دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: مراسم افتتاح سالن جدید تماشاخانه ارغنون با برگزاری تولد و بزرگداشتی برای فرهاد ناظرزاده کرمانی همراه شد.

تئاتر ناظر زاده

تولد 70 سالگي استاد دانشگاهي كه بيشتر هنرمندان هنرهاي نمايشي روزگاري دانشجويش بودند. ناظرزاده در اين مراسم با اشاره به اینکه تاکنون دانشجویان زیادی داشته و آنها را مثل فرزند خود می‌داند، عنوان كرد:«فرزندان دانشگاهی زیادی دارم و فکر نمی‌کنم هیچ پدری باشد که مثل من 3 هزار فرزند داشته باشد.»

به گزارش همشهري نويسنده «پنجره‌اي بر باد» در ادامه با اشاره به تأسيس سالن‌هاي نمايش و از جمله تماشاخانه ارغنون توضيح داد:«سالن تئاتر مولوی، یک سالن خوابیده بود و من به یکی از بچه‌های تئاتر گفتم که باید آن را سرپا کنید و این اتفاق هم افتاد، داوود نامور هم از دانشجويانم بود كه ارغنون را ايجاد كرده و اين افراد مي‌توانند شخصيت‌هاي تاثيرگذار در تئاتر باشند».

ناظرزاده همچنين گفت:«سیاستِ متولیان دولتی، کاهش تصدی‌گری در تئاتر است. اگر تئاتر بخواهد نهادینه شود ایده‌آل این است که حکومت حداقل نظارت و حداکثر حمایت را از آن بکند نه برعکس‌.اين‌گونه است که تئاتر رشد کرده و پدیده فرهنگی می‌شود. در واقع باید از تاریخ درس آموخت» . نويسنده «ني‌لبك و بهمن» در ادامه به نهادينه شدن تئاتر اشاره كرد و ادامه داد:«تئاتر باید از مردم، به وسیله مردم و برای مردم باشد تا بتواند رشد کند. تئاتر یکی از وسایل به حداقل رسانی آسیب‌ها و پیشگیری از جرايم است.»

اين استاد دانشگاه 3عنوان را نام برد كه بايد دور هم جمع شوند تا هنر نمايش رشد كند،آموزش، پژوهش و آفرینش .او با بيان اين مطلب افزود: « ما در ایران هنوز کسی را نداریم که وقتی از دنیا می‌رود پولش را به تئاتر اختصاص دهد. اگر تئاتر در جامعه رشد نکند باید تعداد زندان‌ها را زیاد کنیم.»

ناظرزاده همچنين از گيشه‌پرستي انتقاد كرد:«برخي براي فروش سراغ چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پُر کند، می‌روند و دائم جمعیت را نشان می‌دهند. شما در خیابان یک دعوا راه بیندازید چندین نفر جمع می‌شوند! بنابر این خود تئاتر مهم است و نه جمعیت».

در ادامه اين مراسم، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی سخن گفت. شفيعي با بيان اين مطلب كه ناظرزاده كرماني استاد بسياري از ما بوده و تمام ویژگی‌های یک استاد توانمند، دلسوز و همه جانبه نگر را دارد،يادآور شد:«استاد را از سال‌های پیش که می‌شناسم، همیشه می‌گفتند باید فعالان این حوزه گسترده‌تر باشند و خانواده‌ها باید درگیر تئاتر شوند تا دایره مخاطبان گسترده‌تر شود.

او جایگاه ویژه‌ای در این هنر دارد و در دانشگاه‌های معتبری در ایران و دنیا تدریس می‌کند.قطعا حضور او بر بالندگی و گستردگی نهاد فرهنگی کشور تاثیر گذار است. نهاد اجتماعی و سازمان بزرگ هنری و فرهنگی کشور به بزرگانی که جایگاه اجتماعی و فرهنگی داشته باشند نیاز دارد.»در پايان اين مراسم كه برخي از چهره‌هاي تئاتري و مديران حضور داشتند كيك تولد 70 سالگي اين استاد كرماني بريده و به رسم يادبود عكس يادگاري نيز گرفته شد.

کد خبر 392085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha