همشهری آنلاین: سازمان ملل درباره بمب ساعتی میکروب‌های مقاوم به دارو که به علت رها کردن آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد شیمیایی در آب‌وخاک در محیط طبیعی در حال تکوین است، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس گزارش سازمان ملل که روز سه‌شنبه ۵ دسامبر (۱۴ آذر) منتشر شد، اگر این روند ادامه یابد، انسان‌ها به دنبال شنا کردن در دریا یا سایر فعالیت‌های به‌ظاهر بی‌زیان در معرض خطر فزاینده دچار شدن به بیماری‌هایی خواهند بود که با آنتی‌بیوتیک‌های موجود غیرقابل درمان هستند.

در این گزارش آمده است:‌«در سراسر جهان، رهاسازی فاضلاب‌های شهری، کشاورزی و صنعتی در محیط‌زیست به معنایان است که غلظت‌های آنتی‌بیوتیک در بسیاری از رودخانه‌ها، رسوبات و خاک‌ها یافت شود.»

«این وضعیت به‌طور مداوم تکوین باکتری‌های مقاوم را تشدید می‌کند. دارویی که زمانی سلامت ما را حفاظت می‌کرد، اکنون خطر نابود کردن بی‌سروصدای سلامت ما ایجاد می‌کند.»

این گزارش با نام «مرزهای ۲۰۱۷» در مجمع محیط‌زیست سازمان ملل، بلندمرتبه‌ترین گردهمایی درباره موضوعات مربوط به محیط‌زیست، منتشر شده است.

سازمان‌های ناظر بهداشتی از هم‌اکنون درباره ته کشیدن مجموعه سلاح‌ها در برابر میکروب‌ها نگرانی شدیدی ابراز می‌کنند.

گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد هشدار داد که عفونت‌های مقاوم به دارو ممکن است تا سال ۲۰۱۵۰ هر سال ۱۰ میلیون نفر را بکشند و به‌این‌ترتیب با پشت سر گذاشتن بیماری قلبی و سرطان به علت اصلی مرگ انسان‌ها بدل شوند.

باکتری‌ها تا حدی مقاومت به داروها را به علت قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها در محیط به دست می‌آورند.

باکتری‌ها برای بقا در برابر داروهای ضد میکروبی می‌توانند ژن‌هایی را حتی میان گونه‌های متفاوت منتقل کنند که به آن‌ها مقاومت می‌دهد. این ژن‌های مقاومت در برابر دارو می‌تواند به نسل‌های آینده باکتری منتقل شود. همچنین جهش‌های خودبه‌خودی در DNA باکتری می‌تواند باعث مقاومت به دارو شود.

این گزارش به یک عامل دخیل در مشکل مقاومت به داروها که چندان شناخته شده نیست و مورد پژوهش قرار نگرفته است، اشاره می‌کند:‌ آلودگی زیست‌محیطی.

امروزه ۷۰ تا ۸۰ درصد از همه آنتی‌بیوتیک‌ها که انسان‌ها مصرف می‌کنید یا به حیوانات در دام‌پروری‌ها می‌دهند تا وزنشان را افزایش دهند و سالمشان نگهدارند، تا حدی از طریق فاضلاب‌ها و کودهای حیوانی به محیط‌زیست راه می‌یابد.

انسان‌ها و حیوان‌ها میکروب‌های مقاوم و غیر مقاوم را به درون آب‌وخاک می‌فرستند و در آنجا این میکروب‌ها با باقیمانده آنتی‌بیوتیک‌ها و باکتری‌های طبیعی درمی‌آمیزند.

فراورده‌هایی مانند مواد ضدعفونی‌کننده و فلزات سنگین که برای میکروب‌ها سمی هستند، هم به این مخلوط اضافه می‌شوند. به‌این‌ترتیب شرایط مطلوبی برای ایجاد باکتری‌هایی مقاوم به دارو در مکان‌هایی ایجاد می‌شود که انسان‌ها با آن‌ها تماس پیدا خواهند کرد.

یک بررسی نشان داد که با وجود سرمایه‌گذاری فراوان برای تصفیه فاضلاب، افراد آب‌های ساحلی بریتانیا که محل تفریحات است، در معرض باکتری ای ‌کولای مقاوم به دارو قرار می‌گیرند.

نمایندگان کشورهای حاضر در مجمع محیط‌زیست سازمان ملل خواستار پژوهش بیشتر درباره این منشأ جدید میکروب‌های مقاوم به دارو شدند.

کد خبر 391707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha