یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

کسب و کارهای سنتی زیادی این ‌روزها وارد دنیای آنلاین شده‌اند. یکی از عجیب‌ترین‌شان شاید میوه‌فروشی باشد؛ کسب و کاری که صاحبش ادعا می‌کند، دقیقا مثل یک میوه‌فروشی سنتی عمل می‌کند. با این تفاوت که سرعت بیشتر و قیمت پایین‌تری دارد.

مغازه میوه فروشی مجازی

بعضي از ميوه‌فروشي‌هاي آنلاين، مشتقات ميوه مثل آبميوه، سالاد ميوه و... را ارائه مي‌كنند و برخي از آنها صرفا براي برنامه‌هاي خاص پذيرايي بسته‌هاي ويژه را ارائه مي‌كنند اما اين مورد خاص روي مشتري‌هاي سنتي تمركز كرده است. سجاد دارابي، جوان 23ساله‌اي كه كارش از يك شركت كامپيوتري به ميوه‌فروشي آنلاين رسيده در گفت و گو با همشهري مي‌گويد: «يك روز با دوستان در شركت بحث مي‌كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه اختلاف قيمت ميوه از بازار تره‌بار تا مغازه‌هاي سطح شهر بسيار بالاست و بايد درباره‌ آن فكري كرد.»

نتيجه آن گفت‌وگوي كوتاه راه‌اندازي استارتاپي بود كه كارش از فروش ميوه به مغازه‌دارها شروع شد و حالا يك سايت آنلاين ميوه‌فروشي است. او كه يك‌سال است اين سيستم جديد را راه انداخته، در آغاز كار، ميوه را در بسته‌هايي ويژه در اختيار ميوه‌فروش‌هاي سطح شهر مي‌گذاشت تا آن را به‌دست مشتري برسانند. نتيجه اما مأيوس‌كننده بود چون ميوه‌فروش‌ها چندان با اين سيستم جديد آشنا نبودند و به دنياي آنلاين هم توجه خاصي نشان نمي‌دادند.

اين رفتار كه هنوز هم كم‌وبيش وجود دارد، باعث شد تا او ميوه‌ها را مستقيم از بازار تره‌بار وارد كرده و با اختلاف 24ساعت به‌دست مشتري برساند. اما از آنجايي كه ميوه‌فروشي‌ها معمولا در دسترس هستند و فاصله‌شان تا محل زندگي شهروندان زياد نيست، او اين ميوه‌فروشي را با سبك‌هاي جديد پذيرايي تلفيق كرده است.

خودش مي‌گويد: «بخش عمده‌ فروش ما در مراسم مختلف و جشن‌هاست. به‌خصوص از همايش‌ها يا جلسه‌هاي دفاع پايان‌نامه سفارش‌هاي زيادي گرفته‌ايم چون قيمت‌مان از انواع ديگر پذيرايي ارزان‌تر در مي‌آيد و سالم است.» فاز بعدي اين استارتاپ، به خريد يخچال‌هاي محلي در چند نقطه‌ پرمشتري در تهران مربوط مي‌شود تا با آن روش، بتوان سرعت ارسال محصول را بالاتر برد.

آقاي ميوه‌فروش مي‌گويد: «چالش بزرگمان اين است كه، ميوه‌فروش‌هاي محلي تمايلي به حضور كسب و كارهاي مجازي ندارند چون يك چالش جديد است. ضمن اينكه، فكر مي‌كنند هر پديده ماشيني مي‌تواند شغل آنها را نابود كند.» او مي‌گويد: «ساخت اپليكيشن براي بعضي كسب‌و‌كارهاي سنتي ازجمله ميوه‌فروشي هزينه اضافه است چون مشتري‌هاي سنتي به تازگي كار با رايانه را آموخته‌اند و حوصله‌ يك سامانه جديد را ندارند.

نسل جديد هم با هر دو سيستم فروش سايتي و اپليكيشن كنار آمده‌اند و برايشان تفاوتي ندارد كه ميوه را چطور خريداري كنند. به همين دليل، كسب و كارهاي سنتي اگر مشتري‌هايشان را در فضاي وب شكار كنند، ‌از نظر اقتصادي برايشان به‌صرفه‌تر است.»

کد خبر 391976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha