وزیر اطلاعات گفت: داعش همچنان به دنبال تسلط بر زمین در بخشهایی مانند افغانستان، پاکستان و آسیای میانه هست تا از این طریق ایده خلافت را به قول خود احیا کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در همایش "تروریسم، افراطی‌گرایی و امنیت منطقه‌ای غرب آسیا" در مرکز مطالعات وزارت‌ خارجه برگزار شد درباره ریشه‌های تروریسم، اظهار داشت: تأمین امنیت و استفاده از روشهای نرم افزاری و سخت افزاری آن از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایجاد می‌شود اما مطالعات راهبردی در این زمینه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نیست و باید تلاش کنیم همه دستگاه‌ها در این زمینه سهیم باشند و هم افزایی کنند. هم اندیشی نخبگان در این عرصه باعث امنیت پایدار و دانش پایه می‌شود.

وی با اشاره به محورهای ایجاد تروریسم و افراطی گرایی در مذاهب اشاره کرد و گفت: افراطی‌گرایی مذهبی در هر مذهب و دینی به حرکت‌های نامعقول و ناهنجاری از جمله تروریسم منجر می‌شود فارغ از مذهب و دین افراطی‌گری ظهور و ایجاد تروریسم را تقویت می‌کند که در سال‌های گذشته شاهد افراطی‌گرایی در مذاهب مختلف از جمله بوداییسم بودیم.

اهم اظهارات وزير اطلاعات به اين شرح است:

*افراطی گرایی بوداییسم در میانمار مسلمانان را به آتش می‌کشد و در مسیحیت منجر به آتش کشیدن چندین مسیحی توسط یک کشیش مسیحی می‌شود. این افراطی گرایی در قالب حرکتهای نژاد پرستانه و نازیسم که در آلمان و فرانسه وجود داشت رفتارهای خشن و نامناسبی از خود برجای گذاشت.

*ریشه‌های افراطی‌گرایی در اخوان المسلمین در مصر و در عربستان در قالب وهابیت پدیدار شد. پس از فروپاشی عثمانی و تقسیم آن به چند کشور و در نتیجه القای مسئله خلافت برای بسیاری از مسلمانان و بخصوص جوانان اسلامی این القا صورت گرفت که اسلام برای رسیدن به اوج و مجد و عظمت خود نیازمند خلافت اسلامی است.

*در آن زمان و حتی امروز این القا صورت می‌گیرد که مجد و عظمت اسلام در دوران خلافت بنی‌امیه و عثمانی وجود داشته است و برای رساندن اسلام به آن شرایط باید خلافت را دوباره احیا کرد لذا ایده احیای خلافت از عوامل پرانگیزش برای شکل گیری رفتارهای افراطی در بین مسلمانان شد.

*ترامپ گفته است این اقدام باید 20 سال پیش انجام می‌شد باید پرسید طی این 20 سال چه اقداماتی انجام شده که بستر این جابجایی را فراهم کرده است. وقتی به این مسئله خوب نگاه می‌کنیم می‌بینیم طی این سالها که همواره رژیم صهیونیستی به عنوان خطر اول جهان اسلام مطرح بوده است از جایگاه قبلی خود کنار گذاشته شده و افراطی‌گری و جریان‌های افراطی در جهان اسلام به جولانگری پرداختند و این مسئله را به عنوان مسئله اول جهان اسلام تبدیل کردند.

*امروز جریان تروریستی مانند داعش ضربه خورده است زمین و حاکمیت ندارد اما همچنان به دنبال تسلط بر زمین در بخشهایی مانند افغانستان، پاکستان، آسیای میانه و هرجایی که بتواند چنین چیزی را کسب کند، هست تا از این طریق ایده خلافت را به قول خود احیا کنند.

*در این بین نهله فکری که بیشتر رشد کرد و در مصر وجود داشت این بود که اعلام می‌کرد ترک‌ها نمیتوانند مرکز خلافت اسلامی باشند. لذا باید نقطه وصل بین اعراب و ترکها را در این زمینه تعیین کرد که این منطقه به نام موصل نام گرفت. بعد از ایجاد رژیم صهیونیستی در منطقه و جنگهای اعراب با اسرائیل جریانهای اسلامی با عصبیتی خاص شکل گرفتند و افراطی‌گری در منطقه و این بخش از آسیا بروز و ظهور پررنگی یافت و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرد.

 

*وی به برخی از اهداف ایجاد جریان تکفیری تروریستی از سوی استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از اشاعه انقلاب اسلامی، چهره‌سازی مقابل سید حسن نصرالله که بعد از جنگ 32 روزه و 22 روزه به چهره‌ای مورد قبول جهان اسلام تبدیل شد، در هم شکستن جبهه مقاومت اسلامی که با انتفاضه‌های مختلف روبرو بود از دیگر اهداف ایجاد جریان تروریستی تکفیری از سوی استکبار جهانی بود.

*با رهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی و هدایتهای ایشان امروز جبهه مقاومت اسلامی از سوی کشورهای اسلامی تقویت شده و تصور کنید اگر این جبهه نبود الان کشورهای اسلامی چه وضعیتی داشتند. جبهه مقاومت اسلامی امروز علی رغم زخم‌های متعدد جان تازه‌ یافته و دست به زانو زده تا دوباره بلند شود و هویت خود را زنده کند. حماس دوباره به سمت جبهه مقاومت برمی‌گردد و حزب‌الله جایگاه خود را مستحکم‌تر می‌کند.

*قطعا اگر کشورهای اسلامی دست به دست هم دهیم این توطئه نیز به شکست منجر می‌شود و دشمنان جهان اسلام و آمریکا دیگر نمی‌توانند در این زمینه اهداف خود را دنبال کنند. نزدیک شدن کشورهای اسلامی به یکدیگر و اتحاد آنها که امروز می‌بینیم در مقابل تصمیم ترامپ رفتارهای متحدی دارند، و همچنین تجربه‌های گران سنگ دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهای اسلامی و هم افزایی و هم گرایی آنها از دیگر تجربه‌هایی بود که طی سال‌های گذشته جریان اسلام به آن دست یافت.

 

 

کد خبر 392303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha