید کرد: مباحثی که اخیرا مطرح شده در مورد گردش‌های مالی آزمون سراسری مربوط به سازمان سنجش نیست و با بیرون سازمان ارتباط دارد.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري در مورد ادامه تغییرات در روسای دانشگاه‌ها نیز گفت: تغییر مدیریت‌ها روند طبیعی است و بر اساس شرایط بعضی روسا می‌خواهند تغییر کنند زیرا می‌خواهند به فعالیت‌های علمی خود برسند، گاهی هم با توجه به سیاست‌ها ممکن است بعضی مدیران برای پیشبرد سیاست‌های موجود بهتر تشخیص داده شوند.

وی بر اهمیت پژوهش در مدارس نیز تاکید کرد و گفت: پژوهش به دانش‌آموزان کمک می‌کند برای هر مساله‌ای فکر کنند و این فکر و اندیشه در اطراف خود ایجاد جرقه‌های ذهنی می‌کند تا در حل مسائل و پیشنهاد و راه حل با ذهن جوان و پویا حرکت‌های خوبی انجام دهند، حوزه آموزش و پرورش برای این امر برنامه‌ای دارند البته جدیدا شروع شده است و باید توسعه پيدا كند.

کد خبر 392364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha