مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

شهردار تهران صبح دیروز ۲۰ آذر از ساعت ۶:۳۰ بامداد از پروژه‌های در دست اتمام تونل و زیرگذر آرش - اسفندیار و پارکینگ طبقاتی نیایش بازدید کرد تا از نزدیک در جریان آخرین مراحل تکمیل این پروژه‌های شهری قرار گیرد.

شهردار

پس از آن شهردار تهران راهي منطقه 22شد تا ضمن بازديد از تصفيه‌خانه درياچه خليج فارس در مراسم افتتاحيه پل‌هاي تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شهيد خرازي با محور 45متري شهيد باقري در منطقه 22شركت كند. به گزارش همشهري، پروژه تونل آرش - اسفنديار هم‌اكنون در مراحل پاياني اجرا قرار دارد و پس از نصب تجهيزات فني و الكتريكي بنا بر قولي كه شهردار تهران داد تا 22بهمن آماده بهره‌برداري خواهد شد، ضمن اينكه با اين افتتاح طول تونل‌هاي شهري پايتخت به بيش از 27كيلومتر خواهد رسيد.

اين‌طور كه محمدعلي نجفي گفت، بخش عمده‌اي از دسترسي بخش شرقي اسفنديار به بزرگراه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ميسر خواهد شد. نجفي ديروز در جلسه مشترك با مسئولان معاونت فني و عمراني هم به بررسي مسائل فني، اجرايي و مالي 2پروژه پاركينگ طبقاتي نيايش و زيرگذرآرش - اسفنديار پرداخت و دستورات لازم براي پيشرفت و آماده‌سازي نهايي آنها را صادر كرد. به گفته نجفي، احداث پاركينگ براي پرديس ملت و بيمارستان شهيد رجايي بسيار حائز اهميت است.

وي همچنين در بازديد از درياچه شهداي خليج فارس از اين درياچه به‌عنوان مكان بزرگي براي گردشگري در غرب تهران نام برد و گفت: هنوز دسترسي به بخش‌هاي جنوبي و غربي درياچه نسبت به بخش شرقي و شمالي آن خيلي كمتر است. به همين منظور طرحي داريم تا يك دسترسي از بخش جنوبي درياچه به بزرگراه آيت‌الله حكيم با احداث پاركينگ طبقاتي ايجاد كنيم. نجفي همچنين از احداث 3جزيره در درياچه خليج فارس خبرداد كه از انواع ظرفيت‌ها براي جذب سرمايه‌گذاري در قالب رستوران يا استفاده‌هاي تفريحي و گردشگري برخوردار هستند كه حدود و ثغور اين طرح‌ها به‌زودي به‌صورت دقيق اعلام خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه بازديد خود از پروژه‌هاي عمراني شهر تهران در مراسم بهره‌برداري از پل‌هاي تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شهيد خرازي با محور 45متري شهيد باقري حاضر شد.

به گزارش همشهري، محمدعلي نجفي طي سخناني از مشكلات تأمين منابع مالي براي تكميل پروژه‌ها گفت و افزود: در لايحه بودجه سال 97دولت، پيش بيني‌هاي نسبتا خوبي براي تهران و در بعضي موارد براي عموم كلانشهرها صورت گرفته اما تيم شهرداري و شوراي شهر نيز بايد تلاش كنند تا طي يك‌ماه آينده از طريق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، امتيازاتي را كه در لايحه بودجه پيش‌بيني شده افزايش دهند و تكميل كنند تا در بخش منابع پايدار وضعيت بهتري داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه 3-2 پيشنهاد از سوي مديريت شهري با نمايندگان مجلس درميان گذاشته شده تا در لايحه بودجه اضافه شود، گفت: اگر ارقام درنظرگرفته‌شده براي شهرداري در بودجه دولت مقداري افزايش پيدا كند، مي‌توانيم سال آينده را سالي پررونق از نظر اجراي فعاليت‌هاي مختلف و تسريع در اجراي طرح‌هاي توسعه تهران اعلام كنيم.

نجفي از پيش‌بيني 8هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براي كلانشهرها سخن گفت و افزود: 50درصد از اين اوراق مشاركت براي برنامه‌هاي حمل‌ونقل ريلي خواهد بود؛ ضمن اينكه پيش بيني شده سهم دولت و شهرداري در برنامه‌هاي ريلي 50- 50باشد؛ همچنين براساس پيشنهاد ما تبصره‌اي درباره محدوده اجراي طرح LEZ و كنترل معاينه فني خودروها در دولت به تصويب رسيد كه در لايحه بودجه درنظر گرفته شده است.

شهردار تهران در مورد اينكه دولت جدولي براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي پيش‌بيني كرده كه كلانشهرها به‌صورت عام و شهر تهران به‌طور خاص مي‌توانند از 3مورد آن استفاده كنند، گفت: نخستين موضوع برداشت 2ميليارد دلار براي برنامه‌هاي مربوط به آلودگي هوا، محيط‌زيست و جمع‌آوري پسماند است. همچنين حدود 350ميليون دلار براي حمل‌ونقل ريلي است كه 100ميليون دلار آن براي حمل‌ونقل ريلي درون‌شهري است. 100ميليون دلار نيز براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده پيش بيني شده است كه تهران مي‌تواند از آنها استفاده كند.

وي با بيان اينكه البته به‌نظر ما رقم 100ميليون دلار براي نوسازي بافت فرسوده و حمل‌ونقل ريلي شهري كم است كه بايد در مجلس شوراي اسلامي افزايش پيدا كند، گفت: اين موضوع را در دولت هم مطرح كرديم اما دوستان براي افزايش ارقام رأي ندادند. نجفي همچنين به بازديدهاي صبح ديروز خود از پروژه تونل آرش - اسفنديار، بزرگراه طبقاتي نيايش و درياچه شهداي خليج فارس، اشاره كرد و افزود:

همه آن چيزي كه امروز ديديم مايه خوشحالي و شعف بود، چراكه شهر تهران در نقاط مختلف به يك كارگاه بزرگ سازندگي تبديل شده و باوجود همه مسائل و مشكلاتي كه شهرداري با آن دست به گريبان است، كماكان فعاليت‌هاي اجرايي، عمراني و تلاش هر روزه كاركنان شهرداري، شركت‌ها و پيمانكاران طرف قرارداد با قدرت و علاقه‌مندي زياد دنبال مي‌شود. وي ادامه داد: خوشحال هستيم كه خدمات جديدي به مردم ارائه مي‌شود و شهروندان آن‌طور كه حقشان است، از مواهب و امكانات زندگي در تهران بهره بيشتري مي‌برند. نجفي در ادامه تصريح كرد:

يكي از سياست‌هاي اصلي شهرداري تهران آن است كه پروژه‌هايي را كه مطالعات آنها تكميل شده و درصورت سرمايه‌گذاري روي آنها، در زمان منطقي بازگشت سرمايه خواهند داشت به بخش خصوصي و بخش‌هاي عمومي معرفي كند تا در چارچوب مصوب شورا، به‌صورت واگذاري كامل، مشاركتي، BOT و... واگذار كنيم. نجفي در ادامه به امكانات و پتانسيل‌هاي موجود درياچه شهداي خليج فارس اشاره كرد و گفت: به راحتي مي‌توان 5-4 پروژه قابل‌قبول و اقتصادي براي اين درياچه تعريف كرد اما متأسفانه بخشي از فعاليت‌هاي درياچه شهداي خليج فارس رها شده،

در حالي است كه اين درياچه مي‌تواند محل بسيار خوبي براي گردشگري، تفريح و تفرج مردم باشد و از نظر اقتصادي نيز به شهرداري و سرمايه‌گذاران كمك قابل توجهي كند. وي به پاركينگ طبقاتي احداث شده در ضلع شمالي درياچه شهداي خليج فارس اشاره و تصريح كرد: به‌نظر من در ساخت اين پاركينگ كمي بي‌سليقگي صورت گرفته چراكه احداث يك پاركينگ طبقاتي روي ارتفاع در كنار درياچه به معني گرفتن ديد درياچه از جهات مختلف است؛ درحالي‌كه مي‌شد اين پاركينگ را نيز همانند پاركينگ طبقاتي نيايش به زيرزمين برد.

  • همايش بزرگ جذب سرمايه‌گذاران خارجي

شهردار تهران همچنين ديروز در مراسم بهره‌برداري از پل‌هاي غيرهمسطح شهيد خرازي نيز شركت كرد. نجفي در حاشيه اين مراسم در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره تدابير انديشيده‌شده به‌منظور جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي گفت: هم‌اكنون مطالعات اوليه انجام شده و در سازمان مشاركت‌ها و سرمايه‌گذاري شهرداري تهران نيز معاونت خاص جذب سرمايه‌گذاري خارجي ايجاد كرده‌ايم و اميدواريم طي 3-2ماه آينده همايش بزرگ دعوت از سرمايه‌گذاران خارجي تحت عنوان «همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در تهران» را برگزار كرده و 100پروژه مشخص به سرمايه‌گذاران معرفي شود.

نجفي همچنين از نگارش نامه‌اي به رئيس بنياد شهيد خبر داد كه براساس آن درخواست شده تا شهداي آتش‌نشان در حادثه پلاسكو جزو شهداي بنياد شهيد محسوب شوند. نجفي افزود: تقاضاي خانواده شهداي آتش‌نشان اين است كه بتوانند از مزايايي كه براي خانواده شهدا درنظر گرفته مي‌شود، استفاده كنند اما بنياد شهيد تا‌كنون براساس ضوابط تعيين شده، اين موضوع را نپذيرفته است. با اين همه شهردار تهران تأكيد كرد كه در 11‌ماه گذشته شهرداري آنچه ازدستش برمي‌آ‌مده براي خانواده شهداي پلاسكو انجام داده و اگر باز هم خواسته‌هايي داشته باشند كه در چارچوب ضوابط و مقررات شهرداري باشد، حتما رسيدگي خواهد شد.

وي در ادامه مصاحبه ‌خود با خبرنگاران به بيان جزئيات تقاطع‌هاي غيرهمسطح شهيد باقري به اتوبان خرازي پرداخت و گفت: براي احداث اين پروژه حدود 22ميليارد تومان هزينه شده است و از مزاياي اين پروژه نيز فراهم‌كردن دسترسي‌هاي مناسب اتوبان خرازي به شهيد باقري است چون قبلا مشكلاتي به‌منظور دسترسي به جنوب و يا شمال اتوبان خرازي وجود داشت كه برطرف شد. محمدعلي نجفي درباره راهكارهاي موجود به‌منظور توسعه حمل‌ونقل عمومي در منطقه22 نيز اظهار داشت:

هم‌اكنون به‌دليل اينكه امكان دسترسي به درياچه شهداي خليج فارس از طريق حمل‌ونقل عمومي ميسر نيست، بسياري از شهروندان نمي‌توانند به خوبي از آن استفاده كنند اما به‌صورت كلي ستون فقرات اصلي براي حل مشكل ترافيك تهران توسعه حمل‌ونقل ريلي خواهد بود.

وي گفت: خيلي اميدوار هستيم كه براساس پيش‌بيني دولت و تصويب نمايندگان در قانون بودجه سال 97گشايشي ايجاد شود تا تسريعي در طرح‌هاي حمل‌ونقل ريلي تهران به‌وجود بياوريم. شهردار تهران در پايان در پاسخ به سؤالي درباره انتصاب مديرعامل جديد سازمان آتش‌نشاني با وجود برخي انتقادات افزود: ايشان كسي است كه تمام عمر كاري خود را در آتش‌نشاني تهران گذرانده و مدرك تحصيلي و تمام تجربيات در داخل و خارج، مرتبط با اين حرفه را دارد؛ البته مديرعامل جديد و تيم تخصصي در آتش‌نشاني مطلبي را در جواب اين انتقادات تهيه كردند كه در اختيار رسانه‌ها گذاشته مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: متأسفانه در سازمان‌هاي شهرداري دسته‌بندي‌هاي نابجايي وجود دارد و اگر بخواهيد هر كسي را از داخل يك سازمان شهرداري به‌عنوان رئيس انتخاب كنيد، عده‌اي مخالف و موافق هستند اما به ضرس قاطع عرض مي‌كنم فعلا در آتش‌نشاني تهران كسي را نداريم كه به اندازه آقاي داوري با مسائل اين سازمان آشنا باشد؛ البته كه ممكن است 10نفر هم مخالف ايشان باشند، كما اينكه در تهران حتما بيش از 10هزار نفر مخالف خود من هستند.

  • پروژه‌اي از بالا به پايين

تونل و زيرگذر آرش- اسفنديار به طول 2600متر يكي از پروژه‌هاي عمراني مهم در محدوده منطقه 3شهرداري تهران به شمار مي‌رود كه با توجه به كمبود محور‌هاي شرقي - غربي در محدوده اين منطقه و به‌منظور ايجاد كريدور شرياني براي تخليه بار ترافيكي در حال احداث است. از جمله ويژگي‌هاي اين پروژه عبور از زير شريان‌هاي اصلي همچون بزرگراه‌هاي مدرس و آيت‌الله هاشمي و خيابان‌هاي آفريقا و حضرت وليعصر است كه براي اجراي آن 159هزار مترمكعب عمليات حفاري صورت گرفته است.

همچنين اين تونل در محدوده زيرسطحي اتوبان مدرس به طول 54متر به‌صورت 2طبقه طراحي و اجرا شده است. همچنين پاركينگ طبقاتي نيايش نيز يكي از پروژه‌هاي منحصر به فردي است كه با ظرفيت يك هزار و 278خودرو امكان دسترسي مستقيم به تونل نيايش و شريان‌هاي اطراف را فراهم مي‌سازد. اين پاركينگ داراي 9طبقه زيرزمين و 2طبقه روي زمين براي فعاليت‌هاي تجاري است. اين پروژه اولين ساخت و سازي است كه به جاي اينكه از پايين و فونداسيون شروع شود، از بالا شروع‌شده و به پايين مي‌رود كه هم‌اكنون ميزان پيشرفت كار آن حدود 50درصد است و بنا بر تأكيد محمدعلي نجفي براي اتمام آن بايد از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي استفاده كرد.

  • تكميل پروژه‌هاي تهران نيازمند 22هزار ميليارد تومان اعتبار است

ديروز محسن هاشمي، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در حاشيه مراسم بهره‌برداري از پل‌هاي تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شهيد خرازي در منطقه22، بودجه مورد نياز براي تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام شهري را 22هزار ميليارد تومان اعلام كرد. وي از تلاش شهرداري تهران به‌منظور تأمين اعتبار از منابع مختلف سخن گفت تا اينكه بتوان طبق زمانبندي پروژه‌ها را به اتمام رساند.

تأكيد محسن هاشمي اين بود كه ابتدا پروژه‌هايي كه پيشرفت فيزيكي بيشتري دارند در اولويت تخصيص بودجه قرار بگيرند؛ ضمن اينكه شهرداري بايد منابع مورد نياز پروژه‌هاي شهري را از محل درآمدهاي پايدار، ناپايدار، كمك‌هاي دولت، سيستم بانكي و از همه مهم‌تر مشاركت بخش خصوصي تأمين كند. وي افزود: اگر اعتماد بخش خصوصي جلب شود مي‌توان از مشاركت آنها براي تأمين بخش عمده‌اي از اعتبارات لازم براي اجراي پروژه‌هاي شهري استفاده كرد.

  • دسترسي راحت به درياچه شهداي خليج فارس

معاون فني و عمراني شهرداري تهران هم در مراسم بهره‌برداري از پل‌هاي تقاطع غيرهمسطح بزرگراه شهيد خرازي با محور 45متري شهيد باقري گفت: با بهره‌برداري از اين پروژه امكان دسترسي شهروندان به درياچه شهداي خليج فارس و دسترسي محلي فراهم شد. پيروز حناچي تأكيد كرد كه در اجراي پروژه‌ها ضمن توجه به سرمايه‌گذاران و مجريان طرح‌ها بايد توجه بيشتري به شهروندان و رضايتمندي آنها شود؛

بنابراين در دوره جديد مديريت شهري توجه بيشتري به برنامه‌هاي توسعه قلمروي عمومي خواهد شد. به گفته حناچي در گذشته بيشتر توجه‌ها به سمت سيويل بود اما در اين دوره علاوه بر سيويل توجه بيشتري به خلاقيت و جاذبه به‌عنوان يك اصل مي‌شود چون در دنيا از 2مولفه خلاقيت و جاذبه براي توليد ثروت استفاده مي‌شود و شهرداري هم از اين 2عنصر بهره خواهد برد. وي از شرايط بسيار دشوار مديريت شهري در حال‌گذار سخن گفت و ابراز اميدواري كرد تا با روحيه همكاري و هم‌افزايي، اين دوره با موفقيت پشت سر گذاشته شود.

کد خبر 392224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha