با خروج شرکت سرمایه‌گذاری سمند از ترکیب سهامداری ایران‌خودرو، تغییرات مهمی در هیأت‌مدیره بزرگ‌ترین مجموعه کارگری خاورمیانه انجام خواهد شد و این پرسش ایجاد‌شده که این جابه‌جایی سهام با چه هدفی انجام می‌شود؟

به گزارش همشهري، ديروز همزمان با مطرح شدن فروش 15درصد از سهام ايران‌خودرو توسط شركت سرمايه‌گذاري سمند تالار حافظ با شايعات زيادي مواجه شد. فروش اين بلوك سهام از آن جهت اهميت دارد كه سهام خودروسازها يكي از راهبران بورس در 2سال گذشته بوده؛

در نتيجه تغيير و تحولات اين صنعت مي‌تواند به تغيير و تحول عمده در فضاي بورس منجرشود. در طول 2سال گذشته سهامداران زيادي تحت‌تأثير اخبار انعقاد قرارداد‌هاي خارجي خودروسازان بخش زيادي از سهام اين 2شركت را خريده‌اند كه همين امر موضوع را براي سرمايه‌گذاران خرد هم جذاب كرده است؛ به همين دليل بود كه ديروز بلافاصله بورس تهران در اقدامي سنجيده بعد از مطرح شدن موضوع فروش سهام ايران‌خودرو معاملات اين شركت را در بورس به حالت تعليق در آورد و نماد اين شركت را بست.

  • جزئيات و نحوه عرضه

حوالي ساعت 9:25 صبح ديروز بود كه نماد شركت ايران‌خودرو در بورس بسته شد تا توضيحات اين شركت درباره عرضه بلوكي 15.85درصدي اعلام شود. نماد اين شركت بعد از آنكه كاميار عطايي، معاون اقتصادي ايران‌خودرو گزارش لازم را به بازار ارائه كرد، باز شد و پس از دقايقي قيمت سهام اين شركت با 5درصد رشد مواجه و صف خريدي معادل 19.3ميليون سهم براي آن تشكيل شد.

كاميار عطايي، مدير اقتصادي ايران‌خودرو در نامه‌اي كه به حسن اميري، عضو هيأت‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار نوشته، اعلام كرده: شركت سرمايه‌گذاري سمند درنظر دارد به وكالت از شركت نگار نصر سهم جمعا 15.8درصد از سهام ايران‌خودرو را از طريق بورس بفروشد. اين نقل و انتقال از اين جهت اهميت دارد كه مي‌تواند تركيب مديريت ايران‌خودرو را دستخوش تغييرات بنيادين كند و نحوه تصميم‌گيري در هيأت مديره ايران‌خودرو را به انحصار عده‌اي قليل دربياورد.

  • گمانه زني درباره دلايل خروج

سرمايه‌گذاري سمند با فروش 15درصد از سهام به‌طور كامل از تركيب سهام ايران‌خودرو خارج خواهد شد. پرسش اصلي مطرح در بازار سرمايه اين است كه چرا سمند قصد خروج از سهام ايران‌خودرو را دارد؟ در طول يك دهه گذشته با انجام يكسري معاملات تو در تو بخش عمده‌اي از سهام ايران‌خودرو و سايپا به شكل ضربدري در اختيار خود مديران صنعت خودرو قرار گرفته است.

انتشار خبر حراج بلوك 15درصدي متعلق به سمند به افزايش نگراني سهامداران از محل آفت‌هاي مرتبط با اين شكل مالكيت تودرتو منجر شده است. به‌نظر مي‌رسد هرگونه نقل وانتقال سهام ايران‌خودرو مي‌تواند بر ارزش دارايي سهامداران صنعت خودرو تأثير داشته باشد.

به‌زعم تحليلگران معناي خروج يك شركت بزرگ مثل سمند از تركيب سهامداري شركتي مانند ايران‌خودرو اين است كه قراردادهاي منعقد شده ايران‌خودرو تاكنون نتوانسته آن قدر كارا و سود ساز باشد كه انگيزه‌اي براي ماندن سرمايه‌گذاري سمند ايجاد كند.

  • يك شايعه تازه

جدا از اين گمانه‌زني‌ها ديروز در بازارسهام شايعه‌اي تازه درباره دلايل عرضه اين بلوك سهام مطرح شد. نقل‌كنندگان شايعه مدعي بودند اين نقل و انتقال سهام هم در امتداد رويه‌اي است كه در چند سال اخير بر بازار سهام ايران‌خودرو حاكم بوده. شايعه‌سازان تلاش مي‌كردند به اين باور دامن بزنند كه قرار است بلوك سهام متعلق به سرمايه‌گذاري سمند به يك شركت سرمايه‌گذاري كه برخي مديران كنوني ايران‌خودرو هم در آن سهام دارند، منتقل شود تا زمينه تداوم حضور مديران فعلي در تركيب كنوني هيأت‌مديره ايران‌خودرو فراهم شود؛ البته تأييد صحت و سقم اين ادعاها امكان‌پذير نيست.

همه اين شايعات در حالي منتشر مي‌شود كه منتقدان مديريت فعلي صنعت خودرو معتقدند قراردادهاي منعقد‌شده با شركاي خارجي به‌ويژه در ارتباط با ايران‌خودرو، قادر نيست به‌گونه‌اي عمل كند كه دانش فني و تكنولوژي ساخت خودرو را به ايران منتقل كند و از سوي ديگر زمان قرارداد نوع همكاري و همين طور نحوه سود آوري طرفين در اين قرارداد‌ها بسيار مبهم و غيرقابل اندازه‌گيري است. اما فارغ از همه اين شايعات و گمانه‌زني‌ها به‌نظر مي‌رسد آنچه براي سهامداران اهميت دارد كيفيت تصميم‌هايي است كه در بزرگ‌ترين مجموعه كارگري ايران يعني ايران‌خودرو گرفته مي‌شود.

در طول يك دهه گذشته بارها سهامداران تحت‌تأثير خبر‌هايي كه بعدا صحت آنها مورد تأييد قرار نگرفت بخش عمده‌اي سهام اين شركت‌ها را خريدند و حتي در برخي مقاطع تاريخي با زيان‌هاي هنگفت مواجه شدند. اكنون اگر قرار باشد سهام متعلق به سرمايه‌گذاري سمند و نگار نصر سهم در ايران‌خودرو براي حفظ پايه‌هاي مديريتي افراد به شركت ديگري واگذار شود، مي‌تواند ارزش سهام ايران‌خودرو را در بورس تحت‌تأثير قرار دهد.

  • اطلاعيه فروش سهام ايران‌خودرو

سرمايه‌گذاري سمند ديروز با اطلاعيه‌اي كه در بورس منتشر كرد از عزم خود براي فروش يك بلوك 15.85درصدي از سهام شركت ايران‌خودرو خبر داد. اين بلوك سهام در مجموع به سرمايه‌گذاري سمند و شركت نگار نصر سهم تعلق دارد. سمند و نگار نصر هر دو از مالكان و درعين حال از زيرمجموعه‌هاي گروه ايران‌خودرو به شمار مي‌آيند. خريدار اين بلوك سهام مي‌تواند يك كرسي هيأت‌مديره ايران‌خودرو را در اختيار بگيرد. اين بلوك در 2بخش و شامل 5.6درصد متعلق به شركت نگار نصر و باقي معادل 10.2درصد هم متعلق به سرمايه‌گذاري سمند است.

کد خبر 392218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha