مرتضی کاردر: طرح پاییزه کتاب روزهای پایانی خودش را می‌گذراند. طرح پاییزه کتاب ۲۲ آذر در تهران و مراکز استان‌ها به پایان می‌رسد اما قرار بر این شده است که در شهرستان‌ها تا دوم دی‌ماه ادامه داشته باشد تا مخاطبان شهرستانی که کمتر از این تخفیف‌ها بهره‌مند می‌شوند بتوانند روزهای بیشتری از تخفیف پاییزه کتاب استفاده کنند.

کتاب

آمارهايي كه خانه كتاب از پرفروش‌ترين كتاب‌هاي طرح پاييزه كتاب منتشر كرده است در نوع خود جالب توجه است. 5كتاب «قهوه سرد آقاي نويسنده» نوشته روزبه معين، «سمفوني مردگان»عباس معروفي، «پاييز فصل آخر سال است» نوشته نسيم مرعشي، «يك عاشقانه آرام» از نادر ابراهيمي و «سلام بر ابراهيم» كه تاليف گروه مولفان است تاكنون پرفروش‌ترين كتاب‌هاي ايراني طرح پاييزه كتاب بوده‌اند.

5كتابي كه نشان از حضور طيف‌هاي گوناگون فكري و سلايق و علايق گوناگون مخاطبان در بازار ‌دارد؛ مخاطباني كه هر كدام به سهم خود بازار را زنده نگه داشته‌اند.فروش «قهوه سرد آقاي نويسنده» را بيش از هر چيز بايد مديون شبكه‌هاي اجتماعي دانست. روزبه معين از نويسندگان جواني است كه از طريق شبكه‌هاي اجتماعي به شهرت رسيده است.

«قهوه سرد...» از كتاب‌هايي است كه شيوه تازه‌اي را براي ارائه برگزيده‌اند؛كتاب‌هايي كه ابتدا در كانال شخصي نويسنده نوشته و عرضه مي‌شوند و دست به‌دست مي‌گردند و مخاطب را جذب مي‌كنند و بازخوردهاي مخاطب را درباره اثر مي‌گيرند و پس از اتمام اثر به بازار عرضه مي‌شوند. فروش «قهوه سرد...» نشان مي‌دهد كه بازار نشر بايد اين كتاب‌ها را نيز به‌عنوان نوع تازه‌اي از كتاب‌ها به شكل جدي به رسميت بشناسد.

ابراهيم هادي جواني بود با همه ويژگي‌هاي جوانان دهه 50، جواني كه مي‌توانست به يك قهرمان ورزشي تبديل شود يا زندگي ديگري را براي خود انتخاب كند اما او جنگ را انتخاب كرد و شهادت را. كتاب «سلام بر ابراهيم» مجموعه خاطره‌ها و روايت‌هايي است از زندگي شهيد ابراهيم هادي. سير تحول شخصيت ابراهيم هادي داستان زندگي او را به اثري جذاب براي مخاطبان تبديل كرده است. كتابفروشي‌ها و ناشران انقلابي در سال‌هاي اخير با ايجاد شبكه‌هاي انتشاراتي و توزيع و كتابفروشي‌هاي گوناگون در اقصي‌نقاط شهر تهران و شهرهاي بزرگ ايران توانسته‌اند بازار مناسبي را براي فروش كتاب‌هاي خود ايجاد كنند. كتاب «سلام بر ابراهيم» پرفروش‌ترين كتاب اين ناشران و كتابفروشان است.

انتخاب زاويه‌ديدها و زبان متفاوتي كه نويسندگان در سال‌هاي گذشته براي روايت اثر خود برمي‌گزينند چند سالي است كه فراموش شده است. «سمفوني مردگان» شايد يكي از نمونه‌هاي قابل توجه اين نوع داستان‌نويسي باشد؛ كتابي كه در سال‌هاي پاياني دهه 60 به بازار عرضه شد و حالا چند سالي است كه دوباره به بازار آمده است.

نادر ابراهيمي در همه سال‌هاي نويسندگي‌اش راه خودش را رفت و به سبك و سياق خودش داستان نوشت؛ فارغ از اينكه جامعه داستان‌نويسان حرفه‌اي درباره او چه قضاوتي مي‌كند. با وجود اينكه جامعه كتابخوانان حرفه‌اي كتاب‌هايش را تبليغ و ترويج نمي‌كردند اما همواره مخاطبان خودش را داشت و به مرور مخاطبان بيشتري نيز پيدا كرد. كتاب‌هاي نادر ابراهيمي در سال‌هاي پس از درگذشت او بسيار بيشتر ديده شده و بسيار خوب مي‌فروشد؛ به‌ويژه كتاب‌هاي «بار ديگر شهري كه دوست مي‌داشتم»، «چهل نامه عاشقانه به همسرم» و «يك عاشقانه آرام» كه نسخه صوتي آن هم عرضه شده است. البته تأثير شبكه‌هاي اجتماعي را در ترويج كتاب‌هاي نادر ابراهيمي در سال‌هاي اخير نبايد ناديده گرفت.

پرداختن به مسئله‌هايي كه بسياري از جوانان طبقه متوسط با آن درگيرند مثل عشق، جدايي، مهاجرت و روزگار پس از جدايي سبب شده است كه «پاييز فصل آخر سال است» نخستين رمان نسيم مرعشي در يكي، دو سال گذشته از پرفروش‌هاي بازار كتاب ايران باشد و تاكنون بيش از 20چاپ از آن منتشر شود.

فهرست پرفروش‌هاي پاييزه كتاب نشان مي‌دهد كه تقريبا همه پرفروش‌هاي بازار كتاب متعلق به حوزه ادبيات داستاني است و باوجود شمارگان كم بسياري از كتاب‌هاي اين حوزه هنوز هم ادبيات داستاني انتخاب اول بسياري از مخاطبان است. نكته جالب توجه ديگر اين فهرست اين است كه هم عموم مخاطبان در بازار كتاب سهم دارند و هم مخاطباني كه به‌دنبال كتاب‌هاي متفاوت‌تر در ادبيات داستاني مي‌گردند. از سوي ديگر اين آمارنشان از حضور پرقدرت طيف‌هاي تازه‌اي در ميان مخاطبان بازار كتاب ‌دارد كه ناشران حرفه‌اي در سال‌هاي گذشته به آنها چندان توجهي ند‌اشته و محصولات مورد علاقه آنها را در كتابفروشي‌هاي خود عرضه نكرده‌اند.

کد خبر 391936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha