یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

جوان افغان که با انگیزه سرقت جواهرات، زن سالخورده‌ای را در خانه‌اش به قتل رسانده است وقتی در برابر قضات دادگاه قرار گرفت مدعی شد که بی‌گناه است و به اشتباه دستگیر شده است.

دادگاه

به گزارش همشهري، تحقيقات پليس در اين خصوص از روز 15مهر‌ماه سال 95آغاز شد. آن روز فرزندان زني سالخورده هر چه با مادرشان تماس گرفتند موفق نشدند با او صحبت كنند. اين موضوع غيرمنتظره بود چرا كه فرزندان اين زن هر روز چند مرتبه با او تلفني صحبت مي‌كردند و وقتي او به تماس هاي‌شان جواب نداد نگران شدند و به خانه‌اش رفتند. در خانه بسته بود و فرزندان زن سالخورده خودشان در را باز كردند و وارد شدند. در اتاق پذيرايي خبري از صاحبخانه نبود اما وقتي آنها وارد يكي از اتاق‌ها شدند مادرشان را ديدند كه روي زمين افتاده و دست و پايش بسته بود. او نفس نمي‌كشيد و شواهد نشان مي‌داد به قتل رسيده است.

با حضور مأموران كلانتري 127تهران‌نو در محل حادثه واقع در خيابان دماوند اين ماجرا به محسن مديرروستا، بازپرس دادسراي امور جنايي تهران گزارش و تحقيقات در اين‌باره آغاز شد. شواهد نشان مي‌داد زن 70ساله به‌دليل انسداد مجاري تنفسي خفه شده است. در اين شرايط كارآگاهان به تحقيق راجع به زندگي خصوصي زن سالخورده پرداختند. او 70سال داشت و مادر 5فرزند بود. سال‌ها قبل وقتي شوهرش فوت شد او به تنهايي زندگي مي‌كرد و فرزندانش چند روز يك مرتبه به او سر مي‌زدند.

همسايه‌ها مي‌گفتند كه گاهي چند غريبه نيز به خانه زن رفت‌وآمد مي‌كردند اما هيچ‌كس آنها را نمي‌شناخت. اما معلوم نبود روز حادثه چه‌كسي به خانه مقتول رفته بود. در جريان تجسس‌هاي پليس معلوم شد يك زنجير و پلاك طلا نيز از خانه مقتول سرقت شده و به‌احتمال زياد اين جنايت با انگيزه سرقت اتفاق افتاده است.

  • نخستين سرنخ

درحالي‌كه قاتل هيچ ردي از خود به جا نگذاشته بود، به دستور بازپرس جنايي، تحقيقات در شاخه‌هاي مختلف ادامه يافت. كارآگاهان با بررسي تماس‌هاي تلفني مقتول دريافتند او آخرين بار با پسر جواني تماس داشته است اما گوشي پسر جوان پس از وقوع جنايت خاموش شده بود. اين موضوع ظن مأموران را نسبت به اين جوان تقويت مي‌كرد. تحقيقات بيشتر نشان مي‌داد صاحب اين خط جواني افغان است كه مدتي در يك ساختمان در حال ساخت زندگي و كار مي‌كرد اما به مكان نامعلومي گريخته است. با وجود اين تحقيقات ادامه يافت تا اينكه سرانجام با گذشت 6‌ماه از قتل زن سالخورده قاتل او دستگير شد.

  • اعتراف به قتل

جوان افغان وقتي تحت بازجويي قرار گرفت اتهام قتل را پذيرفت و گفت: با انگيزه سرقت جواهرات زن سالخورده دست به قتل او زده است. او گفت: چند‌ماه قبل براي كار به ايران آمدم و كارگري مي‌كردم. يكي از دوستانم من را براي انجام نظافت منزل به زن سالخورده معرفي كرد و روز حادثه به آنجا رفتم اما هنگام انجام كار چشمم به جواهرات او افتاد و براي سرقت وسوسه شدم. ناگهان از خودبيخود شدم و به طرفش حمله كردم. اگر سر و صدا مي‌كرد نقشه‌ام لو مي‌رفت و ممكن بود دستگير شوم. به همين دليل روسري‌اش را دور گلويش پيچيدم كه او خفه شد. در ادامه چون هنوز از مرگش مطمئن نبودم دست و پايش را هم بستم و با سرقت جواهراتش فرار كردم.متهم به قتل در ادامه صحنه جنايت را نيز بازسازي كرد و درحالي‌كه همه شواهد و مدارك عليه‌اش بود پرونده با صدور كيفرخواست به دادگاه فرستاده شد.

  • انكار در دادگاه

در جلسه رسيدگي به اين پرونده كه صبح ديروز در شعبه چهارم دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي اصغر عبداللهي و با حضور قاضي واعظي برگزار شد ابتدا غلامي نماينده دادستان به دفاع از كيفرخواست پرداخت و گفت: متهم در تمام مراحل تحقيقات قتل را به گردن گرفته و بازسازي صحنه جنايت نيز با واقعيت مطابقت دارد.

از اين‌رو خواستار مجازات وي هستم.در ادامه 3نفر از فرزندان مقتول به‌عنوان اولياي دم خواسته‌شان را مطرح كردند. 2نفر از آنها گفتند خواستار قصاص قاتل هستند و نفر سوم گفت: ديه مي‌خواهد. همچنين 2ولي دم ديگر با ارسال لايحه‌اي اعلام كرده بودند خواسته‌شان دريافت ديه است. در اين شرايط رئيس دادگاه اتهام مباشرت در قتل عمدي و سرقت مقرون به آزار را به متهم تفهيم كرد و از او خواست تا از خودش دفاع كند.

با اينكه جوان افغان پيش از اين به قتل زن سالخورده اعتراف كرده بود اما وقتي در جايگاه ايستاد، گفت: قتل را قبول ندارد. او ادامه داد: 4نفر ديگر مرتكب قتل شده و گردن من انداخته‌اند. من 25روز بود كه از افغانستان به ايران آمده بودم. در يك ساختمان با 4افغان ديگر كار مي‌كردم. يك روز آنها از تلفن همراه من با مقتول تماس گرفتند و روز حادثه هم به من گفتند همراه‌شان بروم. من تا جلوي خانه مقتول رفتم اما وارد خانه‌اش نشدم. من اين حرف‌ها را به مأموران گفتم اما آنها قبول نكردند. بعد از اين حادثه 2نفر از آنها به تركيه و 2نفر ديگرشان به افغانستان فرار كردند. من بي‌گناهم و من را اشتباه دستگير كرده‌اند.

  • چوبه دار، تاوان جنايت

با وجود انكارهاي متهم همه شواهد و مدارك عليه او بود. در اين شرايط قضات دادگاه وارد شور شدند و متهم را در قتل زن سالخورده گناهكار تشخيص دادند. هيأت قضايي جوان افغان را به اتهام قتل به قصاص و به اتهام سرقت مقرون به آزار به تحمل 10سال حبس محكوم كردند. درصورت تأييد اين حكم در ديوان‌عالي كشور، متهم به‌زودي به چوبه دار آويخته خواهد شد.

کد خبر 392090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha