جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو یک قاب گوشی هوشمند ساخته‌اند که می‌تواند قند خون را آزمایش و تحلیل کند و نتایج را به کاربر اطلاع دهد.

قاب موبایلی که قند خون را آزمایش می‌کند

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، با آمدن گوشی‌های هوشمند دیگر نیازی به حمل و خریداری دوربین‌ها، ضبط صوت‌ها و پخش کننده‌های موسیقی احساس نمی‌شود، زیرا آنها همه در گوشی‌های هوشمند گنجانده شده‌اند.

افراد مبتلا به دیابت به زودی قادر خواهند توسط قاب گوشی که دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو ساخته‌اند، قند خون خود را بسنجند.

نمونه اولیه این قاب که با نام "GPhone" معرفی شده، چاپ سه‌بعدی شده و بر روی یک گوشی قرار گرفته است.

قاب موبایلی که قند خون را آزمایش می‌کند

در گوشه این قاب یک حسگر قابل استفاده مجدد تعبیه شده که به یک مدار چاپی وصل شده است. علاوه بر این، در امتداد یک طرف قاب، یک قلم و یک قسمت جدا شدنی طراحی شده که به سوزن‌های قابل استفاده برای تست قند خون مجهز شده است و برای هر بار آزمایش، یکی از سوزن‌ها را در اختیار کاربر می‌گذارد.

یک اپلیکسین نیز این قاب را همراهی می‌کند تا اطلاعات را از آن گرفته و به کاربر نمایش دهد.

کاربر برای تست قند خون، نمونه خون را توسط قلم روی حسگر می‌گذارد، قلم به صورت مغناطیسی به حسگر متصل می‌شود و حسگر میزان قند خون را محاسبه کرده و نتیجه را از طریق بلوتوث به اپلیکیشن مخابره می‌کند.

یک آنزیم درون حسگر موسوم به "گلوکز اکسیداز" هنگام واکنش با گلوکز موجود در خون، یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند. این سیگنال توسط الکترودهای حسگر اندازه‌گیری می‌شود.

هر چه غلظت گلوکز خون بالاتر باشد، سیگنال قوی‌تر خواهد بود.

این حسگر سپس اطلاعات را از طریق بلوتوث به گوشی ارسال می‌کند که بر روی صفحه نمایش به عنوان یک مقدار عددی در اپلیکیشن سفارشی اندرویدی نمایش داده می‌شود.

نتایج تست می‌تواند برای نظارت بر پیشرفت بیمار در طول زمان ذخیره شود یا با پزشک به اشتراک گذاشته شود.

هر تست حدود 20 ثانیه طول می‌کشد. هنگامی که کار کاربر به پایان رسید، می‌تواند به سادگی سوزن را جدا کرده و دور بیاندازد و حسگر را هم خاموش کند.

این فناوری هنوز در مرحله اثبات مفهومی است و باید توجه داشت که سوزن‌ها به احتمال زیاد هزینه بالایی نسبت به نوارهای کاغذی که معمولا در کیت‌های آزمایش استفاده می‌شود، دارند.

علاوه بر این، برای انجام این تست حداقل 12 قطره خون در هر آزمایش مورد نیاز است. اگر چه محققان قصد دارند که آن را کاهش دهند.

دانشمندان امیدوارند که این فناوری در آینده در گوشی‌های هوشمند استفاده شود.

"GPhone" توسط یک تیم تحت رهبری پروفسور "پاتریک مرسیر" و "جوزف وانگ" در حال توسعه است و تحقیقات آنها در مجله Biosensors و Bioelectronics منتشر شده است.

کد خبر 391739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha