سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

محمد کرباسی : شاید خیلی‌ها زمانی که کاربران مجبور بودند کارت‌های ساعتی اینترنت دیال‌آپ را با سرعتی بسیار پایین و قیمت‌های نجومی برای آنلاین شدن بخرند، فراموش کرده‌اند.

حالا آنلاين شدن و انجام اينترنتي كارها، از پرداخت قبض گرفته تا خريد كالا، آنقدر عادي شده كه كسي ديگر به گذشته فكر نمي‌كند. از زماني كه ماجراي تعرفه‌هاي جديد اينترنت پرسرعت شروع شده بحث‌هاي مختلفي درباره آن وجود دارد. گروهي مي‌گويند تعرفه‌‌هاي جديد به ضرر كاربران كم‌مصرف است و از سوي ديگر كاربران به‌روز‌تر و جوان از محدوديتي به نام مصرف منصفانه شكايت دارند. واقعيت اين است كه اينترنت اكنون در جهان ديگر محدوديت نمي‌شناسد و قرار نيست كاربر هيچ وقت آفلاين باشد.

سرعت بالاي اينترنت و نگران نبودن از مصرف حجم خود پنجره‌هاي جديدي از زندگي راحت‌تر را باز مي‌كند. زماني ديدن فيلم و برنامه‌هاي تلويزيوني به‌صورت آنلاين براي خيلي‌ها يك شوخي به‌حساب مي‌آمد. وقتي كه ترافيك سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي پخش برنامه‌هاي چند‌رسانه‌اي روي آي‌اس‌پي‌هاي مختلف رايگان شد و كسي نگراني از مصرف ترافيك نداشت عادت‌ها تغيير كرد. اكنون خيلي‌ها را مي‌توانيد دور و اطراف‌‌تان ببينيد كه با خريد اشتراك با قيمت منطقي فيلم‌ها و سريال‌هاي موردعلاقه‌شان را به جاي روش سنتي به‌صورت آنلاين در هر جايي كه دلشان بخواهد مي‌بينند.

در كشورهاي ديگر دنيا حالا تلويزيون‌هاي اينترنتي مثل نت‌فليكس يك مسئله عادي شده‌اند. سرعت خوب، هزينه پايين و نگراني نداشتن از مصرف اينترنت يا همان ترافيك ماهانه باعث شده كه حالا همه به فكر خانه‌هاي هوشمندي باشند كه وسايل‌شان به اينترنت وصل هستند؛ از تلويزيون‌هاي اسمارت گرفته تا يخچال و ماشين لباسشويي. «اينترنت چيزها» حالا ديگر در جهان پذيرفته شده است؛ اينكه بسياري از چيزها شامل اشيا و وسايل محيط پيرامون‌مان به اينترنت متصل شده و بتوان توسط اپليكيشن‌هاي موجود در تلفن‌هاي هوشمند و تبلت آنها را كنترل و مديريت كرد.

در كشورهاي مختلف دنيا آنقدر دغدغه‌اي به نام محدوديت و مصرف كم وجود ندارد كه ديگر استفاده از سرويس‌هاي پخش آنلاين موسيقي، فيلم، سرگرمي و همچنين «پردازش ابري» مسئله‌اي عادي است. شما در يك فضاي آنلاين با ظرفيت بالا از فايل‌هاي موسيقي و عكس گرفته تا فيلم‌هايتان را در كمترين زمان آپلود و ذخيره مي‌كنيد و ديگر هيچ‌وقت نگران از بين‌رفتن‌شان به‌خاطر يك اشتباه يا خراب شدن لپ‌تاپ‌تان نيستيد و در هر جاي دنيا باشيد و با هر گجت و دستگاهي به اينترنت وصل شويد مي‌توانيد به اطلاعات‌تان به‌صورت آنلاين دسترسي پيدا كنيد. واقعيت اين است كه وقتي اينترنت پرسرعت و بدون محدوديت در اختيار كاربران قرار بگيرد نيازها و امكانات جديدي براي آنها شكل مي‌گيرد.

خلاقيت‌هاي جديد به‌وجود مي‌آيد و اين بستر بدون محدوديت اينترنت به كمك رشد استارتاپ‌‌ها و اقتصاد مي‌آيد. در گزارش يكصدروزه دولت كه چند روز پيش منتشر شد، در بخش جذب سرمايه‌گذاري خارجي آمده است كه يك استارتاپ كشور به تنهايي توانسته با فروش سهام خود ۱۰۰ميليون دلار سرمايه خارجي را جذب كند. زمان اينترنت‌ ديال‌آپ كسي حتي فكر اين ماجرا را هم نمي‌كرد. با فراهم‌شدن اينترنت ADSL اما به‌تدريج سبك زندگي تغيير كرد و فرصت‌هاي جديد به‌وجود آمد. اگر قرار است از سود و منافع استارتاپ‌ها در اقتصاد كشور بهره‌برده شود بايد اينترنت پرسرعت مانند يكي از نيازهاي هر خانه و دفتري مانند آب، برق و گاز شود. با برداشته‌شدن محدوديت‌ها و شمارش كيلوبايت‌هاي مصرف ترافيك، روزي خواهد رسيد كه وضعيت كنوني اينترنت مانند دوران ديال‌آپ به يك شوخي و خاطره تبديل خواهد شد.

کد خبر 391543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha