یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

فرزانه آئینی: دو سال تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس باقی‌مانده است و نمایندگان برای رفع کاستی‌های موجود به تکاپو افتاده‌اند، آنها در نخستین گامشان می‌خواهند پس از ۱۸سال تعداد کرسی‌های بهارستان را اضافه کنند.

براساس طرحي كه در كميسيون شوراها و امور داخلي نهايي شده و آن‌طور كه يكي از اعضاي كميسيون شوراها به همشهري خبر داده قرار است طرح افزايش 32كرسي به تعداد صندلي‌هاي بهارستان در مجلس يازدهم پس از بررسي لايحه بودجه سال 97در دستور كار صحن علني بهارستان قرار بگيرد.

با رأي مجلس به افزايش 32كرسي به صحن بهارستان، شمار نمايندگان مجلس آتي از 290نماينده به 322نماينده افزايش خواهد يافت. پيش‌تر اما كميسيون شوراها اعلام كرده بود كه افزايش ۴۰ كرسي نمايندگي به مجلس به موافقت وزارت كشور رسيده و به كارشناسان شوراي نگهبان نيز اعلام شده است.به‌نظر مي‌رسد تأمين بار مالي طرح ازجمله دلايل كاهش عدد 40به 32نماينده است.

محمدمحمودي‌شاه‌نشين، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي كشور درباره چگونگي تعيين عدد 32نماينده به همشهري، مي‌گويد: 32نماينده براساس جمعيت كشور تعيين شده است يعني به ازاي افزايش 250هزار نفر جمعيت به يك حوزه انتخابيه، يك نماينده به تعداد نمايندگان آن حوزه در بهارستان اضافه خواهد شد. نماينده شهريار ادامه مي‌دهد:عدد 250هزار نفر يك نماينده عدد تقريبي است كه مورد تأييد همه مجامع نمايندگان استان‌ها قرار گرفته است چرا كه در برخي استان‌ها چون يزد اين عدد به ازاي 180هزار نفر يك نماينده است و در برخي ديگر از استان‌ها چون تهران اين عدد 450هزار نفر است.

او مي‌گويد: به‌رغم اين اشكالات از آنجا كه نمي‌توان شمار نمايندگان استاني را كم كرد در مذاكرات كميسيون شوراها به ازاي هر 250هزار نفر يك نماينده، مورد توافق اكثر نمايندگان واقع شد و نماينده دولت هم در پي اين موافقت وعده تأمين بار مالي طرح را داده است.

محمودي شاه نشين با ياد آوري مجدد اينكه مجامع استاني نمايندگان طي ماه‌هاي اخير به كميسيون شوراها آمده‌اند و نظرات‌شان را درخصوص افزايش تعداد نمايندگان اعلام كرده‌اند، تأكيد مي‌كند: به‌واسطه اين همفكري و همنظري افزوده شدن 32نماينده به مجلس بعدي مورد توافق همه نمايندگان است.

او مي‌افزايد: افزايش تعداد نمايندگان بر مبناي افزايش جمعيت ايران از سوي كميسيون شوراها به‌زودي به صحن بهارستان ارجاع داده خواهد شد و با توجه با اخذ موافقت ضمني نمايندگان اين طرح در اسفند ماه96و نهايتا فروردين‌ماه سال 97تصويب خواهد شد چرا كه عزم مجلس اجرايي شدن آن در انتخابات مجلس يازدهم در اسفند‌ماه 98است.

  • چرا كرسي‌هاي بهارستان اضافه مي‌شود؟

براساس اصل ۶۴ قانون اساسي، هر ۱۰ سال يك‌بار امكان افزايش ۲۰ نماينده به تعداد نمايندگان مجلس وجود دارد. براي آخرين‌بار دولت اصلاحات در سال 78براي افزايش تعداد نمايندگان لايحه‌اي به مجلس فرستاد و با رأي نمايندگان وقت، تعداد نمايندگان مجلس به290نفر افزايش يافت. اما از آن زمان تاكنون يعني قريب به 18سال پيش اين عدد تغييري نكرده است.

البته در سال 88 نمايندگان مجلس لايحه دولت دهم در اين‌باره را رد كردند.منتقدان لايحه افزايش تعداد نمايندگان در مجلس هشتم معتقد بودند در اين لايحه برخي استان‌ها از افزايش نمايندگان محروم مانده بودند.

در همين راستا نماينده شهريار با اشاره به تأكيد قانون بر تنظيم لايحه‌اي از سوي دولت در زمينه افزايش تعداد نمايندگان مي‌گويد: دولت در زمينه افزايش تعداد نمايندگان پيش نويس لايحه‌اي را به مجلس ارائه كرده است اما طرح مجلس در اين راستا دقيق‌تر و كارشناسانه‌تر است و در همين راستا نماينده دولت نيز موافقتش را با طرح مجلس اعلام كرده و از طرف دولت وعده تأمين هزينه‌ها را داده است.

  • مخالفان چه مي گويند؟

طرح افزايش تعداد نمايندگان در مجلس آينده مخالفاني هم داردكه دليل مخالفتشان تحميل بار مالي به دولت است.از جمله اين مخالفان احمد اميرآبادي فراهاني، نماينده قم است. او با بيان اينكه قانون اساسي موضوع افزايش تعداد نمايندگان را الزام نكرده بلكه به دولت و مجلس اجازه داده تا براساس شرايط و مقتضيات زمان تصميم‌گيري كنند، مي‌گويد: هزينه‌هاي جاري كشور بسيار بالاست و افزايش تعداد نمايندگان نيز هزينه جاري را افزايش خواهد داد،‌لذا با توجه به مشكلات اقتصادي كه مردم دارند و وضعيتي كه لازم است براي ايجاد اشتغال به‌وجود آوريم، موضوع افزايش تعداد نمايندگان نمي‌تواند جزو اولويت‌هاي كشور باشد. در مقابل منتقدان، اما موافقان بر ضرورت افزايش تعداد نمايندگان آن هم پس از دو دهه تأكيد مي‌كنند و مي‌گويند پرداختن به امور حوزه‌هاي انتخابيه حتي با عدد هر 250هزار نفر يك نماينده نيز وظيفه‌اي دشوار و سنگين است.

کد خبر 391970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha