همشهری آنلاین: لوباینا هیمید با بردن جایزه ترنر به نخستین هنرمند زن رنگین‌پوست در ۳۴ سال اخیر تبدیل شد که یکی از معتبرترین جوایز دنیای هنر بریتانیا را از آن خود می‌کند. او در عین حال با ۶۳ سال، مسن‌ترین برنده ترنر لقب گرفته است.

لوبیانا هیمید

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، جايزه ترنر كه از 1984 هر سال به برترين هنرمند تجسمي زير 50 سال بريتانيا اهدا مي‌شد، امسال شرط بازه سني را كنار گذاشت تا هنرمندان بالاي 50 سال هم بتوانند براي به دست آوردن آن تلاش كنند. به اين ترتيب، اولين جايزه در دوره تازه به هنرمندي رسيد كه اصالتي آفريقايي دارد و شش دهه پيش در پادشاهي زنگبار (تانزانياي امروز) به دنيا آمد و بيش از سه دهه پيشينه فعاليت هنري دارد.

هيميد كه توانايي‌هاش در تمام اين سال‌ها ناديده و كم‌ارزش گرفته شده، حالا با بردن جايزه ترنر وارد دوراني تازه مي‌شود. او در بسياري از آثار خود مفاهيمي چون تاريخ استعمارگري، نژادپرستي و ناديده‌گرفتن‌هاي ساختارمند را به كار برده و حالا قصد دارد با 25 هزار پوندي كه همراه جايزه ترنر از تيت گالري لندن گرفته، علاوه بر حمايت از هنرمندان ديگر يك جفت كفش خوب هم براي خودش بخرد!

هنرمند آفريقايي‌تبار پس از گرفتن جايزه خود در شهر هال، درباره اين موفقيت گفت: «من هرگز از سوي نمايشگاه‌گردان‌ها يا ديگر هنرمندان ناديده گرفته نشدم. بلكه معتقدم هرگز در رسانه‌ها نبودم كه آن هم دليل دارد؛ آثار من پيچيده‌تر از آن بودند كه بحث‌انگيز شوند. فكر مي‌كنم مفاهيم مورد نظر من پيچيده و چندلايه بودند و طبعا شما هم بايد به فكر فروختن روزنامه‌يتان باشيد!» اين جايزه به واسطه برگزاري سه نمايشگاه در آكسفورد، بريستول و ناتينگهام به هيميد اهدا شد.

هيميد استاد هنر معاصر در دانشگاه سنترال لنكشاير است و با افزودن جايزه ترنر به سياهه افتخارهاي خود مي‌تواند آينده‌اي بسيار درخشان‌تر پيش رو داشته باشد. اين جايزه معتبر 25 هزار پوندي پيش‌تر به هنرمنداني چون ريچل وايت‌ريد، ديمين هرست، گريسن پري، جرمي دلر و سال گذشته به هلن مارتن اهدا شده است.

کد خبر 391670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha