شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: حسن دادشکر از پیشکسوتان حوزه نمایش کودک و نوجوان است.

تئاتر کودک

او كارگردان تئاتر بوده و در اين سال‌ها علاوه بر بازي در فيلم‌هاي سينمايي، تله‌تئاترها و سريال‌هايي را براي كودكان و نوجوانان در تلويزيون كارگرداني كرده است. اين هنرمند 70ساله علاوه بر بازيگري و كارگرداني، تدريس هم مي‌كند. دادشكر معتقد است كه تئاتر كودك و نوجوان مي‌تواند ابزار كمك آموزشي باشد اما عدم‌بهره‌برداري مسئولان از اين هنر را پرسش‌برانگيز مي‌داند.
بازيگر «علي و غول جنگل» به همشهري مي‌گويد:« در اين زمينه مسئولان فرهنگي كشور بايد پاسخگو باشند. نمي‌دانم از نقش تئاتر در آموزش به اندازه كافي آگاهي دارند؟ شايد آگاهي دارند و بودجه‌اي ندارند كه استفاده كنند. با اين حال به‌نظر مي‌رسد در اين مورد از سال‌هاي گذشته تا‌كنون كم‌كاري‌هاي زيادي صورت گرفته است.»

  • تئاتر؛ ابزار آموزشي كه فراموش شده

اين كارگردان برنامه‌هاي تلويزيوني يادآور مي‌شود:«وظيفه كارشناسان هنري است كه اين جنبه‌ها را براي مسئولان توضيح دهند و بگويند وقتي تئاتر در قالب مشاركت گروهي كودكان برگزار مي‌شود، با اين هدف نيست كه حتما آنان را هنرمند كند بلكه ما از ابزار تئاتر استفاده مي‌كنيم براي بارور كردن استعدادها و بيرون كشيدن توانمندي‌هاي بالقوه و آموزش‌هاي گروهي تا مواردي مانند اتكاي به‌خود، مسئوليت‌پذيري، پرسشگر بودن و... اتفاق بيفتد. تا كودك بتواند سؤال كند و انديشه خود را به‌كار گيرد. تئاتر از بدو پيدايش به انسان كمك كرده تا محيط خود را بشناسد و از طبيعت براي بهتر كردن شرايط زندگي و... بهره‌مند شود. همانطور كه از روانشناسي، جامعه‌شناسي و... استفاده مي‌كند تا ارتباط بهتري ميان كودكان و والدين‌شان برقرار كند.»

  • تئاتر از مدارس آغاز شود

بازيگر «زير گنبد كبود» معتقد است كه تئاتر كودكان بايد از مدرسه آغاز شود. آموزش و پرورش بايد براي اين درس هم مانند هر درس ديگري درس‌نامه‌اي داشته باشد. آموزش تئاتر به اين معنا نيست كه بچه‌ها در آينده حرفه‌اي اين هنر بشوند، بلكه تئاتر ابزاري است انسان‌ساز و سبب پرورش و تربيت نسل‌هاي مختلف». بازيگر مجموعه «اين خانه دور است» از ديگر مزيت‌هاي تئاتر براي كودكان مي‌گويد و تصريح مي‌كند:« تئاتر در مدرسه بايد با حضور مربي كارشناس و توانا همراه شود.

هر سال فارغ‌التحصيلان زيادي در تئاتر داريم كه مي‌توانند به‌عنوان مربي تئاتر در مدرسه به‌كار گرفته شوند. مثل معلم ورزش كه به دانش‌آموزان مهارت‌هاي بدني را مي‌آموزد. ورزش با جسم كودكان سر و كار دارد و تئاتر با انديشه و ذهن آنان.» اين كارگردان تئاتر ادامه ‌مي‌دهد:«اساس و پايه نهادينه‌كردن فرهنگ در يك جامعه، از كودكي آغاز مي‌شود. تئاتر كودك در همه جاي دنيا جهت پرورش و رشد خلاقيت‌هاي كودكان اجرا مي‌شود، چه به‌صورت نمايش‌هاي خلاق چه به‌صورت آموزش تئاتر و چه اجراي حرفه‌اي.»

  • شادي‌هاي بدون تفكر

او به وضعيت تئاتر به‌خصوص فعالان تئاتر كودك و نوجوان در شهرستان‌ها نيز اشاره مي‌كند:«متأسفانه هم‌اكنون گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر كه در ديگر شهرها فعال هستند، در جشنواره‌ها به بيراهه مي‌روند. چون بيشتر نمايش‌هاي آنها ملغمه‌اي از موسيقي و سروصداست.

هر تئاتري از فلسفي‌ترين تا ساده‌ترين كارها، با توجه به شيوه اجراي خود، وجهي سرگرم‌كننده هم دارد اما همه اينها بايد در خدمت القاي انديشه و مفهوم دراماتيك باشد نه اينكه ابزار سرگرم‌كننده بر انديشه نمايش مستولي باشد. ولي متأسفانه امروز خانواده‌ها فقط دنبال شادي هستند به همين دليل بيشتر تئاترها به موسيقي روي آورده‌اند و براي جذب مخاطب مدام به جيغ و سوت و هورا متوسل مي‌شوند. بنابراين فقط گروه‌ها مقصر نيستند.»

کد خبر 391800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha